Vyzerá to tak, že do obehu sa vracajú technológie, ktoré sme považovali ak nie za zabudnuté, tak prinajmenšom za dávno prekonané. Len nedávno sme písali, že veľké námorné tankery by opäť mohli začať využívať ako pomocný zdroj energie automaticky ovládané nafukovacie plachty.
Za týmto nápadom pritom nie je nejaký pochybný malý startup, ale spoločnosť Michelin. Tá ho navyše dotiahla už do takej podoby, že tento rok sa začínajú testy na skutočnej nákladnej námornej lodi v bežnej prevádzke.
Čítajte viac Michelin predstavil nafukovacie plachty. Pre námorné tankery!A vzápätí sa objavila správa, že do komerčnej civilnej leteckej prevádzky by sa mali vrátiť aj veľké vzducholode, prevážajúce pasažierov. A to už v roku 2026. Španielska letecká spoločnosť Air Nostrum si totiž objednala rovno desať hybridných vzducholodí Airlander.
Tie už niekoľko rokov testuje a vylepšuje britská firma Hybrid Air Vehicles (HAV). Tá tvrdí, že pri letoch na kratšie vzdialenosti dokážu jej vzducholode, určené až pre 100 pasažierov znížiť emisie uhlíka takmer o 90 percent.
Hybridné Airlandery budú naplnené héliom a využívať budú aj elektrický pohon, čo zvýši ich akčný rádius približne na 300 až 400 kilometrov. Vzducholode budú prirodzene oveľa pomalšie než lietadlá, ich letová rýchlosť bude maximálne 129 km/h, zatiaľ čo dopravné lietadlá bežne lietajú rýchlosťami okolo 800 km/h.
Spoločnosť HAV oznámila, že objednávku od Španielov dostala po šiestich mesiacoch „prísnych štúdií a modelovania“ kratších vnútorných trás v Španielsku. Zároveň uviedla, že Airlander by sa uplatnil aj pri iných letoch na krátke vzdialenosti, napríklad z Liverpoolu do Belfastu (270 km), Seattlu do Vancouveru (203 km) a Osla do Štokholmu (420 km). Vzducholoď, ktorá už prešla rôznymi letovými skúškami, poletí v maximálnej výške 6 000 metrov.
Hoci Airlander za lietadlami zaostáva v rýchlosti, vyžaduje minimálnu pristávaciu infraštruktúru a potenciálne by mohol pristáť oveľa bližšie k centrám miest, čo cestujúcim skráti čas vystúpenia a prepravy.
Lákadlom však bude skôr minimálna uhlíková stopa Airlanderu a úplne iný zážitok z letu. Interiér vzducholode je totiž nadštandardne priestranný s konfiguráciou sedadiel 1–2–1 a s niektorými sedadlami otočenými aj oproti sebe. Je možná aj luxusnejšia 72-miestna konfigurácia so samostatnými sedadlami.
Priehľadné steny navyše umožňujú neopakovateľný výhľad von zo vzducholode. Z nášho pohľadu by bola zaujímavá cena prepravy a citlivosť vzducholodí na vietor z rôznych uhlov pri vzlete, pristávaní a aj počas letu. To sú však informácie, ktoré ani jedna zo spoločností zatiaľ nezverejnila.
Prezident Air Nostrum Carlos Bertomeu vo svojom vyhlásení uviedol , že vzducholode pomôžu leteckej spoločnosti oveľa jednoduchšie splniť ciele Európskej únie zahrnuté v pláne „Fit for 55“ na zníženie uhlíkových emisií aspoň o 55 percent do roku 2030.