Revolučný propfan: Na Airbuse A380 testujú motory s otvorenými vrtuľami

Motory propfan by mali mať až o 20 percent nižšie emisie aj v porovnaní so súčasnými najúspornejšími prúdovými motormi.

, 18.08.2022 12:00
propfan Foto:
Airbus sa už pripravuje na letové skúšky motorov propfan.
debata (1)

Na prvý pohľad to vyzerá zvláštne – namiesto klasického prúdového motoru má jedno z najväčších lietadiel sveta motor s otvorenou nezakrytovanou vrtuľou. Tomuto typu motor sa hovorí aj propfan a ich vývoj prebieha už približne od sedemdesiatych rokov minulého storočia.

Ich výhodou je oproti klasickým prúdovým motorom vyššia efektivita, sú pri porovnateľných rýchlostiach úspornejšie a produkujú tým pádom menej emisií CO2. (Koncepcia motorov propfan je podrobnejšie vysvetlená v infoboxe pod videom).

A keďže letecká doprava patrí medzi ich významných producentov, tak v rámci aktuálnych klimatických cieľov začali politici vyvíjať na letecké spoločnosti podobný tlak, ako vyvíjajú aj na automobilky. V tej súvislosti si letecké spoločnosti vrátane Airbusu v rámci tzv. Air Transport Action Group dali za cieľ dosiahnuť nulové emisie uhlíka v leteckom priemysle do roku 2050. A aj preto oživili koncepciu extra úsporných motorov propfan. Airbus ich vyvíja v spolupráci so spoločnosťou CFM.

Pozemné testovanie motoru propfan.
propfan1 Pozemné testovanie motoru propfan.

Tieto testy sa aktuálne posúvajú do finálnej fázy. Po rozsiahlych a dlhotrvajúcich pozemných testoch sa motor propfan začne naostro testovať priamo na veľkom Airbuse A 380. Prvé letové testy prebehnú v druhej polovici tejto dekády najprv v centre Airbus Flight Test v Toulouse vo Francúzsku a následne v operačnom stredisku Flight Test Operations Center spoločnosti GE Aviation vo Victorville v Kalifornii.

Vzducholoď Airlander Air Nostrum Čítajte viac Vzducholode sa vracajú vo veľkom štýle! Španieli si ich objednali hneď desať

Ich cieľom bude hlavne optimalizovať účinnosť motora, jeho integráciu s krídlom a aerodynamický výkon. Hlavným cieľom je zvýšenie účinnosti pohonného systému, ktorá by mala znamenať 20-percentné zníženie emisií CO2 v porovnaní so súčasnými najefektívnejšími motormi. Zároveň sa bude testovať kompatibilita propfanového motoru so 100-percentne udržateľnými leteckými palivami (SAF).

Koncepcia motorov propfan

Motory koncepcie propfan patria do kategórie dvojprúdových motorov s vysokým obtokovým pomerom. Obtokový pomer značí pomer vzduchu pretekajúceho jadrom motora k množstvu vzduchu obtekajúceho jeho jadro. Vzduch prechádzajúci jadrom býva nazývaný teplý prúd, alebo aj primárny prúd a vzduch obtekajúci jadro motora sa nazýva studený, alebo sekundárny prúd.

Dvojprúdové motory využívajú na docielenie ťahu urýchlenie väčšieho množstva vzduchu na nižšiu rýchlosť, na rozdiel od prúdových motorov, ktoré urýchľujú malé množstvo vzduchu na vysokú rýchlosť (v oboch prípadoch je rovnaká letová rýchlosť). Zachovanie cestovnej rýchlosti lietadiel (s propfanovými motormi) bolo realizované optimalizáciou tvaru lopatiek, spolu s tým došlo k nárastu zaťaženia lopatiek spojenej s nutnosťou vývoja nových materiálov. A pre tento špecifický tvar sa vžilo pomenovanie dúchadlo.

Hlavný rozdiel medzi klasickým prúdovým motorom a dvojprúdovým motorom typu propfan je na výstupe energie vytvorenej spaľovaním paliva. Pri prúdovom motore sa časť tepelnej energie spotrebuje na pohon kompresora a zvyšok je vo výtokovej tryske premenený na kinetickú energiu (ťah motora).

Pri dvojprúdových motoroch sa časť energie spotrebúva rovnako, teda na pohon kompresora, zvyšná energia však nie je premieňaná na kinetickú energiu plynov vystupujúcich z motora, ale na vytvorenie prebytku výkonu na hriadeli spájajúcom turbínu s dúchadlom. Samotné jadro motora nevytvára žiadny ťah, alebo len veľmi malý.

(prevzaté z: Andrej Polák – Možnosti použitia motorov koncepcie propfan…)

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #letectvo #Airbus #lietadlá #emisie CO2 #prúdový motor #propfan #udržateľné palivá
Flowers
Články podľa značiek