V súčasnosti platná norma merania spotreby áut WLTP má síce k realite bližšie ako stará NEDC, no to neznamená, že by sa údaje výrobcov a reálna spotreba na ceste prekrývali. Ani zďaleka. Nožnice medzi sľubovanou konzumáciou paliva či elektrickej energie s tou skutočnou sú stále poriadne rozovreté. Pri elektromobiloch je to veľmi citlivá téma, pretože ich dojazd na jedno nabitie predstavuje aj napriek pokroku stále asi len tretinu dojazdu áut tankujúcich benzín či naftu. A to sa objem nádrží v posledných rokoch zmenšil. Jednoducho, klasické auto má aj pri tom najväčšom zavádzaní väčší dojazd na jedno tankovanie ako elektromobil v ideálnych podmienkach.
Pre majiteľov elektromobilov môže byť preto odchýlka v normovanej spotrebe a spotrebe na ceste veľkým sklamaním, pretože to znamená častejšie nabíjanie a viac plánovania, ako im sľúbil výrobca. O to cennejšie sú pravdivé údaje o spotrebe batériových elektromobilov. Dostať sa k nim však nie je ľahké. Teraz tu ale máme štatistiku spotreby, ktorú zostavil čitateľ webu Clean Technica, Holanďan Aat de Kwaasteniet a na ktorú upozornil Jalopnik. Vychádza z množstva zdrojov – napríklad zo skúseností užívateľov a z rôznych testov. Následne dáta Martin optimalizoval tak, aby boli porovnateľné. Navyše ich neustále aktualizoval a aktualizuje.
Výsledok mravčej práce má podobu tabuľky, v ktorej figuruje až 72 elektromobilov dostupných v Európe. Pri každom je uvedená kapacita akumulátorov, spotreba aj dojazd podľa výrobcu, ako aj skutočná spotreba, skutočný dojazd a skutočná kapacita batérií. Užitočný je aj údaj o priemernej reálnej rýchlosti nabíjania z 10 na 80 % kapacity. Výsledky navyše zohľadňujú dlhšie časové úseky, takže je v nich zahrnutá prevádzka v lete aj v zime, na diaľnici či na okresných cestách. Jednotlivé modely sú zoradené podľa spotreby. Je tak logické, že na čele sa ocitli tie menšie, ľahšie a úspornejšie. Ale zároveň aj s kratším dojazdom. Zákon to ale nie je.
Na druhej strane je možné porovnať modely v jednotlivých triedach. Z toho vidieť, aké veľké môžu byť rozdiely v efektivite jednotlivých elektromobilov, ktorá nemusia byť nutne daná len ich veľkosťou. Uveďme príklad. Taká Tesla 3 Long Range či Ford Mach-E sú úspornejšie ako Peugeot e-208 či Dacia Spring. K úplne najúspornejším patria aj Hyundai Ioniq, Kia e-Niro či Nissan Leaf. Na úplnom chvoste nájdeme nemecké elektrické SUV ako Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC alebo BMW iX. No pozícia spomínaného Fordu Mach-E alebo Jaguaru I-Pace opäť dokomentuje, že aj crossover či SUV môžu byť efektívne. Len to treba vedieť. To však zatiaľ neplatí pre všetkých výrobcov.
Model | Cena | Spotreba (Wh/km) | Kapacita batérie podľa výrobcu (kWh) | Dojazd podľa výrobcu (km) | Max. výkon nabíjania (kW) | Reálny čas nabíjania 10 – 80 % (min.) | Dodaná energia 10 – 80 % (kWh) | Reálna spotreba (kWh/100 km) | Reálna kapacita batérie (kWh) | Reálny dojazd (km) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hyundai Ioniq 38 kWh | €37 015 | 123 | 38,3 | 311 | 44 | 52 | 28,5 | 14,1 | 38,3 | 272 |
Tesla model 3 LR | €60 690 | 156 | 73,5 | 580 | 190 | 35 | 60,1 | 14,8 | 76,3 | 517 |
Kia e-Niro 64 kWh | €38 995 | 159 | 64 | 455 | 77 | 49 | 51,9 | 15 | 65 | 433 |
Ford Mach-e SR RWD | €50 425 | 155 | 68 | 440 | 115 | 38 | 50,1 | 15,4 | 63 | 410 |
Nissan Leaf 62 kWh | €41 940 | 180 | 62 | 385 | 100 | 40 | 38,8 | 15,4 | 53,7 | 348 |
Hyundai Kona 64 kWh | €37 995 | 147 | 64 | 484 | 77 | 49 | 50,6 | 15,5 | 64,5 | 415 |
Nissan Leaf 40 kWh | €34 990 | 137 | 40 | 270 | 46 | 44 | 27 | 15,7 | 36 | 230 |
BMW i3s 120 Ah 42kWh | €39 995 | 161 | 37,9 | 260 | 49 | 34 | 28,1 | 15,7 | 38 | 243 |
Tesla Model 3 SR+ LFP | €52 690 | 149 | 57 | 491 | 170 | 26 | 38,5 | 15,8 | 56,5 | 357 |
Renault Zoe 52 kWh | €33 990 | 177 | 52 | 385 | 46 | 54 | 36,9 | 15,9 | 44 | 276 |
Tesla Model S LR | €91 000 | 190 | 100 | 624 | 250 | 45 | 72,1 | 16,2 | 92,7 | 573 |
VW ID3 pro performance | €37 740 | 142 | 58 | 409 | 120 | 34 | 42,6 | 16,3 | 55,7 | 342 |
Mazda MX30 | €33 990 | 160 | 35,5 | 200 | 37 | 39 | 21,7 | 16,3 | 30 | 184 |
Mini Cooper SE | €36 200 | 152 | 32,6 | 230 | 49 | 30 | 23 | 16,4 | 29,6 | 180 |
Lucid Air Grand Touring | €140 000 | 167 | 105 | 630 | 300 | 34 | 92,9 | 16,7 | 105 | 629 |
Škoda Enyac iV80× | €52 190 | 155 | 77 | 496 | 135 | 35 | 54,2 | 16,7 | 77 | 460 |
Fiat 500e | €28 600 | 120 | 37,3 | 312 | 85 | 25 | 26,9 | 16,8 | 36,2 | 216 |
Opel Corsa-e | €30 599 | 136 | 45 | 330 | 99 | 29 | 33,3 | 17,2 | 40,9 | 238 |
Peugeot e-2008 GT | €34 780 | 151 | 50 | 331 | 99 | 34 | 31,9 | 17,2 | 45 | 261 |
Dacia Spring | €17 890 | 119 | 26,8 | 225 | 30 | 40 | 18,7 | 17,3 | 29 | 168 |
DS 3 e-tense | €38 290 | 176 | 45 | 300 | 99 | 36 | 31,9 | 17,9 | 45,5 | 254 |
Kia EV6 LR RWD | €52 095 | 147 | 77,4 | 528 | 233 | 20 | 58,9 | 18 | 77,4 | 430 |
Kia EV6 LR AWD | €54 595 | 160 | 77,4 | 484 | 250 | 20 | 58,9 | 18,1 | 72,4 | 401 |
Kia EV6 SR RWD | €44 595 | 147 | 58 | 394 | 175 | 19 | 41,7 | 18,4 | 58 | 316 |
VW ID3 pro | €36 240 | 140 | 58 | 414 | 120 | 34 | 42,6 | 18,4 | 55,7 | 303 |
Kia e-Niro 39kWh | €35 995 | 136 | 39,2 | 289 | 50 | – | – | 18,4 | 39,2 | 213 |
BMW iX3 | €69 000 | 161 | 74 | 460 | 155 | 31 | 58,5 | 18,5 | 74,3 | 402 |
Opel Mokka-e | €34 399 | 140 | 45 | 322 | 99 | 29 | 33,3 | 18,8 | 42,9 | 228 |
VW ID3 pro S 82 kWh | €41 990 | 141 | 77 | 548 | 125 | 35 | 54,9 | 18,9 | 75,5 | 399 |
Porsche Taycan 4S 79 kWh | €110 600 | 211 | 79 | 407 | 225 | 21 | 56,6 | 18,9 | 76 | 402 |
Hyundai Ioniq 5 LR RWD | €46 500 | 161 | 72,6 | 451 | 221 | 18 | 54,8 | 19,1 | 70,4 | 369 |
Mercedes EQS 580 4MATIC | €154 949 | 183 | 107,8 | 588 | 200 | 31 | 82,4 | 19,1 | 107,2 | 560 |
CUPRA Born 150 kW 58 kWh | €37 990 | 143 | 58 | 405 | 128 | 34 | 42,7 | 19,3 | 58 | 301 |
VW ID4 Pro Performance | €47 790 | 152 | 77 | 506 | 126 | 34 | 54,2 | 19,3 | 74,8 | 388 |
Porsche Taycan 4S 93 kWh | €116 431 | 215 | 93 | 462 | 265 | 19 | 63,5 | 19,4 | 83,7 | 432 |
Tesla Model 3 Performance | €64 990 | 166 | 75 | 530 | 250 | 25 | 51,5 | 19,5 | 73,2 | 376 |
Tesla Model Y LR | €65 110 | 138 | 70 | 507 | 190 | 27 | 54,3 | 19,5 | 70 | 359 |
Kia e-Soul 64 kWh | €36 495 | 157 | 64 | 452 | 80 | 48 | 48,9 | 19,6 | 64 | 326 |
Peugeot e-208 | €36 250 | 147 | 50 | 339 | 99 | 35 | 33,2 | 19,7 | 45 | 229 |
Audi Q4 e-tron 50 Quattro | €62 700 | 186 | 76,6 | 412 | 125 | 35 | 54,2 | 19,8 | 76,6 | 387 |
Ford Mach-E LR RWD | €58 575 | 144 | 88 | 610 | 150 | 41 | 62,5 | 20,2 | 85,6 | 423 |
VW ID3 pure | €33 490 | 132 | 45 | 341 | 115 | 27 | 31,2 | 20,3 | 43,5 | 214 |
MG Marvel R | €45 985 | 162 | 65 | 402 | 92 | 36 | 48,1 | 20,3 | 65 | 320 |
Jaguar I-Pace EV400 90 kWh | €83 702 | 220 | 90 | 440 | 104 | 51 | 63,8 | 20,5 | 81,8 | 398 |
Citroën e-C4 | €33 990 | 129 | 45 | 350 | 99 | 29 | 33,3 | 20,6 | 40,9 | 199 |
MG ZS EV 42.5 kWh | €31 985 | 186 | 44,5 | 263 | 76 | 37 | 29,9 | 20,8 | 41,8 | 201 |
Škoda Enyac iV80 | €50 090 | 144 | 82 | 420 | 126 | 35 | 54,2 | 20,8 | 74,8 | 359 |
Tesla Model S Plaid | €131 000 | 170 | 95 | 560 | 250 | 27 | 68,5 | 20,9 | 95 | 455 |
Ford Mach-E SR AWD | €58 165 | 170 | 68 | 400 | 115 | 38 | 50,1 | 20,9 | 68 | 326 |
Honda-e | €35 820 | 180 | 28,5 | 221 | 56 | 35 | 19,5 | 21 | 26,8 | 127 |
Polestar 2 SR single motor | €45 900 | 145 | 61 | 420 | 115 | 34 | 47,2 | 21,2 | 58,6 | 277 |
Mercedes EQA 250 | €49 995 | 167 | 66,5 | 398 | 100 | 29 | 49,1 | 21,2 | 64,8 | 305 |
Ford Mach-E ER AWD | €67 640 | 164 | 88 | 540 | 150 | 41 | 62,5 | 21,3 | 85,6 | 403 |
Audi Q4 e-tron 40 | €52 815 | 148 | 77 | 520 | 126 | 35 | 54,2 | 21,5 | 74,8 | 348 |
Polestar 2 LR single motor | €49 900 | 146 | 75 | 515 | 151 | 35 | 58,5 | 21,6 | 72,8 | 337 |
Polestar 2 LR Dual motor | €53 900 | 167 | 75 | 450 | 151 | 35 | 58,5 | 22,1 | 74,4 | 337 |
VW ID4 GTX | €52 190 | 160 | 77 | 482 | 126 | 35 | 54,9 | 22,1 | 74,8 | 338 |
Audi E-tron GT | €104 895 | 175 | 85 | 487 | 270 | 18 | 62,8 | 22,2 | 84,6 | 381 |
Hyundai ioniq 5 LR AWD | €54 500 | 157 | 72 | 462 | 221 | 18 | 54,8 | 22,3 | 70,6 | 317 |
BMW iX xdrive 40 | €87 330 | 191 | 71 | 372 | 150 | 39 | 56,2 | 22,6 | 71 | 314 |
Aiways U5 | €39 950 | 154 | 58 | 410 | 92 | 39 | 43,8 | 22,7 | 59,7 | 263 |
Lexus UX300e | €39 990 | 164 | 50 | 303 | 50 | 42 | 28,5 | 22,9 | 40 | 175 |
Porsche Taycan 4 cross tourismo | €99 500 | 215 | 83,7 | 389 | 262 | 20 | 65 | 23,2 | 83,7 | 361 |
Tesla Model X LR | €101 000 | 226 | 100 | 507 | 250 | 46 | 69,2 | 23,6 | 92 | 390 |
BMW iX xDrive 50 | €107 539 | 192 | 105,7 | 549 | 200 | 37 | 84,4 | 24,5 | 104,8 | 428 |
Volvo XC40 Recharge twin electric | €56 400 | 171 | 72,5 | 425 | 151 | 39 | 54,5 | 24,7 | 72,5 | 294 |
Audi e-tron 50 Sportback | €65 100 | 216 | 64,7 | 295 | 120 | 25 | 46,4 | 24,7 | 63,6 | 257 |
Mercedes EQC | €77 935 | 223 | 80 | 405 | 112 | 38 | 59,9 | 24,8 | 80 | 323 |
Audi e-tron 55 | €71 500 | 224 | 86,5 | 437 | 155 | 26 | 61,1 | 25,1 | 82,9 | 331 |
BMW i4 M50 | €73 496 | 158 | 80,7 | 510 | 195 | 25,2 | 80,7 | 321 | ||
Audi e-tron 50 | €62 700 | 224 | 64,7 | 339 | 120 | 25 | 46,4 | 25,4 | 63 | 248 |
Audi e-tron S 55 Quattro | €104 540 | 238 | 86,5 | 364 | 155 | 26 | 61,1 | 25,4 | 86,5 | 340 |