Exkluzívne: Previezli sme sa v prototype vodíkového BMW iX5

Vodíkové BMW iX 5 má nádrž s kapacitou takmer 6 kilogramov vodíku a prejde na ňu približne 500 kilometrov. Odpadom je demineralizovaná voda, približne 9 litrov na sto kilometrov.

, 06.06.2022 16:00
BMW iX5 Hydrogen Foto: ,
BMW iX5 Hydrogen sa reálne dostane do predaja zrejme až koncom dekády. Už v budúcom roku sa však bude "vo veľkom" testovať.
debata (9)

Koncom minulého týždňa sme mali možnosť exkluzívne sa zviesť v predprodukčnom kuse vodíkového BMW radu 5, ktoré nesie predbežné označenie BMW iX5 Hydrogen. A nielen to. Priamo v aute nám spoločnosť robil popredný expert na vodíkový pohon Dr. Jürgen Guldner, ktorý v BMW šéfuje celému projektu vodíkových technológií.

Keďže išlo o predprodukčný kus, jednou z našich prvých otázok bolo, kedy sa takéto autá dostanú reálne do predaja. Aj keď sa skôr písalo, že už v budúcom roku, bude to o niečo neskôr. Aktuálne totiž existuje v BMW vodíkových áut, v akom sme mali možnosť krátko sa previezť, len pár. Ku koncu roku by ich však malo byť už niekoľko tuctov a ich testovanie prejde do novej fázy.

BMW iX5 Hydrogen
BMW iX5 Hydrogen
+6BMW iX5 Hydrogen

Aj keď relatívne nedávno vydala mníchovská značka informáciu, že auto pôjde do predaja možno už v budúcom roku, tak len vo veľmi limitovanom počte a na niektorých trhoch. Podľa Guldnera možno reálne očakávať širšie nasadenie tohto modelu až ku koncu dekády, keď už bude viac rozvinutá aj vodíková infraštruktúra a vyriešia sa súčasné problémy s nedostatkom rôznych komponentov.

BMW iX5 Hydrogen môže vodík čerpať až pod tlakom 700 barov, takých plničiek je zatiaľ len veľmi málo, štandardom je skôr polovičný tlak a bratislavská vodíková čerpačka má tlak 200 barov, čo pre osobné autá nie je príliš vhodné.

BMW chce dovtedy ešte viac popracovať aj na jeho efektivite. Auto, v ktorom sme jazdili, malo vodíkovú nádrž s kapacitou 6 kg vodíku, pričom jeho priemerná spotreba bola pri bežnej jazde okolo 1,2 kilogramu na sto kilometrov. Inak povedané – dojazd na nádrž je okolo 500 kilometrov. Je však možné, že auto bude mať dve takéto nádrže. Doteraz bola cena kilogramu vodíka 9,5 až 10 eur za kilogram, pričom nejde o trhovú cenu, ale je konsenzuálne dohodnutá. Aktuálne sa však kvôli vysokým cenám energií zvýši niekam na 11 až 12 eur za kilogram.

BMW iX5 Hydrogen má spotrebu približne 1,2... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW iX5 Hydrogen BMW iX5 Hydrogen má spotrebu približne 1,2 kilogramu vodíku na sto kilometrov.

Po technologickej stránke využíva motor vo vodíkovom iX 5 prekvapivo veľa komponentov z moderných naftových motorov BMW, jeho konečným produktom je totiž elektrina, poháňajúca auto, aj preto má modelové označenie iX, vyhradené pre elektrické autá. Keďže však ide o spaľovací motor, produkuje aj odpad. Je ním voda. Podľa slov Jürgen Guldnera ide o absolútne čistú odmineralizovanú, de facto destilovanú vodu. Ak by neunikala z výfukov vo forme pary, ktorá samozrejme môže opäť kondenzovať na vodu, mohli by ste ju pokojne použiť napríklad v žehličke. Konečne sme dostali aj konkrétnu odpoveď, koľko tejto vody vlastne auto vyprodukuje – počas stokilometrovej jazdy je to približne 9 litrov.

vodíkové auto, Toyota, Košice Čítajte viac Vodík ako palivo budúcnosti? Európa doň ‘naleje‘ 470 miliárd eur

Pokiaľ ide o ďalšie technické parametre, tak samotná batéria má relatívne malú kapacitu – necelé 3 kWh. Spýtali sme sa, či by bolo možné zvýšiť jej kapacitu a vyrobiť zo skúšaného auta vodíkový plug-in hybrid. Podľa Guldnera v tom žiaden technický problém nie je, dokonca táto ide ležala v BMW aj na stole. Napokon však bola odložená, pretože primárne chceli vyvinúť vodíkové auto s dostatočne vysokým výkonom a v prípade plug-in hybridu by ho bolo nutné obmedziť. BMW zatiaľ touto cestou nechce ísť. A keď sme už pri výkone, ten má vodíkový predprodukčný model 275 kW, respektíve 374 koní a na stovku zrýchli za menej ako 7 sekúnd.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #vodíkové autá #auto na vodík #vodíková infraštruktúra #BMW iX5 Hydrogen #Jürgen Guldner
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek