Kompozitné materiály sú snom automobilových výrobcov. Môžu byť pevnejšie ako oceľ a neporovnateľne ľahšie. V časoch nástupu elektromobilov by boli jednou z ciest, ako kompenzovať vysokú hmotnosť akumulátorov a predĺžiť tak ich dojazd. Napríklad použitím karosérie z karbónových dielcov. Problémom je, že ich výroba je veľmi drahá a časovo náročná. Takúto technológiu v masovejšom meradle zatiaľ zvládlo len BMW, ktoré používa plasty vystužené uhlíkovými vláknami (CFRP) najmä v elektromobile i3 a svojho času v plug-in hybridnom i8. No na ich cene to bolo vždy vidieť.
Navyše predstavujú karbónové komponenty riziká pre životné prostredie. Sú ťažko recyklovateľné. Britská spoločnosť Retrac, ktorá sa už roky angažuje v kolotoči F1 a dodáva kompozitné dielce viacerým tímom, však prichádza s novým riešením výroby karbónových dielcov. Namiesto autoklávy používa lisovanie, čo výrazne zlacňuje a urýchľuje ich produkciu. Lisovanie karbónu síce nie je novinkou, ale Retrac tvrdí, že jeho nová technológia je predsa len iná. Dielce sa lisujú v 60-tonovom lise, ktorý namiesto hydrauliky používa elektromotory. To umožňuje oveľa presnejšiu reguláciu tlaku na posledných pár milimetroch zdvihu.
Práve v tejto výhode má spočívať vysoká kvalita a opakovateľnosť procesu, ktorá je kľúčová pre masovejšiu výrobu kompozitných dielcov. Šéf Retracu Dan Walmsley vysvetlil, že kým výroba karbónového dielca v autokláve zaberie 360 až 720 minút, v lise sú to len štyri minúty. Odhaduje, že takýmto spôsobom by bolo možné skrátiť čas potrebný na opakovanú výrobu o 90 %. Alebo ešte viac. Navyše má ísť o recyklovateľné kompozity, prípadne recyklované kompozity. Walmsley potvrdil, že Retrac je v rokovaní s viacerými výrobcami áut. Neprezradil však, o ktoré automobilky ide. Je ale logické, že spočiatku sa má novinka presadiť v športových autách a elektromobiloch.
Čítajte viac ampliTex: Toto je karbón bez karbónu. Možno zmení autá budúcnosti