Deloitte: Aký je skutočný záujem o elektromobily? Takmer zanedbateľný

Elektromobilita má stále svoje úskalia. A je najmä drahá. To sa odráža aj v rezervovanom prístupe zákazníkov k elektromobilom. Oveľa menšom, ako dúfajú politici a výrobcovia. Väčšina by stále volila klasický spaľovací motor, prípadne hybrid. Dokazuje to štúdia spoločnosti Deloitte, ktorá oslovila respondentov po celom svete.

13.01.2022 16:00
debata (15)
Napriek snahe presadiť elektrický pohon ako... Foto: LeasePlan
Elektromobily - výhodnosť v európskych krajinách Napriek snahe presadiť elektrický pohon ako hlavné technologické riešenie mobility budúcnosti je oň stále slabý záujem. Zákazníci preferujú elektromobily len tam, kde sú dotované.

Elektromobily majú byť našou budúcnosťou. Lenže táto technológia má stále svoje limity. Klasické pohony zatiaľ nedokáže poraziť v dojazde a rýchlosti doplnenia energie. Navyše su elektromobily kvôli batériám drahšie ako autá so spaľovacím motorom a ich životnosť je obmedzená. Potom sa nemožno čudovať, že zákazníci sú pri rozhodnutí investovať do elektromobilu opatrní. Jednoducho, neprežívajú v súvislosti s elektromobilmi rovnaké nadšenie ako politici a automobiloví výrobcovia. Ukazuje to aj štúdia analytickej spoločnosti Deloitte, ktorá zisťovala, do akej miery sú zákazníci naklonení kúpe elektrických áut, ale aj klasických a alternatívnych pohonov.

NAF - test dojazdu elektromobilov Čítajte viac Toto je reálna spotreba 72 elektromobilov. Zmapoval ju Holanďan

Z výsledkov prieskumu, do ktorého sa zapojilo 26 000 respondentov v 26 krajinách sveta, nebudú zástancovia elektromobility veru nadšení. A už vôbec nie politici či samotní výrobcovia, investujúci do elektromobilov miliardy eur. Začnime v Nemecku, v bašte európskeho automobilového priemyslu. Batériový elektromobil by si kúpilo ako nové auto len 15 % opýtaných. A to hovoríme o trhu, ktorý dotuje nákup elektrických áut sumou 9 000 eur. Stále je tu však skupina 49 % opýtaných, ktorí preferujú auto s klasickým benzínovým či dieselovým motorom a 30-percentná skupina, ktorá by sa rozhodla pre hybridy alebo plug-in hybridy, teda pre autá, ktoré majú stále výfuk. Najviac naklonení sú elektromobilom v Južnej Kórei. Elektromobil by si tam kúpilo až 23 % opýtaných. Ale pozor, táto krajina dotuje elektromobily sumou takmer 15 000 eur! Takže záujem vo výške necelej štvrtiny potenciálnych kupcov je skôr sklamaním.

elektromobily Čítajte viac Predaj elektromobilov v Nórsku ‘zlomil‘ ďalší rekord

Inde vo svete je záujem ešte nižší. V Číne by volilo čistý elektromobil 17 % zákazníkov, v Japonsku 11 a v Indii, južnej Ázii a v USA dokonca len päť percent. Oveľa viac naklonení sú zatiaľ spotrebitelia hybridom. Jednoznačne však vyhrávajú spaľovacie motory bez elektrickej podpory. V USA by ich kupovalo 69 %, v južnej Ázii 66, v Číne 58 a v Indii tiež 58 % zákazníkov. Pod 50 % sa dostali len Nemecko (49 %), Japonsko (39 %) a Južná Kórea (37 %). Opäť ale platí, že ide o regióny s veľkorysou dotačnou politikou na nákup elektrických áut. Ak by dotácie klesli, klesol by aj záujem o tieto autá, čo sa v praxi už viackrát potvrdilo. Ak má byť teda budúcnosť elektrická, budú musieť výrobcovia elektromobilov poriadne šliapnuť na plyn a zlepšiť elektrickú technológiu tak, by dokázala cenou a vlastnosťami konkurovať klasickým pohonom.

Aký typ pohonu by si vybrali zákazníci pri kúpe nového auta?

Krajina Spaľovací motor (benzín/nafta) Hybrid (HEV) Plug-in hybrid (PHEV) Batériový elektromobil (BEV) Ostatné
Južná Ázia 66 % 15 % 11 % 5 % 3 %
Čína 58 % 17 % 6 % 17 % 2 %
India 58 % 21 % 10 % 5 % 6 %
Nemecko 49 % 18 % 12 % 15 % 6 %
Japonsko 39 % 37 % 11 % 11 % 2 %
Južná Kórea 37 % 24 % 11 % 23 % 5 %
mini Čítajte viac Koniec výhodám: Čína v roku 2023 celkom zruší dotácie na elektromobily!

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 15 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobily #Deloitte #predaj elektromobilov
Články podľa značiek