STK čakajú zmeny. Budú sa týkať intervalov aj spôsobu výkonu kontrol

Postupne sa zavedú odlišné kontroly pre elektrické a spaľovacie autá a častejšie budú musieť na STK autá s vyšším nájazdom kilometrov.

13.04.2022 06:00
STK Foto:
Po novom budú zrejme musieť autá s vysokým kilometrovým nájazdom navštevovať STK častejšie.
debata (27)

Stanice technickej kontroly vo všetkých štátoch EÚ by mali v budúcnosti fungovať ešte efektívnejšie ako je to v súčasnosti. Zvažuje sa zavedenie kontroly nových systémov vozidiel, zmeny kontrolných metód alebo úpravy intervalov kontroly a ich rozšírenie na ďalšie skupiny vozidiel. Informovala o tom spoločnosť Testek, ktorá sa, okrem iného, zaoberá aj kontrolou a dozorom nad STK.

Medzi zmenami, ktoré by sa mali v pripravovanej legislatíve objaviť, sú napríklad funkčné testy pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS), nové metódy kontroly emisií škodlivín vo výfukových plynoch alebo kontrolné postupy prispôsobené elektrickým a hybridným pohonom vozidiel. Tieto zmeny majú za cieľ zohľadňovať nástup nových technológií, doplnených pokročilými senzormi, ktoré by v budúcnosti mali slúžiť aj pre autonómnu, alebo čiastočne autonómnu jazdu.

Zlepšiť a prispôsobiť súčasnému stavu automobilovej techniky by sa mali aj postupy používané na kontrolu všetkých ostatných častí vozidiel. Len pre zaujímavosť – Slovensko spolu s Nemeckom a Španielskom sú prvými tromi krajinami EÚ, ktoré s predstihom dokázali zaviesť do praxe európskou legislatívou vyžadované automatizované čítanie chýb bezpečnostných systémov vozidla cez OBD a integrovať ho do informačného systému technických kontrol.

emisné kontrola, auto, STK Čítajte viac Pozor na brzdy! Toto je 10 chýb, kvôli ktorým autá najčastejšie neprešli cez STK

Lehoty pravidelných kontrol by v budúcnosti mohli zohľadňovať aj účel použitia vozidla (napríklad komerčný) alebo intenzitu jeho prevádzkovania (podľa počtu najazdených kilometrov). Inak povedané – na častejšiu návštevu staníc technických kontrol sa budú musieť pripraviť napríklad taxikári, alebo ľudia, ktorí autá síce nevyužívajú na podnikanie, ale najazdia vysoko nadštandardný počet kilometrov.

Inovácie by sa mali postupne začať prerokovávať v štandardnom legislatívnom procese EÚ po tom, ako ich prediskutovali účastníci podujatia European PTI Workshop 2022. Na ňom sa zúčastnili odborníci pôsobiaci v oblasti kontroly technického stavu vozidiel v 21 európskych krajinách, ako aj zástupcovia nadnárodných organizácií a inštitúcií. Zatiaľ neexistuje žiadny harmonogram ich zavádzania do praxe, z nášho pohľadu však pôjde rádovo o roky, kým sa objavia reálne aj v slovenskej legislatíve.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #STK #technická kontrola #Testek
Články podľa značiek