V máji 2022 sa registrácie osobných automobilov v Európskej únii medziročne znížili o 11,2 % na 791 546 kusov. Vyplýva to zo štatistík Európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA. Výrazný pokles nastal aj napriek tomu, že predaje v roku 2021 už boli naozaj slabé. A nič dobré neveští ani fakt, že predaje klesajú kontinuálne už desiaty mesiac. V máji pritom všetky štyri kľúčové trhy EÚ zaznamenali až dvojciferné straty. Najstrmší pokles zaznamenalo Taliansko (-15,1 %), nasledovalo Španielsko (-10,9 %), Nemecko (-10,2 %) a Francúzsko (-10,1 %).
Od januára do mája 2022 boli celkové registrácie nových osobných automobilov v EÚ o 13,7 % nižšie v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Päť mesiacov po roku 2022 predaj nových áut ustúpil na väčšine trhov v regióne vrátane štyroch hlavných: Taliansko (-24,3 %), Francúzsko (-16,9 %), Španielsko (-11,5 %) a Nemecko (-9,3 %) ). Ak sa pozrieme na slovenské výsledky, tak v máji to nebolo „bohviečo“, predaj medziročne poklesol o 17,3 percenta.
Čítajte viac Pozrite si 10 najpredávanejších áut sveta. Ani jedno nie je z EurópyKeďže však začiatok roku nebol zlý, tak v rámci EÚ je na tom Slovensko stále celkom dobre. Sme (v rámci EÚ + EFTA + UK) jedným zo šiestich trhov, ktoré sú za prvých päť mesiacov tohto roku zatiaľ stále v čiernych číslach. Okrem Bulharska však ide všetko o malé trhy s predajmi výrazne nižšími ako na Slovensku.
Najlepšie je na tom Island, ktorý medziročne zaznamenal nárast predaja o vyše 60 percent. Tam však čísla „lietajú“ aj preto, že ide o minitrh, predaj za prvých päť mesiacov je na Islande takmer rovnaký, aký bol napríklad na Slovensku v máji. Konkrétne sa tam predalo za päť mesiacov vyše 6 700 áut, pričom len májový predaj na Slovensku bol 6 650 kusov a za prvých päť mesiacov je to takmer 32-tisíc áut.
Podobne malý trh je aj v Lotyšku, kde evidujú medziročný nárast predaja o 6 percent a na Cypre, kde predaj stúpol o necelých 9 percent. Z väčších trhov sa predaj áut v tomto roku dobre rozbehol v Rumunsku, kde medziročne stúpol takmer o 17 percent a v Írsku, kde sa zvýšil o 3,2 percenta.
10 automobilových trhov, kde medziročne za prvých 5 mesiacov najviac klesol predaj áut:
– | Krajina | Predaj 1–5/22 | Predaj 1–5/21 | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Litva | 11 484 | 15 206 | –24,5 |
2. | Taliansko | 555 974 | 735 420 | –24,3 |
3. | Dánsko | 58 741 | 76 225 | –22,9 |
4. | Fínsko | 36 105 | 46 790 | –22,8 |
5. | Rakúsko | 85 846 | 108 321 | –20,7 |
6. | Slovinsko | 21 454 | 25 833 | –17,0 |
7. | Francúzsko | 600 893 | 723 527 | –16,9 |
8. | Belgicko | 160 573 | 191 256 | –16,0 |
9. | Nórsko | 53 604 | 63 568 | –15,6 |
10. | Švédsko | 118 094 | 137 68 | –13,7 |
Zdroj: ACEA |
Možno ešte zaujímavejší je pohľad na to, ako sa za prvých 5 mesiacov darilo automobilovým koncernom a jednotlivým automobilovým značkám. Ak sa pozrieme na koncerny, tak za prvých 5 mesiacov si medziročne výrazne polepšili ázijské, čo asi neprekvapuje. Jednoducho majú čipy a tým pádom sú schopní predávať autá bez nejakého výraznejšieho meškania. Honda si za prvých 5 mesiacov medziročne polepšila o 24 percent, Hyundai Group (Hyundai a Kia) takmer o 13 percent a Toyota Group (Toyota a Lexus) len o necelé jedno percento.
Naopak, (prevažne) európske koncerny klesajú – Renault Group (-10,5%), Mercedes-Benz (-11,3%), BMW Group (-13,7%, Volkswagen Group (-19,0%, pričom samotná Škoda klesla takmer o 25 percent) a naozaj zle je na tom Stellantis s poklesom o 23,7 percenta, pričom všetky tri jeho kľúčové značky – Peugeot, Citroën a FIAT klesli medziročne o vyše 26 percent! Reakcia Stellantisu na tieto štatistiky združenia ACEA bola úbohá – rozhodol sa združenie ku koncu tohto roku aj so všetkými svojimi 14 značkami opustiť, čo je pomerne prekvapujúci krok.
Čítajte viac Honda verzus Toyota: Toto je 10 najpredávanejších SUV sveta v roku 2022Zaujímavé je, že sa tento rok zatiaľ veľmi dobre darí aj novým menším značkám, ako sú Alpine, DS alebo Cupra (za ňu nemáme exaktné dáta, lebo v rámci koncernu VW ju ACEA stále zaraďuje do košíku „SEAT“). Pritom najmä Cupra z hľadiska predajov rastie doslova raketovo a stáva sa z nej pomaly ale isto silná mainstreamová automobilka, ktorá by chcela predávať 500-tisíc áut ročne. A to vôbec nie je nereálny cieľ! Ak si odmyslíme menšie značky a tie ázijské, tak naozaj prvou skutočne silnou európskou značkou, ktorej sa skutočne darí, je Dacia, potom Porsche a Audi. A samozrejme, nesmieme zabúdať na DS, ktorá sa v Európe po nie veľmi presvedčivom uplynulom roku konečne „zobudila“.
V nasledujúcej tabuľke uvádzame značky v poradí, ako sa im z hľadiska percent podarilo medziročne navýšiť predaj v rámci EÚ. Pokiaľ ide o značky, ktoré v EÚ predávajú najviac áut v absolútnych číslach, sú to za prvých päť mesiacov tohto roku: Volkswagen (392 510), Toyota (258 525), Peugeot (232 962), Renault (209 091) a Mercedes (208 224). S 206 597 predanými kusmi za prvou päťkou len tesne zaostalo BMW.
10 najúspešnejších značiek za prvých 5 mesiacov tohto roku z hľadiska percentuálneho navýšenia predaja v EÚ:
– | Značka | Predaj 1–5/22 | Predaj 1–5/21 | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Alpine | 1 104 | 556 | +98,6 |
2. | Kia | 187 588 | 159 792 | +17,4 |
3. | DS | 18 298 | 15 671 | +16,8 |
4. | Dacia | 155 247 | 138 672 | +11,9 |
5. | Hyundai | 171 845 | 159 106 | + 8,0 |
6. | Porsche | 25 103 | 23 583 | + 6,4 |
7. | Toyota | 258 525 | 254 530 | +1,6 |
8. | Mitsubishi | 23 727 | 23 831 | –0,4 |
9. | Audi | 190 522 | 210 920 | –9,7 |
10. | Alfa Romeo | 8 766 | í9 798 | –10,5 |
Zdroj: ACEA |
Ako zle sú na tom európske automobilky ukazuje nasledujúca tabuľka – v rebríčku desiatich s najväčším medziročným poklesom predaja nájdeme prakticky všetky silné „domáce“, teda európske značky – Peugeot, Citroën, Škodu, Renault a aj FIAT. A to sa zaradeniu do nej len tesne vyhol Volkswagen s medziročným poklesom na úrovni 21,3 percenta totiž skončil jedenásty.
10 značiek s najväčším poklesom predaja za prvých 5 mesiacov tohto roku v EÚ:
– | Značka | Predaj 1–5/22 | Predaj 1–5/21 | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Jaguar | 5 332 | 9 244 | –42,4 |
2. | Land Rover | 17 754 | 25 729 | –31,0 |
3. | Smart | 10 085 | 14 170 | –28,8 |
4. | FIAT | 157 580 | 214 341 | –26,5 |
5. | Citroën | 144 812 | 196 662 | –26,4 |
6. | Peugeot | 232 962 | 315 690 | –26,2 |
7. | Škoda | 183 079 | 243 380 | –24,8 |
8. | Volvo | 80 403 | 105 080 | –23,5 |
9. | Renault | 209 091 | 269 038 | –22,3 |
10. | Lancia/Chrysler | 8 766 | 9 798 | –21,9 |
Zdroj: ACEA |