Automobilky našli novú ‘zlatú baňu‘. Účtovať nám budú za softvér!

Automobilkám už nestačia peniaze za autá. Zlaté vajce vidia v možnosti účtovať si za upgread softvéru či nové funkcie. Inšpiráciou pre nich sú IT spoločnosti, ale aj Tesla, ktorá takýmto spôsobom „žmýka" peniaze zo zákazníkov už celé roky. Zvýšiť chcú takto maržu z 10 až na 30 %!

15.12.2021 16:00
debata (22)
Tesla už dávno účtuje zákazníkom poplatky za... Foto: Tesla
Tesla Model 3 - interiér Tesla už dávno účtuje zákazníkom poplatky za rozšírené funkcie jej autopilota. Na podobný recept chcú prejsť aj ostatní.

Časy, keď si za auto zaplatíme vo výbave, v akej sme sa ho rozhodli kúpiť – a aj ho také dostaneme, sa neúprosne končia. Automobilky, ktoré zápasia s malými prevádzkovými maržami, z nás chcú totiž vytiahnuť peniaze aj po tom, ako sme sa stali už ich zákazníkmi. Doteraz sa tak dialo len cez servisné služby a predaj originálnych náhradných dielcov. Ďalšie peniaze prišli značke až po tom, čo sme sa rozhodli vymeniť auto za nové. Blíži sa však budúcnosť, keď si budete musieť dať stranou peniaze aj na ďalšie náklady.

Automobilkám sa totiž zapáčil systém spoločností, akou je napríklad Apple, ktoré využívajú neustálu konektivitu s klientom na vytváranie opakujúcich sa príjmových tokov. Za rôzne služby, aplikácie či upgread softvéru. Tieto príjmy sú rádovo vyššie ako príjem Apple z hardvéru. A keďže moderné autá sa menia na pojazdné „mobily“ a stále častejšie sú pripojené na internet, nič im v ceste nestojí. Je to lákavé, veď prevádzková marža Apple je 30 %, kým koncernu Stellantis ( PSA + Fiat Chrysler) len 10 %. A to je na tom Stellantis ešte dobre.

Francúzsko-taliansko-americký gigant predpokladá, že do roku 2030 bude trh so softvérom v jeho 14 značkách predstavovať 225 miliárd dolárov. Vyzerať to môže tak, že auto si síce kúpite, ale množstvo funkcií bude deaktivovaných. Nehovoríme pritom len o pokročilej navigácii či autonómnom riadení, ale aj o vyhrievaní sedadiel, čo plánuje napríklad BMW. Tesla si už dnes účtuje za svoj rozšírený autopilot FSD (Full Self-Driving) 10 000 dolárov, Audi spoplatňuje v e-trone svetlá Matrix LED a Polestar ponúka za 1 100 dolárov zvýšenie výkonu o 67 koní v sedane 2.

VW ID. Space Vizzion Concept - 2019 Čítajte viac VW už vie, ako z vás dostať peniaze po kúpe auta. Chce prenájom softvéru

Samozrejme, takáto politika má aj odporcov. Najmä preto, že zákazník už zaplatil za hardvér. Napríklad za svetlá Matrix LED, tak prečo by nemali fungovať v plnom režime? To isté sa týka Polestaru, kde už zákazník zaplatil za elektromotory schopné generovať vyšší výkon či vyhrievanie sedadiel v BMW aj s výhrevnými telieskami. Alebo najnovšie natáčania zadných kolies v elektrickom Mercedese-Benz EQS. Ten je vybavený všetkým potrebným, aby sa kolesá natáčali až do uhla 10 stupňov, no ak si nepriplatíte, bude to len 4,5 stupňa. Je to tak trochu etický problém.

„Tento druh potenciálneho zisku vysvetľuje, prečo sú výrobcovia áut takí blázni do softvéru, ale výhody pre spotrebiteľov, ktorí budú musieť zaplatiť dodatočne za veci, ktoré si už vlastne kúpili, sú nejasné, varoval Mike Ramsey, analytik automobilového priemyslu a inteligentnej mobility zo spoločnosti Gartner. „Som skeptický, že niektorá z týchto automobilových spoločností dostane zo služieb sumy, o ktorých hovorí. „Ak sa pokúsia automobilky vytriasť z ľudí dodatočne peniaze kvôli vyhrievaným sedadlám, ako o tom uvažuje BMW, pravdepodobne to nedopadne dobre," dodal.

Ramsey mieri na to, že reakcia môže byť negatívna. Automobilky pritom očakávajú presný opak toho, že si zákazníkov rozhnevajú. Snahu zarábať po celý čas vlastnenia auta zákazníkom, zaobalili do parádnej „marketingovej vaty“. „Máme v úmysle prehĺbiť emocionálne puto medzi našimi klientmi a značkou, ktorú milujú,“ uviedla k zámerom šéfka softvérovej divízie koncernu Stellantis Mamatha Chamarthi. To je dosť odvážne tvrdenie. Otázkou je, či má aj Chamarthi chuť platiť druhý krát za funkcie, ktoré si už raz kúpila.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #zisk #automobilky #výroba áut #marže
Články podľa značiek