Elektromobily majú byť našou budúcnosťou. Lenže táto technológia má stále svoje limity. Klasické pohony zatiaľ nedokáže poraziť v dojazde a rýchlosti doplnenia energie. Navyše su elektromobily kvôli batériám drahšie ako autá so spaľovacím motorom a ich životnosť je obmedzená. Potom sa nemožno čudovať, že zákazníci sú pri rozhodnutí investovať do elektromobilu opatrní. Jednoducho, neprežívajú v súvislosti s elektromobilmi rovnaké nadšenie ako politici a automobiloví výrobcovia. Ukazuje to aj štúdia analytickej spoločnosti Deloitte, ktorá zisťovala, do akej miery sú zákazníci naklonení kúpe elektrických áut, ale aj klasických a alternatívnych pohonov.
Čítajte viac Toto je reálna spotreba 72 elektromobilov. Zmapoval ju HolanďanZ výsledkov prieskumu, do ktorého sa zapojilo 26 000 respondentov v 26 krajinách sveta, nebudú zástancovia elektromobility veru nadšení. A už vôbec nie politici či samotní výrobcovia, investujúci do elektromobilov miliardy eur. Začnime v Nemecku, v bašte európskeho automobilového priemyslu. Batériový elektromobil by si kúpilo ako nové auto len 15 % opýtaných. A to hovoríme o trhu, ktorý dotuje nákup elektrických áut sumou 9 000 eur. Stále je tu však skupina 49 % opýtaných, ktorí preferujú auto s klasickým benzínovým či dieselovým motorom a 30-percentná skupina, ktorá by sa rozhodla pre hybridy alebo plug-in hybridy, teda pre autá, ktoré majú stále výfuk. Najviac naklonení sú elektromobilom v Južnej Kórei. Elektromobil by si tam kúpilo až 23 % opýtaných. Ale pozor, táto krajina dotuje elektromobily sumou takmer 15 000 eur! Takže záujem vo výške necelej štvrtiny potenciálnych kupcov je skôr sklamaním.
Čítajte viac Predaj elektromobilov v Nórsku ‘zlomil‘ ďalší rekordInde vo svete je záujem ešte nižší. V Číne by volilo čistý elektromobil 17 % zákazníkov, v Japonsku 11 a v Indii, južnej Ázii a v USA dokonca len päť percent. Oveľa viac naklonení sú zatiaľ spotrebitelia hybridom. Jednoznačne však vyhrávajú spaľovacie motory bez elektrickej podpory. V USA by ich kupovalo 69 %, v južnej Ázii 66, v Číne 58 a v Indii tiež 58 % zákazníkov. Pod 50 % sa dostali len Nemecko (49 %), Japonsko (39 %) a Južná Kórea (37 %). Opäť ale platí, že ide o regióny s veľkorysou dotačnou politikou na nákup elektrických áut. Ak by dotácie klesli, klesol by aj záujem o tieto autá, čo sa v praxi už viackrát potvrdilo. Ak má byť teda budúcnosť elektrická, budú musieť výrobcovia elektromobilov poriadne šliapnuť na plyn a zlepšiť elektrickú technológiu tak, by dokázala cenou a vlastnosťami konkurovať klasickým pohonom.
Aký typ pohonu by si vybrali zákazníci pri kúpe nového auta?
Krajina | Spaľovací motor (benzín/nafta) | Hybrid (HEV) | Plug-in hybrid (PHEV) | Batériový elektromobil (BEV) | Ostatné |
---|---|---|---|---|---|
Južná Ázia | 66 % | 15 % | 11 % | 5 % | 3 % |
Čína | 58 % | 17 % | 6 % | 17 % | 2 % |
India | 58 % | 21 % | 10 % | 5 % | 6 % |
Nemecko | 49 % | 18 % | 12 % | 15 % | 6 % |
Japonsko | 39 % | 37 % | 11 % | 11 % | 2 % |
Južná Kórea | 37 % | 24 % | 11 % | 23 % | 5 % |