Pozor na brzdy! Toto je 10 chýb, kvôli ktorým autá najčastejšie neprešli cez STK

Vlani stanice STK vykonali takmer 1,28 milióna pravidelných technických kontrol. Na prvý pokus nimi neprešlo vyše 13 % vozidiel. Najväčším problémom boli suverénne brzdy, po nich svetlá.

15.02.2022 06:00
emisné kontrola, auto, STK Foto: ,
Pracoviská emisných kontrol zaznamenali v roku 2021 výrazne zvýšený záujem o absolvovanie kontrol.
debata (11)

Technické kontroly už dnes nie sú len nejakou „povinnou jazdou“, alebo formalitou. Pred desiatimi rokmi prechádzalo technickými kontrolami na Slovensku „na prvú“ až 96 percent vozidiel. Takže len štyri z každej stovky mali nejaký viac či menej vážny problém, pre ktorý museli technickú kontrolu opakovať.

To absolútne nekorešpondovalo so situáciou vo vyspelých motoristických krajinách s podstatne mladším vozovým parkom. Pre porovnanie: v roku 2019 dosahoval podiel neúspešných vozidiel pri prakticky rovnakom obsahu technickej kontroly v Estónsku 15 %, v Nemecku a Španielsku 21 %, vo Švédsku 25 %, vo Fínsku 27 %, v Írsku 36 % a v Lotyšsku až 40 %. Na opačnom konci rebríčka EÚ boli štáty ako Česká republika s 8 % alebo Poľsko s 2 %.

So všetkým rešpektom k nášmu severnému susedovi musí asi každý, kto do tejto krajiny jazdí častejšie uznať, že ich vozový park rozhodne nie je na takej úrovni, aby takmer všetky autá všetkých vekových kategórii prešli cez STK „ľavou zadnou“.

A podobná zvláštna situácia bola aj na Slovensku, pokiaľ sa v roku 2018 dohľad nad STK nesprísnil. A zrazu skokovo stúpol počet áut, ktoré cez technickú kontrolu neprejdú zo 4 až niekam na 13 percent. Inak povedané – z roku na rok sa strojnásobil a následne sa na novej hodnote viac-menej stabilizoval.

zväčšiť Hodnotenie vozidiel pri technických kontrolách... Foto: TESTEK
STK3 Hodnotenie vozidiel pri technických kontrolách v rokoch 2005 až 2021. Všimnite si skokový nárast nespôsobilých áut medzi rokmi 2018 a 2019.

Po prísnení sa objavili aj extrémy a niektoré STK vykázali z roku na rok v kontrolovanom období doslova extrémny nárast áut, ktoré kontrolou neprešli. „V jednej zo staníc technickej kontroly bol dokonca medziročný nárast nespôsobilých vozidiel v tomto období viac ako 20-násobný. O tom, že na tejto konkrétnej STK nebolo všetko s „kostolným poriadkom“ svedčí aj fakt, že za rok mali zrazu o 30 percent menej klientov. V takýchto prípadoch samozrejme nemožno vylúčiť súvis s korupciou,“ povedal Marián Rybianský, predseda predstavenstva spoločnosti Testek, ktorá okrem iného aj dohliada na činnosť STK.

Rusko - staré autá Čítajte viac Rusko ruší povinné STK áut! Motoristi ich absolvujú len ak chcú

A ako to s technickými kontrolami na Slovensku vyzeralo v uplynulom roku? To sa dá zhrnúť jedným slovom – rekordne. Počas vlaňajšku bolo totiž na všetkých staniciach technickej kontroly v rámci Slovenska vykonaných spolu takmer jeden a pol milióna technických kontrol vozidiel, čo je doposiaľ historicky najvyšší počet. Z toho bolo 1 284 514 tec­hnických kontrol pravidelných, zvyšok pripadal na iné typy, napríklad na opakované, administratívne či zvláštne.

zväčšiť Graf ukazuje pomer áut, ktoré technickou... Foto: TESTEK
STK1 Graf ukazuje pomer áut, ktoré technickou kontrolou v uplynulom roku prešli, respektíve neprešli na prvýkrát.

„Súhrnný počet kontrol na celom Slovensku tak dokonca mierne prekonal výsledok z roku 2019, v ktorom boli kapacity STK doposiaľ najviac vyťažené. Domnievame sa, že jedným z kľúčových faktorov bol príchod zákazníkov, ktorí návštevu STK v roku 2020 odložili pre problémy a obmedzenia spôsobené pandémiou,“ vysvetľuje Rybianský.

Pre nás sú najzaujímavejšie tie kontroly, pri ktorých bola zistená tak vážna chyba, že auto muselo ísť na kontrolu opakovane. A nebolo ich málo – 147 651. Medzi najčastejšie príčiny patrili problémy s brzdami, osvetlením a podvozkom.

zväčšiť Vážne a nebezpečné chyby vozidiel pri... Foto: TESTEK
stk2 Vážne a nebezpečné chyby vozidiel pri technických kontrolách v roku 2021.

Predovšetkým nedostatočne fungujúce brzdy sú na Slovensku najzásadnejším nedostatkom, ktorý tvoril viac ako polovicu zo všetkých vážnych a nebezpečných chýb zistených v prípade kontrolovaných vozidiel. Vyplýva to z analýzy spoločnosti TESTEK, ktorá zabezpečuje zber a spracovanie dát z STK v rámci Slovenska.

10 najčastejších vážnych a nebezpečných chýb, zistených počas technickej kontroly na ľahkých vozidlách:

Chyba Výskyt (v %)
1. Brzdová sila prevádzkovej brzdy na ktoromkoľvek z kolies je v niektorom okamihu merania menšia než 70% najväčšej zaznamenanej sily na druhom kolese tej istej nápravy. Alebo v prípade skúšania na ceste sa vozidlo nadmerne odchyľuje od priameho smeru. 3,8
2. Brzdný účinok parkovacej brzdy nedosahuje predpísanú hodnotu, je však vyšší ako 50% z nej. 2,79
3. Nadmerné kolísanie brzdnej sily v priebehu jednej otáčky kolesa 2,60
4. Nefunguje brzdové svetlo (v prípade LED zdrojov je menej ako 2/3 funkčných) 1,04
5. Parkovacia brzda nepôsobí na jednej strane nápravy 1,02
6. Nesvietia hmlovky (v prípade LED zdrojov je menej ako 2/3 funkčných) 0,89
7. Nesvietia obrysové alebo denné prevádzkové svetlá (v prípade LED zdrojov je menej ako 2/3 funkčných) 0,83
8. Nesvieti osvetlenie EČV 0,55
9. Nesvietia smerovky alebo výstražné svetlá (v prípade LED zdrojov je menej ako 2/3 funkčných) 0,54
10. Zlé nastavenie stretávacích svetiel 0,50
  Zdroj: Testek

Z vyššie uvedeného vyplýva, že pred absolvovaním STK sa možno oplatí nechať si v servise skontrolovať nastavenie bŕzd a svetiel, pretože tak eliminujete absolútne najčastejšie príčiny, kvôli ktorým autá kontrolami neprejdú. Je to určite jednoduchšie a aj „menej bolestivé“ než absolvovať celú tortúru s STK opakovane. A v konečnom dôsledku – nerobíte to kvôli kontrole ako takej, ale kvôli vlastnej bezpečnosti a aj bezpečnosti ostatných. Veď mať na aute v poriadku brzdy a svetlá je asi úplný základ.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #STK #technická kontrola #stanice technickej kontroly #Testek #Marián Rybianský
Články podľa značiek