Tatra 603 je chronicky známym „komunistickým rollsom“. Bola poslednou skutočne aerodynamickou limuzínou z Kopřivnice. Jej nástupkyňa Tatra 613 prúdnicovú tradíciu zradila. Tatra vyrábala šesťstotrojku v troch generáciách od roku 1955 až do roku 1975. Pod jej zadnou kapotou pracoval úžasný vidlicový, vzduchom chladený 8-valec, ktorého výkon postupne narástol zo 70 na 77 kW. Počas dvoch dekád produkcie vzniklo 20 422 kusov, čo ju radí medzi najúspešnejšie Tatry histórie. Jej kariéra sa však skončila už pred 47 rokmi a absolútna väčšina exemplárov podľahla korózii. Na svete je už len zopár dobre udržiavaných exemplárov.
Čítajte viac Tatra 603: Legenda s ladnými krivkami oslávila šesťdesiatkuO to väčšie prekvapenie zažili priaznivci značky v roku 2007, keď sa naleštená Tatra 603 objavila ako blesk z jasného neba na autosalóne v Los Angeles. Nehovoríme pritom o nejakej výstave veteránov, ale o skutočnom autosalóne, kde debutovali vtedajšie novinky, ale aj koncepty, napríklad terénny kabriolet Audi Cross Cabriolet Quattro. A medzi nimi zrazu česká Tatra 603! Nebola však obyčajná. O jej vzkriesenie sa postarala francúzska spoločnosť Faurecia, jeden z veľkých dodávateľov komponentov pre automobilový priemysel. Napríklad sedadiel, dekorácií či elektroniky. Starú Tatru použila ako nosič svojich technológií.
Koncept nazvala Faurecia Premium Attitude a chcela ním predstaviť interiér budúcnosti. Úpravy sa však dotkli aj exteriéru s futuristickou bielou maskou a vtedy supermodernými xenónovými reflektormi. Karoséria prišla o stredové stĺpiky, aby sa do kabíny nastupovalo ľahšie. Zadné dvere sa otvárali protismerne, ako na Phantome. Jej palubná doska pôsobí moderne ešte aj dnes, obsahuje niekoľko displejov a takmer žiadne mechanické tlačidlá. Všetko sa ovládalo dotykom vrátane funkcií na volante. Pritom väčšinu funkcií, ktoré netreba, koncept diskrétne skrýval. Platilo to aj o kruhovom ovládači prevodovky, zasunutom v stredovom tuneli. Ak zvážime, že Tatra Premium Attitude má 15 rokov, trend udala správne.
Bežné neboli ani sedadlá, ktoré sa akoby vznášali nad podlahou a nastavovali automaticky podľa fyziognómie pasažiera. Reagovali aj na rýchlosť jazdy. Pri vyššom tempe mierne klesli a pri nastupovaní a vystupovaní sa ich poloha, naopak, zvýšila. Zadné hlavové opierky sa vysunuli len v prípade, že na sedadle sedel pasažier. Už vtedy dokázal koncept spárovať mobilné zariadenia s infotainmentom auta cez Bluetooth. Atmosféru dotvárali svetlé dekorácie z bieleho duba a tiež vtedy zriedkavé ambientné osvetlenie. A klimatizácia? Tatra od Faurecie mala nastaviteľný každý výduch klimatizácie osobitne, výraz viaczónová klimatizácia tak dostal skutočne nový význam.
Namiesto motora vytvorili Francúzi v zadnej časti karosérie kufor s výsuvnou podlahou. Koncept bol teda nepojazdný. Ale to nebolo dôležité. Podstatný bol pre francúzsku spoločnosť fakt, že Tatra 603 mala interiér priestorovo porovnateľný s vtedajšími luxusnými modelmi BMW 5, Audi A6, alebo Mercedesom-Benz triedy E. Šesťstotrojka jej tak vytvorila veľkorysú arénu na prezentáciu svojich technológií. Faurecia je stále veľkým automobilovým hráčom. Niektoré zdroje uvádzajú, že nejaký jej komponent má každé tretie auto, ktoré jazdí na tejto planéte. Tatra jej skvelo pomohla zviditeľniť sa. Lepšie ako keby zabalila nové systémy do moderného hávu.