
Kia nedávno ohlásila, že od roku 2035 bude vyrábať len elektromobily. Jej elektrická budúcnosť sa však už začala. Odštartovala ju crossoverom EV6, po ktorom budú nasledovať ďalšie batériové modely na platforme E-GMP. Jedným z nich bude aj veľké elektrické SUV. Predstavu o ňom si môžeme urobiť vďaka konceptu EV9, ktorý ukázala Kia na autosalóne AutoMobility LA 2021 v Los Angeles. Je to poriadny kus auta s dĺžkou 4 927, šírkou 2 050 a výškou 1 778 mm. Rovnako veľkorysý je rázvor náprav s hodnotou 3 098 mm. Dizajn šokuje minimalizmom. Kombinuje jednoduché proporcie s ostrými líniami. Presne podľa štylistického jazyka „jednota protikladov“.

Pocit nízkeho ťažiska dotvára bohato presklená kabína a masívne prahy, za ktorými sa ukrýva batéria. Ku svetu SUV sa EV9 hlási veľkou svetlou výškou, svalnatými blatníkmi či 22-palcovými diskami kolies. Tigria maska sa nám prezentuje v špecifickej digitálnej podobe. Tvorí ju displej s grafikou hviezdneho oblaku. Táto svetelná šou je však viditeľná až potom, čo sa vozidlo aktivuje. Podobne je to s grafikou denných svetiel na báze trubíc DLR. Napriek kubistickým tvarom sa Kia snažila aj o aerodynamickú účinnosť. Zaujímavým prvkom sú z tohto pohľadu výsuvné strešné lyžiny alebo digitálne spätné zrkadlá, eliminujúce turbulencie vzduchu.


Ako sa na koncept patrí, skeletu chýba stredový stĺpik. Do kabíny sa tak vstupuje cez obrovský otvor tvorený dvoma pármi dverí, z ktorých zadné sú protismerné. Interiér je opäť jednoduchý, no funkčný a komfortný. Tri rady sedadiel ponúkajú miesto pre šesť cestujúcich. Tí môžu sedieť aj oproti sebe, keďže predné sedadlá možno otočiť o 180 stupňov. Po sklopení operadiel stredných sedadiel vznikne komfortný „salónik“ aj so stolíkom. Futuristický volant dáva tušiť, že EV9 počíta s autonómnym riadením. Palubná doska je zasa vyzbrojená 27-palcovým zakriveným displejom. Pritom kabína využíva množstvo recyklovaných materiálov z morského odpadu. Napríklad z použitých rybárskych sietí či PET fliaš.

O technike toho ale Kia veľa neprezradila. Vieme len to, že aj EV9 bude môcť využívať výhody 800 V architektúry batérie. To znamená schopnosť nabíjať výkonom až 350 kW. Z 10 na 80 % by sa tak mali batérie nabiť za 20 až 30 minút. Ich kapacitu nepoznáme, rovnako ako výkon dvojice elektromotorov, ktoré sa starajú o pohon oboch náprav. Ak ale vychádzame z Kie EV6, minimálna kapacita batérií bude 77,4 kWh, pričom maximálny výkon by mohol dosiahnuť až 430 kW a krútiaci moment 740 Nm. Kia sľubuje dojazd na jedno nabitie do vzdialenosti 480 km. S energiou sa bude snažiť hospodáriť aj vďaka solárnej kapote. Sériovú verziu EV9 by sme mohli vidieť na cestách možno už o tri roky.
