Retrac: Briti predstavili revolučnú výrobu karbónu pre autá

Karbónové komponenty by dokázali odľahčiť ťažké elektromobily. Problém je, že sú drahé a proces výroby príliš dlhý na to, aby sa dali použiť v sériovej produkcii.

18.01.2022 12:00
debata
Nová technológia lisovania kompozitných dielcov... Foto: Retrac
Retrac - lisované karbóové komponenty Nová technológia lisovania kompozitných dielcov s elektricky ovládaným lisom má urýchliť výrobu a výrazne ju zlacniť.

Kompozitné materiály sú snom automobilových výrobcov. Môžu byť pevnejšie ako oceľ a neporovnateľne ľahšie. V časoch nástupu elektromobilov by boli jednou z ciest, ako kompenzovať vysokú hmotnosť akumulátorov a predĺžiť tak ich dojazd. Napríklad použitím karosérie z karbónových dielcov. Problémom je, že ich výroba je veľmi drahá a časovo náročná. Takúto technológiu v masovejšom meradle zatiaľ zvládlo len BMW, ktoré používa plasty vystužené uhlíkovými vláknami (CFRP) najmä v elektromobile i3 a svojho času v plug-in hybridnom i8. No na ich cene to bolo vždy vidieť.

Navyše predstavujú karbónové komponenty riziká pre životné prostredie. Sú ťažko recyklovateľné. Britská spoločnosť Retrac, ktorá sa už roky angažuje v kolotoči F1 a dodáva kompozitné dielce viacerým tímom, však prichádza s novým riešením výroby karbónových dielcov. Namiesto autoklávy používa lisovanie, čo výrazne zlacňuje a urýchľuje ich produkciu. Lisovanie karbónu síce nie je novinkou, ale Retrac tvrdí, že jeho nová technológia je predsa len iná. Dielce sa lisujú v 60-tonovom lise, ktorý namiesto hydrauliky používa elektromotory. To umožňuje oveľa presnejšiu reguláciu tlaku na posledných pár milimetroch zdvihu.

Takýto karbónový diel vznikne za štyri minúty.... Foto: Retrac
Retrac - lisované karbónové komponenty Takýto karbónový diel vznikne za štyri minúty. Tradičným spôsobom to zaberie minimálne 360 minút.

Práve v tejto výhode má spočívať vysoká kvalita a opakovateľnosť procesu, ktorá je kľúčová pre masovejšiu výrobu kompozitných dielcov. Šéf Retracu Dan Walmsley vysvetlil, že kým výroba karbónového dielca v autokláve zaberie 360 až 720 minút, v lise sú to len štyri minúty. Odhaduje, že takýmto spôsobom by bolo možné skrátiť čas potrebný na opakovanú výrobu o 90 %. Alebo ešte viac. Navyše má ísť o recyklovateľné kompozity, prípadne recyklované kompozity. Walmsley potvrdil, že Retrac je v rokovaní s viacerými výrobcami áut. Neprezradil však, o ktoré automobilky ide. Je ale logické, že spočiatku sa má novinka presadiť v športových autách a elektromobiloch.

ampliTex - kompozit na báze ľanu Čítajte viac ampliTex: Toto je karbón bez karbónu. Možno zmení autá budúcnosti

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #karbón #výroba áut #Retrac
Články podľa značiek