Neuveriteľné! Greenpeace považuje Toyotu za ‘špinavú‘ značku

Greenpeace sa nepáči, že Toyota sa verejne odmieta vzdať vývoja spaľovacích motorov. Chce od japonskej vlády, aby neposlušnú automobilku "umravnila".

12.11.2021 16:00
Akio Toyoda Foto:
Akio Toyoda, šéf automobilky Toyota a automobilová Osbnosť roku 2021 je k elektromobilom skeptický. Vyslúžil si za to ostrú kritiku.
debata (23)

Toyota je najväčšia a najúspešnejšia globálna automobilka. Zároveň je automobilkou, ktorá ako prvá prišla s komerčne úspešným hybridom a de facto začala „elektrickú“ revolúciu. Je to aj automobilka, ktorá ako prvá úspešne dotiahla do komerčnej podoby vývoj vodíkového auta, ktoré sa bežne predáva v Európe a aj u nás.

Asi žiadna iná globálna automobilka neurobila pre znižovanie reálnych emisií toľko, ako Toyota, navyše v čase, keď to ešte vôbec nebolo populárne a politicky vynucované. Napriek tomu ako jediná netvrdí, že elektromobily sú našou jedinou „spásou“.

Jej technický šéf Masahiko Maeda povedal, že na konci vždy záleží na zákazníkovi, ktorý si auto kupuje a zákazníci jednoducho zatiaľ elektrickým autám nie sú úplne naklonení. Preto ich Toyota bude vyvíjať a predávať, ale rozhodne neplánuje v najbližších desiatkach rokov rezignovať na spaľovacie motory.

Podporil ho aj samotný šéf automobilky a zároveň medzinárodná Automobilová osobnosť roku 2021 Akio Toyoda, ktorý si servítku pred ústa nedával: „okolo elektromobilov je zbytočne veľký humbug. Ak politici hovoria – zbavme sa všetkých áut na benzín – rozumejú tomu vôbec?,“ pýta sa Toyoda.

Toyota bZ4X - 2022 Čítajte viac Toyota bZ4X: Prvá elektrická Toyota ‘tankuje‘ zo slnka a má revolučné riadenie

Ak by Japonsko prešlo skokovo na elektrický pohon, podľa Toyodu by krajine rýchlo došla všetka elektrická energia. „Len do rozvoja infraštruktúry by sme pri urýchlenom prechode museli do roku 2030 investovať 135 až 358 miliárd dolárov,“ varoval Toyoda. A dodal, že ak bude Japonsko príliš rýchlo zakazovať benzínové autá, „súčasný obchodný model automobilového priemyslu sa zrúti“, čo spôsobí stratu miliónov pracovných miest.

A takýto rezervovaný až skeptický postoj k elektromobilite považujú environmentálni aktivisti doslova za „rúhanie“, ktoré je v súčasnosti absolútne neprípustné.

Organizácia Greenpeace, opäť v úlohe morálnych sudcov ľudstva japonskú automobilku, ktorá ako prvá prišla s ekologickými hybridmi a vodíkovými autami doslova „zvozila pod zem“. V jej hodnotení, rovnakom ako v škole, si vyslúžila (a nie sama, veľmi podobne dopadol napríklad aj Stellantis a Ford) známku 5 a ešte aj s „mínuskou“ k tomu.

Emisie, aktivisti Čítajte viac Autá ako verejný nepriateľ: Aktivisti chcú zákaz reklám na fosílne palivá

Podľa ekoaktivistov sa jej vedenie málo snaží o zníženie uhlíkovej stopy svojich produktov a absolútne neprípustné je podľa nich aj verejné odmietnutie automobilky skončiť s vývojom spaľovacích motorov. Od japonskej vlády žiadajú, aby neposlušnú automobilku „umravnila“.

Greenpeace sa nepáči ani to, že Toyota nemá zverejnený plán prechodu na výrobu čisto elektrických áut a kritizoval aj nízke predaje elektrifikovaných áut (vrátane plug-in hybridov) Toyoty. A bez výnimky všetky hodnotené veľké automobilky si od ekologickej organizácie vyslúžili kritiku za to, že na čisto elektrické autá chcú prejsť „až“ v roku 2035. Vraj by tak mali spraviť rozhodne skôr.

Ak vás hodnotenie automobiliek od Greenpeace zaujíma, chcete si pozrieť rebríček automobiliek podľa ich prístupu k ekológii a hodnotiace kritériá, ktoré organizácia použila, tak jej kompletnú správu (v angličtine) nájdete na tomto odkaze.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Greenpeace #elektromobily #elektromobilita #Akio Toyoda
Články podľa značiek