Vyzerá to tak, že klasické fosílne palivá to majú naozaj spočítané. Už na budúci rok by mohli začať platiť nové pravidlá o zdaňovaní energie. Zatiaľ čo tzv. špinavšie palivá budú zdanené vyššou sadzbou, tie čistejšie sa dočkajú zvýhodnenia. Návrh je súčasťou legislatívneho balíka Fit for 55, ktorého cieľom je zníženie európskych emisií oxidu uhličitého o 55 percent do roku 2030 oproti úrovni roku 1990. EÚ má ambíciu stať sa do roku 2050 klimaticky neutrálnym kontinentom.
Takmer 20 rokov stará smernica o zdaňovaní energie už totiž nezohľadňuje ciele v oblasti klímy. Jej revízia rozšíri základ dane, zvýši minimálne sadzby, zruší niektoré stimuly na využívanie fosílnych palív a, naopak, zavedie stimuly pre zelené technológie.
A nielen to. Skončí sa tiež úplne oslobodenie od zdanenia pre letecký či námorný priemysel. Kerozín používaný ako palivo v leteckom priemysle a ťažký palivový olej používaný v námornom odvetví by už nemali byť úplne oslobodené od zdanenia energie pri letoch a plavbách v rámci EÚ. Viac o tejto téme si môžete prečítať v článku:
Čítajte viac Brusel dáva zbohom špinavým palivám. Benzín, nafta či plyn sa zrejme vyššej dani nevyhnúEurópsky parlament v súvislosti s vyššie uvedeným pre pár dňami schválil nové pravidlá EÚ týkajúce sa väčšieho používania udržateľných palív lietadlami a letiskami EÚ. Tie majú za cieľ znížiť emisie z leteckej dopravy a zabezpečiť, aby sa Európa stala do roku 2050 klimaticky neutrálnou. V tlačovej správe o tom informoval Európsky parlament.
Dodávatelia by mali začať dodávať udržateľné palivo od roku 2025, pričom do roku 2050 to bude 85 % všetkého leteckého paliva na letiskách EÚ. Súčasťou nového palivového mixu by mali byť elektrická energia a vodík. Na podporu investícií do čistejších technológií by mal fungovať Fond pre udržateľnú leteckú dopravu.
Čítajte viac Výsmech automobilkám: Európske nebo stále križujú ‘lietadlá duchov‘„Letecká doprava je jedným z odvetví, kde je najťažšie dosiahnuť dekarbonizáciu. Dnes sme ukázali, ako to urobiť, a vyslali silný a ambiciózny signál občanom Európy. Počuli sme vás, keď ste vyzývali na opatrenia v oblasti klímy, a pracujeme v čo najväčšej miere na tom, aby sme dosiahli skutočne zelenú Európu,“ uviedol spravodajca Sören Gade.
Civilné letectvo predstavuje 13,4 % celkových emisií oxidu uhličitého z dopravy v EÚ. Iniciatíva ReFuelEU Aviation je súčasťou balíka Fit for 55 v roku 2030.