V máji 2022 sa registrácie osobných automobilov v Európskej únii medziročne znížili o 11,2 % na 791 546 kusov. Vyplýva to zo štatistík Európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA. Výrazný pokles nastal aj napriek tomu, že predaje v roku 2021 už boli naozaj slabé. A nič dobré neveští ani fakt, že predaje klesajú kontinuálne už desiaty mesiac. V máji pritom všetky štyri kľúčové trhy EÚ zaznamenali až dvojciferné straty. Najstrmší pokles zaznamenalo Taliansko (-15,1 %), nasledovalo Španielsko (-10,9 %), Nemecko (-10,2 %) a Francúzsko (-10,1 %).
Začiatok roku, teda mesiace január, február a čiastočne aj marec ešte neboli z hľadiska predaja nových áut v Európe tak zlé, skôr naopak. Vyzeralo to tak, že aj napriek pokračujúcej čipovej kríze sú automobilky von z najhoršieho a autá sa začínajú predávať. Potom však prišla ruská invázia na Ukrajinu a následné protiruské sankcie zo strany EÚ a trh s novými autami sa absolútne rozpadol.
Čítajte viac Katastrofa: Pozrite si 15 najviac predávaných áut za máj a prvých 5 mesiacovKvôli vojne sa narušili dodávateľsko-odberateľské reťazce, európske a americké automobilky prestali kvôli sankciám v Rusku vyrábať a predávať svoje autá, Rusko pre zmenu začalo „znárodňovať“ moderné západné fabriky. Prvým na rane bol Renault, ako väčšinový vlastník AutoVazu, vyrábajúceho aj ruské lady.
Čítajte viac Ťažká rana pre Renault: definitívne prišiel o značku Lada a stratil ruský trhDáta, zozbierané agentúrou Focus2Move ešte z hľadiska predaja reflektujú prvé (a zrejme aj posledné) tri ako-tak normálne mesiace tohto roku. Vtedy to vyzeralo tak, že sa vzchopí aj Renault a aj koncern Stellantis, ktoré tvrdo zasiahol nedostatok polovodičov a predaj im výrazne klesol.
V prípade Stellantisu boli apríl a máj (za jún ešte dáta nemáme) doslova katastrofou, ktorá výrazne ovplyvnila jeho výsledky za prvých 5 mesiacov tohto roku. Stellantis v tomto období skončil s medziročným poklesom predaja o 23,7 percenta, pričom všetky tri jeho kľúčové značky – Peugeot, Citroën a FIAT klesli medziročne o vyše 26 percent.
V marci to však pre tento megakoncern vyzeralo v Európe pomerne optimisticky, aspoň z hľadiska najpredávanejších áut v Európe za prvé tri mesiace tohto roku. Keď budeme mať (pravdepodobne v priebehu augusta) k dispozícii aj prvé realistické dáta za druhý kvartál, predpokladáme, že z nižšie zverejnenej tabuľky nezostane „kameň na kameni“.
10 najpredávanejších áut v Európe za prvé tri mesiace roku 2022:
1. miesto: Peugeot 208
Po prvých troch mesiacoch roku 2022 má Európa nového kráľa. Peugeot 208 s predajom na úrovni 54 000 kusov zosadil z trónu Renault Clio. S trhovým podielom 1,8 percenta mu patrí prvé miesto, polepšil si o jednu pozíciu.
2. miesto: Renault Clio
Oproti predošlému kvartálu Clio s predajom 52 000 kusov kleslo na druhú priečku. Rozdiel je však minimálny a keďže ide o predbežné dáta agentúry Focus2Move, ktoré sa spresnia až o pár týždňov, teoreticky sa na prvú pozíciu môže vrátiť. Aktuálne je jeho trhový podiel 1,7 percenta.
3. miesto: Toyota Corolla
Najpredávanejšie auto planéty za uplynulý rok si aj v Európe výrazne polepšilo – nahor sa posunulo až o 5 pozícií a s predajom 50 000 kusov sa dostalo až na stupne víťazov. Aktuálne mu s trhovým podielom 1,6 percenta patrí tretie miesto.
4. miesto: Volkswagen Golf
Ešte pred pár rokmi bol Golf neohrozeným európskym bestsellerom, no teraz rebríčkom pozvoľna klesá. Zo stupňov víťazov ho až na štvrtú priečku vytlačila Toyota Corolla. V prvom kvartáli sa z Golfu predalo 49 000 kusov, čo značí trhový podiel 1,6 percenta.
5. miesto: Dacia Sandero
Dacia Sandero sa aj naďalej drží medzi európskymi top bestsellermi. Aktuálne uzatvára prvú päťku a so 47 000 predanými autami si oproti predošlému kvartálu o jednu priečku pohoršila.
6. miesto: Hyundai Tucson
Aktuálne najpredávanejšie SUV v Európe je v rebríčku bez rozdielu tried celkovo šieste. Za prvé tri mesiace sa z neho predalo 46 000 kusov.
7. miesto – Peugeot 2008
Peugeot sa začiatkom roku pomaly dostával z čipovej krízy a odrazilo sa to aj na stúpajúcich predajoch v Európe. Modelu 2008 patrila po prvom kvartáli s 44 000 predanými kusmi predbežne siedma priečka. Peugeot a Volkswagen sú jedinými značkami s dvojnásobným zastúpením v najlepšej desiatke. Druhá kvartál bol pre Peugeot podstatne horší, presné čísla však zatiaľ nemáme.
8. miesto: Volkswagen T-Roc
Za prvé tri mesiace sa z tohto väčšieho crossoveru predalo 42 000 kusov, čo značí pokles v rebríčku o dve priečky na aktuálnu ôsmu pozíciu.
9. miesto – Opel Corsa
Opel Corsa kedysi patril tiež k bestsellerom a aktuálne top pozície trochu opustil. Napriek tomu mu 41 000 predaných kusov stále stačí na miesto v prvej desiatke najpredávanejších áut v Európe.
10. miesto – Ford Puma
Menší crossover Ford Puma je zatiaľ najväčším prekvapením a aj najväčším skokanom v prvej desiatke. Oproti predošlému kvartálu si polepšil o neuveriteľných 11 pozícií a so 40 000 predanými kusmi sa katapultoval do top 10.
Dáta vo vyššie uvedenej tabuľke sú zozbierané agentúrou Focus2Move na základe predaja na 44 európskych trhoch, vrátane Ruska. Nejde teda o údaje výlučne za EÚ, ktoré môžu byť mierne odlišné. Ide o predbežné dáta, ktoré sa môžu ešte postupom času mierne spresniť, čo môže mať dopad na poradie v tabuľke.