Tvrdý krok Maďarov. Kto bude „špekulovať“ s cenami palív, môže prísť o pumpu

Rastúce ceny palív znepokojujú celú Európu. Maďari ich preto zmrazili na tri mesiace. Kto cenovo regulované palivá odmietne predávať, môže prísť o pumpu.

16.11.2021 16:00
mol Foto:
Maďari zmrazili ceny palív, budú patriť k bezkonkurenčne najnižším v celej Európe.
debata (23)

Nárast cien palív znepokojuje celú Európu. V medziročnom porovnaní sú prakticky vo všetkých štátoch benzín a nafta drahšie o 30 až 50 percent. Na Slovensku napríklad podľa informácií Štatistického úradu SR v októbri dosiahli ceny palív nový tohtoročný rekord v dynamike medziročného rastu na úrovni 28,4 percenta.

Podľa portálu benzin.sk bola na Slovensku za uplynulý týždeň priemerná cena Naturalu 95 1,493 eura a nafty 1,392 eura. Ešte na konci marca tohto roku bol pritom benzín lacnejší o 0,159 eura (stál 1,334 eura) a nafta dokonca o 0,218 eura (stála 1,174 eura). A keď sa pozrieme o niečo viac do minulosti, konkrétne do mája uplynulého roku, tak benzín vtedy stál len 1,08 eura a cena nafty bola len mierne nad hranicou 0,9 eura. Niet sa preto čo diviť, že ľudia začínajú byť z takto radikálneho nárastu cien naozaj nervózni.

Nervózni sú všetci

Situácia sa dotkla dokonca už aj bohatších štátov, napríklad v Nemecku požadujú petíciou stanovenie maximálnych cien benzínu aj nafty. Konkrétne Autoklub Mobil chce zastropovanie ceny nafty na úrovni 1,8 eura a neprémiového Naturalu 95 na dvoch eurách.

Prvou európskou krajinou, ktorá v prípade cien palív využila najtvrdšie opatrenie – ich zmrazenie – bolo Chorvátsko, ktoré takéto opatrenie zaviedlo v októbri na jeden mesiac a medzičasom ho už o ďalší mesiac predĺžilo. Maximálna cena za liter Naturalu 95 bola stanovená na 11,1 kuny (1,48 eura) a rovných 11 kún (1,46 eura) na naftu.

tankovanie palivo auto nafta benzin benzinova pumpa Čítajte viac Ceny palív v Európe sú neúnosné. Maďari ich zmrazili

Teraz sa pridali aj Maďari, ktorí takéto opatrenie zavádzajú nie na jeden, ale dokonca na tri mesiace. Z hľadiska maďarskej legislatívy to je maximálna možná doba na zastropovanie cien, potom by už situáciu museli riešiť iným spôsobom, napríklad zmenou daňového zaťaženia palív.

A – taktiež na rozdiel od Chorvátska – ceny nezmrazili na aktuálnej hodnote, ale na podstatne nižšej. Maximálna cena Naturalu 95 aj nafty tak môže byť 480 forintov, čo je v prepočte podľa aktuálneho kurzu NBS 1,31 eura. Zmrazenie cien sa však netýka prémiových palív. Len pre zaujímavosť – benzín stál v Maďarsku v novembri minulého roku len 332 forintov, teda približne 0,9 eura.

Tvrdé opatrenie, drsné sankcie

Z ekonomického hľadiska celé opatrenie dopadne výlučne na reťazce predávajúce palivá a na individuálnych majiteľov čerpacích staníc. Zníženie cien budú musieť kompenzovať len z vlastného zisku. Analytici predpokladajú, že toto opatrenie tvrdšie dopadne na menšie spoločnosti a menej tvrdo na veľké. Maďarská vláda zatiaľ nijako nereguluje veľkoobchodné ceny, ale výlučne koncové, teda maloobchodné. Prevádzkovatelia sietí čerpacích staníc budú musieť regulované ceny dodržiavať pod hrozbou mimoriadne tvrdých sankcií. Tými chce maďarská vláda zabrániť špekulovaniu.

Napríklad čerpacie stanice nesmú obmedziť otváracie hodiny a ani obmedziť prevádzku iba kvôli tomu, že sa im predávať „regulovaný“ benzín alebo naftu neoplatí. Ak prevádzkovateľ siete nie je schopný z akýchkoľvek príčin dodávať cenovo regulované palivá minimálne dva dni v týždni, musí uzavrieť celú čerpaciu stanicu, nielen stojany s regulovaným benzínom alebo naftou. V tom prípade na nej nesmie predávať ani prémiové palivá a ani iný sortiment a nesmú sa na nej vykonávať žiadne iné komerčné aktivity.

tankovanie palivo auto nafta benzin benzinova pumpa Čítajte viac Lacný benzín v Rakúsku skončí, zavedú naň emisnú daň

Pokuty za nedodržiavanie pravidiel, obmedzenie predaja cenovo regulovaných palív alebo svojvoľné vopred neoznámené uzavretie čerpacej stanice budú v rozsahu od 100-tisíc do 3 miliónov forintov, teda od 273 až do takmer 8 200 eur. Takéto pokuty je možné tej istej čerpacej stanici opakovane uložiť aj viackrát v priebehu jedného dňa a proti ich vyrúbeniu neexistuje odvolanie a ani žiadny iný opravný prostriedok.

Ak konkrétna čerpacia stanica poruší pravidlá opakovane, môže byť úplne zatvorená na jeden mesiac až pol roka. A to nie je všetko. V priebehu tohto obdobia môže byť čerpacia stanica jej vlastníkovi odobraná a dočasne odovzdaná do užívanie náhradnému nájomcovi. Ak patrí do väčšej siete, bude (taktiež dočasne) ponúknutá prevádzkovateľom konkurenčných si­etí.

Na Slovensku pohoda

Maďarské opatrenie je extrémne a možno nie je úplne fér, že štát ho majiteľom a prevádzkovateľom čerpacích staníc nijako nehodlá kompenzovať. Na druhú stranu – v Maďarsku a aj v Chorvátsku sa aspoň nejako snažia situáciu svojim obyvateľom uľahčiť, no na Slovensku politikom aktuálna situácia s palivami nestojí ani len za to, aby sa k nej aspoň nejako zmysluplne vyjadrili.

Väčšina z nich iba „strká hlavu do piesku“, nanajvýš s banálnym konštatovaním „to nie my, za to môže cudzí svet a vysoké ceny ropy“. Nemali by však pri takomto konštatovaní zabúdať na to, že sa spolupodieľajú na riadení štátu s jedným z najvyšších daňových zaťažení palív v celej Európske únii.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 23 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #benzín #nafta #palivá #ceny palív #rast cien palív
Články podľa značiek