‘Ruský Elon Musk‘ vyvíja extrémne nadzvukové nákladné lietadlo

Autonómne nadzvukové lietadlo Destinus by malo zvládnuť let z Európy do Austrálie za menej ako dve hodiny.

11.02.2022 18:00
destinus Foto:
Nadzvukové lietadlo Destinus by malo byť schopné vyvinúť rýchlosť až Mach 15.
debata (6)

Meno ruského podnikateľa Michaila Korkoriča, o ktorom hovorí jeho vlastný PR tím ako o „ruskom Elonovi Muskovi“ možno nepoznáte, rovnako ako ani jeho relatívne novú spoločnosť Destinus. Tá si vytýčila ambiciózny plán vyvinúť extrémne autonómne nadzvukové nákladné lietadlo, využívajúce vodík. To bude schopné za menej ako dve hodiny preletieť doslova cez celý svet – toľko by mal totiž trvať let z Európy do Austrálie. Firma Destinus má zatiaľ štyri pobočky v Európe, konkrétne v Španielsku, Francúzsku, Nemecku a Švajčiarsku.

Lietadlo by sa malo pohybovať naozaj v extrémnych výškach a extrémnymi rýchlosťami. Maximálna letová výška bude vyše 50 kilometrov, takže odpor vzduchu by mal byť minimálny a maximálna rýchlosť až Mach 15. Teda jeho Destinus bude schopný letieť 15 krát rýchlejšie, než zvuk, pričom sonický tresk, teda intenzívny zvukový náraz pri prekonaní rýchlosti zvuku, by mal byť až desaťnásobne tichší, než pri doterajších nadzvukových lietadlách.

zväčšiť Destinus by mal zvládnuť let z Európy do... Foto: Destinus
Destinus-CONOPS-2022 Destinus by mal zvládnuť let z Európy do Austrálie za menej ako dve hodiny.

Pri štarte by mal pomáhať opakovane použiteľný raketový motor, vodík by mal slúžiť nielen ako palivo, ale využívať ho bude aj chladiaci systém lietadla. Let v extrémnej výške by mal byť podľa zakladateľa spoločnosti cenovo nie príliš odlišný od letu konvenčného dopravného lietadla vďaka tomu, že počas letu vo veľkej výške budú minimálne aerodynamické straty. Navyše celá záverečná časť letu bude z hľadiska paliva mimoriadne úsporná, pretože lietadlo bude klesať de facto ako klzák.

Firma dokonca už po niekoľkých mesiacoch nechala vzlietnuť prototyp približne vo veľkosti auta. Zamerali sa pritom podľa Korkoriča na správanie sa lietadla pri štarte a pristáti, respektíve pri nižších rýchlostiach. Ďalší skúšobný let by mal prebehnúť v prvej polovici tohto roku.

Korkorič predpokladá, že kým začne lietadlo prinášať nejaký reálny zisk, do vývoja bude treba investovať približne miliardu švajčiarskych frankov. V prvom kole sa mu podarilo behom pár hodín a len po základnej prezentácii získať od investorov prvých 11 miliónov. Všetky pochádzali od investorov, ktorí jeho meno poznajú už z iných projektov. V ďalšom kole bude potrebovať približne 25 miliónov, je predpoklad, že by to nemal byť problém.

Projekt však vyvoláva aj niekoľko otázok. Spoločnosť zverejnila len minimum technických informácií, nákresov a konceptov, tvar nového lietadla je de facto identický ako pri už existujúcom koncepte nadzvukového lietadla LAPCAT MR2.4, z kratučkej ukážky testovacieho letu vôbec nie je jasné aké motory využíva a ako by mal v praxi fungovať životne dôležitý chladiaci systém lietadla.

Boom Overture Čítajte viac Sen o nadzvukových civilných lietadlách žije. Je reálnejší, než sa môže zdať

Pravdou je, že Korkorič má určite nejaké skúsenosti v podnikaní v oblasti kozmonautiky a vesmírnych letov, keďže založil desiatky spoločností vrátane Dauria Aerospace, prvého ruského súkromného výrobcu mikrosatelitov, a amerického startupu Momentus Space. Na druhú stranu – má povesť kontroverzného podnikateľa, fungujúceho na hrane zákona a v USA napríklad musel kvôli faktu, že pre Američanov predstavuje bezpečnostné riziko, odstúpiť z vedenia spoločnosti Momentus.

Neznamená to však, že projekt musí byť špekulatívny, respektíve, že sa nemusí vydariť. Bude to však extrémne náročné a rozhodne pôjde o beh na veľmi dlhú trať. Svoje o tom vedia v spoločnosti Aerion, kde aj napriek niekoľkoročnému veľmi sľubne vyzerajúcemu vývoju museli relatívne nedávno celý projekt nadzvukového lietadla „zabaliť“ kvôli nedostatku financií.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #nadzvukové lietadlo #Destinus #Korkorič #Momentus
Články podľa značiek