Predaj nových áut podľa údajov spoločnosti JATO Dynamics, zahŕňajúcich 53 trhov, dosiahol za prvé tri mesiace roku 2022 hranicu 17 miliónov vozidiel. To predstavuje 8 % nárast predaja v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2021, ale zároveň je to 16 % menej ako 20,3 milióna kusov nových áut, zaregistrovaných v roku 2019.
V prvom štvrťroku 2022 došlo na kľúčových trhoch k výraznému poklesu. V USA registrácie nových vozidiel dosiahli celkovo 3,31 milióna, čo je pokles o 16 % v porovnaní s rokom 2021 a predaj sa znížil aj na všetkých piatich veľkých európskych trhoch: Nemecko (-5 %), Spojené kráľovstvo (-6 %), Francúzsko (-19 %) , Taliansko (-23 %) a Španielsko (-16 %).
Medziročný rast zaznamenali najmä niektoré krajiny v Afrike a Ázii – napríklad Čile (+39 %), Južná Afrika (+18 %) a juhovýchodná Ázia (+17 %). Pri nich analytici predpokladajú, že ich kríza zasiahne v priebehu druhého, respektíve tretieho kvartálu tohto roku. A samozrejme nesmieme zabúdať na Čínu, ktorá sa výrazne podpísala na prvokvartálovom globálnom raste predaja – medziročne sa tam predalo o 8,8 percenta áut viac, čo predstavuje kvartálny predaj bezmála 5,5 milióna áut.
V druhom kvartáli však bojovala Čína s Covidom a má za sebou niekoľko „tvrdých“ lockdownov, takže výsledky už nebudú tak presvedčivé. Aby sa hlavne výrazný aprílový pokles predaja vyrovnal, Čína dokonca začala dočasne dotovať aj predaj spaľovacích áut. O tom však viac budeme písať o pár týždňov, keď budú dostupné kompletné výsledky aj za druhý kvartál tohto roku.
Čítajte viac Katastrofa: Pozrite si 15 najviac predávaných áut za máj a prvých 5 mesiacovBoom elektrických vozidiel pokračuje aj v roku 2022. Viac ako 1,5 milióna registrovaných elektoráut (BEV a PHEV) znamená, že si zabezpečili trhový podiel 12,2 %, oproti 6,6 % v roku 2021. Na porovnanie, v roku 2019 sa v rovnakom období zaregistrovalo len 345 000 elektrických áut. Trhový podiel elektroáut bol v prvom kvartáli tohto roku o niečo vyšší, než trhový podiel dieslov, ktoré si „z koláča“ odkrojili 11,8 %.
Asi neprekvapí, že absolútne dominantnou kategóriou zostávajú SUV, ich podiel na globálnom predaji áut je 43 %, o dve percentá viac, než pred rokom. Sú to presne tie dve percentná, ktoré v tomto období stratili sedany, ktorých podiel na trhu klesol z 21 % v prvom kvartáli roku 2021 na aktuálnych 19 percent. Hatchbacky si udržali trhový podiel 17 % vďaka pokračujúcemu dopytu v Európe a na niektorých rozvíjajúcich sa trhoch. Trhový podiel MPV naďalej klesal, je už úplne marginálny.
Čítajte viac Predaj áut v Rusku sa v máji prepadol takmer o 84 percent!Pokiaľ ide o značky, tak Toyota bola v prvom kvartáli najsilnejším výrobcom s trhovým podielom takmer 14 %, čo je o 0,7 % viac v porovnaní s rokom 2021. Koncern Volkswagen skončil na druhom mieste; jeho podiel na trhu však klesol z 12,4 % na 10,7 %, hlavne kvôli poklesu predaja jeho áut v Číne. Vďaka ponuke elektromobilov a silnej pozícii na niekoľkých trhoch si Hyundai-Kia naďalej vedie dobre a patrí mu tretia priečka s trhovým podielom 8,7 %.
V rebríčku podľa modelov sa do prvej desiatky dostali po prvý raz v histórii dve Tesly. Model Y si zabezpečil impozantné 5. miesto so 153 246 registrovanými kusmi, Model 3 skončil na 8. mieste so 132 140 kusmi. V roku 2021 bol pritom Model 3 deviatym najpredávanejším automobilom na svete – to bolo prvýkrát, keď sa elektromobil dostal do top 10. Toyota si s modelmi RAV 4 a Corolla zabezpečila prvé a druhé miesto, pričom zaznamenala 247 781 a 243 820 kusov predaných áut.