Na glasgowskom klimatickom summite (COP26) sa šesť automobiliek rozhodlo podpísať deklaráciu, že najneskôr do roku 2040 skočia s výrobou a predajom áut so spaľovacími motormi. Patria k nim Volvo, americké automobilky Ford a General Motors, Mercedes-Benz, čínsky BYD Co. a Jaguar Land Rover, patriaci indickému koncernu Tata Motors.
Navyše Európska komisia chce od roku 2030 vyžadovať zníženie priemerných emisií nových automobilov o 55 percent a od roku 2035 o 100 percent v porovnaní s úrovňami z roku 2021. Vďaka tomu budú mať všetky nové automobily registrované od roku 2035 nulové emisie. Inak povedané – znamená to faktický zákaz spaľovacích motorov.
Čítajte viac Neuveriteľné! Greenpeace považuje Toyotu za ‘špinavú‘ značkuMnohí odborníci však pred nepremyslenými krokmi politikov a niektorých „prvoplánovo mysliacich ekológov“ varujú, otvorene sa im však, až na výnimky, žiadna veľká automobilka nepostavila. Až doteraz. Do čela odboja sa postavila Toyota, čo vzhľadom k jej opakovane deklarovanému „elektrickému skepticizmu“ neprekvapuje.
Podporu – a to dokonca verejne deklarovanú a oficiálnu – našla u ďalších veľkých automobiliek, zatiaľ bez výnimky japonských. Patria k nim Mazda, Subaru a pridali sa aj dvaja výrobcovia motoriek – Yamaha a Kawasaki. Všetky verejne vyhlásili, že chcú udržať dlhodobo spaľovacie motory pri živote, pričom však nezabúdajú na ekológiu.
Čítajte viac Nemeckí ekológovia pokračujú v útoku na BMW, Daimler a VWOdmietajú presadzovanie elektromobility ako jedinej správnej a ekologickej cesty a upozorňujú na to, že veľmi ďaleko pokročil vývoj ekologických syntetických palív, ktoré by fosílne palivá mohli nahradiť a podporujú aj vodíkový pohon, ako ďalšiu, neprávom odpisovanú, alternatívu batériových elektromobilov.
Tie sú podľa nich jednou z možných ciest, ktorá by sa však nemala prijímať nekriticky a dôležité je podľa nich pracovať a presadzovať aj ďalšie ekologické alternatívy, spojené aj so spaľovacími motormi a ich ďalším vývojom. Zostáva už len veriť, že japonská iniciatíva prinesie trochu viac rácia a nadhľadu do diskusie, v ktorej bola doteraz akákoľvek pochybnosť o elektromobilite ako jedinej možnej ceste „k záchrane ľudstva“ vydávaná priam za rúhanie sa.