Pamätáte si, ako chcela mať bývalá nemecká kancelárka Angela Merkelová do roku 2020 na tamojších cestách milión elektromobilov? Píše sa rok 2022 a podľa údajov tamojšieho spolkového dopravného úradu KBA, je ich zatiaľ len okolo pol milióna. Očakávalo sa teda, čo s elektrickými ambíciami Nemecka urobí nová „semaforová“ vláda, ktorej súčasťou je aj strana Zelených. Koalícia sa už vlani dohodla, že bude presadzovať plán, dostať na nemecké cesty do konca desaťročia až 15 miliónov čistých elektromobilov, dokonca o milión viac ako bol cieľ predchádzajúcej vlády.
Čítajte viac Proti prúdu. Záujem o elektromobily v Česku v roku 2021 výrazne klesolTeraz sa však zdá, že došlo k nedorozumeniu. Nový nemecký minister dopravy Volker Wissing sa totiž pre Handelsblatt vyjadril: „Chceme elektricky poháňané vozidlá. Samozrejme, že k tomu prispievajú aj hybridy.“ Inými slovami naznačil, že medzi elektrické vozidlá majú byť zahrnuté aj nabíjateľné hybridy, čo je v rozpore s dohodou. Plug-in hybridy mnohí totiž označujú za škodlivejšie ako autá s konvenčným pohonom, pretože ich majitelia ich nenabíjajú, takže z dôvodu vyššej hmotnosti spotrebujú nakoniec viac paliva. Netrvalo dlho a prišla kritika zo strany Zelených.
„Dohodli sme sa na jasnom cieli, ktorým je mať do roku 2030 aspoň 15 miliónov plne elektrických áut, povedal Stefan Gelbhaar s tým, že si je istý, že minister dopravy svoje vyjadrenie rýchlo skoriguje. Ten však dobre vie, že takýto cieľ je príliš ambiciózny. Znamenalo by to totiž, že do konca dekády, čo je necelých osem rokov, by museli nemeckí zákazníci kúpiť 14,5 milióna elektromobilov, teda ročne 1,8 milióna. Vlani sa však predalo v Nemecku 2,6 milióna áut so všetkými druhmi pohonov.
Čítajte viac Deloitte: Aký je skutočný záujem o elektromobily? Takmer zanedbateľnýTakže cieľ je prakticky nesplniteľný a to aj v prípade, že by Nemecko udržalo svoj štedrý dotačný systém. Na taký rýchly nástup nie je pripravené ani z iných dôvodov. Dlhodobo je problémom sieť verejných nabíjacích staníc, ktorej rozvoj zaostáva aj za súčasným predajom elektrických áut, nehovoriac o nedostatku čistej energie, bez ktorej nemajú elektromobily prínos pre životné prostredie. V Nemecku pritom vlani narástol podiel elektriny vyrobenej z uhlia. Podľa Agora Energiewende, vyprodukovali nemecké elektrárne o 33 miliónov ton viac CO2 v medziročnom porovnaní, čo je nárast o 4,5 percenta.