Volkswagen stojí na križovatke. Pôjde ďalej slepou cestou?

Volkswagen bude musieť pomerne rýchlo opustiť predstavu, že sa stane európskou Teslou. Zároveň musí vrátiť stratené renomé svojim spaľovacím autám.

19.08.2022 16:00
Volkswagen Foto: ,
Volkswagen čaká v najbližšom období séria dôležitých rozhodnutí.
debata (11)

Koncern Volkswagen sa momentálne ocitol v nie celkom závideniahodnej pozícii. Na mnohých strategických trhoch predaj jeho značiek dlhodobo klesá a elektromobily, na ktoré vsadil temer všetko, sa zatiaľ nechytili tak, ako by potreboval.

Prepad predaja

Problémom je hlavne Čína. Ešte v roku 2000 mal Volkswagen podiel na čínskom trhu vyše 50 percent, v prvej polovici roku 2022 to bolo len 15,5 percenta.

Ešte dramatickejšie na tom je v Číne Škoda, patriaca tiež do koncernu VW. Tá v roku 2018 na tamojšom trhu predala vyše 350-tisíc áut a bola zahraničnou značkou, ktorej sa najrýchlejšie v histórii podarilo v Číne predať milión automobilov. O rok neskôr, teda v roku 2019, však v Číne predala už len necelých 280-tisíc áut, v roku 2020 150-tisíc áut a v roku 2021 dokonca len 56 000.

Ale späť k Volkswagenu. Jeho celosvetový predaj klesol v uplynulom roku pod 5 miliónov áut. Najväčší medziročný pokles – až o 423 000 áut – zaznamenal v už spomínanej Číne, celkovo tam predal v uplynulom roku 2 428 100 áut.

Čo je však možno ešte zarážajúcejšie, druhý najväčší pokles z hľadiska počtu predaných áut zaznamenal vo svoje tradičnej bašte – v západnej Európe. Tam jeho predaj v roku 2021 dosiahol 1 086 100 kusov a medziročne klesol o vyše 60-tisíc áut.

Problémový Diess

Jeho problémom bolo – a do určitej miery aj stále je – že vsadil celú svoju budúcnosť nekriticky čisto na elektromobily. Ústami vlastných čelných predstaviteľov začal spochybňovať budúcnosť svojich kľúčových modelov, ako sú napríklad Golf alebo Passat.

A potom sa nestačil diviť, že prečo ich ľudia prestávajú kupovať. Za radikálny „elektroobrat“ vďačí Volkswagen svojmu niekdajšiemu výkonnému riaditeľovi Herbertovi Diessovi. Ten doslova „zbožňoval“ šéfa Tesly Elona Muska a rozhodol sa, že z Volkswagenu urobí európsku „Teslu“. A to za každú cenu.

Herbert Diess definitívne stratil dôveru... Foto: TASR/AP
Herbert Diess Herbert Diess definitívne stratil dôveru akcionárov Volkswagenu.

Správnu radu koncernu VW tento obrat začal vážne znepokojovať a už koncom novembra 2021 sme písali, že sa pod Diessom začína triasť stolička. Vedy sa „polotajne“ stretlo najvyššie vedenie koncernu, aby prediskutovalo jeho budúcnosť. Stretnutia sa zúčastnila šéfka odborov automobilky Daniela Cavallo, ďalej Wolfgang Porsche a Hans Michel Piech, ktorí zastupujú hlavného akcionára koncernu VW, rodinný klan Porsche-Piech.

Už vtedy mu vyčítali to, čo aj mnohí priaznivci značky: jednostrannú orientáciu na elektromobilitu, v rámci ktorej koncern postupne „odstavoval“ aj niektoré ťažiskové modely. Takto „odpísal“ napríklad Passat alebo Fabiu kombi a oznámil, že už nebude pokračovať vo vývoji nových spaľovacích motorov. Odborárom sa nepáčia ani vyhlásenia Diessa, týkajúce sa nutnosti výrazne šetriť a prepúšťať zamestnancov, ktorých bude treba pri výrobe elektrických áut podstatne menej.

Keďže ani po ďalšom polroku Diess svoju rétoriku a „elektroobsesiu“ nijako nezmiernil, prišlo to, čo muselo. Keď ešte v máji tohto roku vyhlasoval, že Volkswagen sa stane v roku 2025 najväčším producentom elektromobilov na svete a predbehne aj Teslu, akcionárom nemeckého koncernu došla trpezlivosť a v júli tohto roku ho z pozície výkonného riaditeľa odvolali.

Jeho pozíciu dočasne prevezme šéf Porsche Oliver Blume. Ten elektromobilitu nespochybňuje, no jednoznačne je zástancom teórie diverzifikácie rizík a tvrdí, že sa čisto na elektromobily spoliehať nemožno.

Ťažká situácia

Najmä v súčasnej situácii, keď ľudia bojujú s bezprecedentnou infláciou a obrovským nárastom cien, predaj elektromobilov rozhodne nebude nijako raketovo rásť. Ich cena je totiž minimálne o polovicu vyššia, než cena porovnateľných áut so spaľovacími motormi. Nehovoriac už o tom, že po veľkom váhaní sa nemecká vláda rozhodla postupne ukončiť dotovanie elektrických áut.

V súčasnosti môžu nemeckí záujemcovia o elektrické autá počítať s dotáciou vo výške 6 000 eur na elektromobily s cenou do 40 000 eur a s dotáciou 4 500 eur na elektrické autá s cenou do 60 000 eur. Spolu s regionálnymi dotáciami a so zvýhodnením zo strany dovozcu sa však môže podpora vyšplhať aj nad 9 000 eur. Tieto dotácie budú v najbližších rokoch postupne klesať, od roku 2024 sa vôbec nebudú poskytovať na elektromobily s cenou nad 45-tisíc a úplne skončí dotovanie firemných elektromobilov.

Crawow - test dojazdu elektromobilov Čítajte viac Zlaté časy končia. Nemci 'škrtnú' dotácie na elektrické autá

To bude pre Volkswagen ťažké, nehovoriac už o tom, ž aj keď masívne doteraz podporoval predaj elektrických áut, k Tesle sa ani nepriblížil a celkovo ho predbiehajú ázijské automobilky. Veľmi zlým krokom bolo podkopanie pôdy a reputácie najväčšieho bestselleru značky VW – ikonického Golfu. Diess bol totiž presvedčený, že ôsmu generáciu treba nechať pozvoľna „dobehnúť“ a postupne ju nahradí elektrický Volkswagen ID.3. Aktuálne tomu nič nenasvedčuje.

Golfu treba vrátiť renomé

Golf VIII stráca zákazníkov bezprecedentným tempom (vlani sa predala len tretina áut v porovnaní s dobami jeho najväčšej slávy a menej ako polovica oproti roku 2018) a ID.3 jeho straty zďaleka nevykrýva – len 8 353 (!) kusov predaných v Európe za celý prvý tohtoročný kvartál asi nepotrebuje ďalší komentár. Na Slovensku je napríklad po prvých 7 mesiacoch až 14. najpredáva­nejším autom.

Golf samozrejme stratil na reputácii aj kvôli nevydarenému prechodu na nový infotainment, ale nepomáhajú mu ani vyjadrenia vedenia automobilky.

VW Golf - infotainment 2021 Čítajte viac VW kapituloval. Vylepšil najväčší ‘trapas‘ Golfu

Podľa Thomasa Schäfera, aktuálneho šéfa značky Volkswagen, bude nárast cien áut so spaľovacími motormi v kategórii malých áut a áut nižšej s strednej triedy (najmä v súvislosti s pripravovanou novou emisnou normou Euro7 zameranou na ďalšie pomerne extrémne zníženie emisií, pozn. redakcie) taký, že koncern VW bude musieť zvážiť, či sa mu vôbec oplatí pracovať na novej generácii aj pri takom bestsellere, akým je bezpochyby Volkswagen Golf.

„Budeme musieť zistiť, či sa oplatí vyvíjať nové vozidlo, ktoré na trhu nevydrží celých sedem alebo osem rokov,“ povedal s tým, že takýto vývoj je extrémne drahý a k istote v tomto smere nepridáva ani politický kurz, ktorý je aktuálne nastavený na podporu elektrických áut. O tom, či sa Golf 9 bude vyvíjať, by sa malo definitívne rozhodnúť v priebehu budúceho roku.

Dôležité rozhodnutia

Či chce, či nie, Volkswagen musí opustiť cestu, jednostranne zameranú na elektromobilitu, pretože je aktuálne slepá. Aj napriek obrovskej podpore elektrických áut, do ktorej investuje Volkswagen miliardy, sa mu úplne nedarí na trhu s elektrickými autami preraziť tak, aby sa v tomto smere mohol považovať za dominantnú značku. Umelo oslabovať žiadaný produkt ako je Golf a na jeho úkor protežovať komerčný „prepadák“ akým je ID.3 je cesta do pekla.

Thomas Schafer Čítajte viac Nový šéf VW: Na lacné autá zabudnite. Onedlho bude 'dobrá cena' 25-tisíc eur

Je fajn, že Golf dostane v roku 2024 celkom výrazný facelift, no nové vedenie nemeckého koncernu a aj samotného Volkswagenu čaká séria dôležitých rozhodnutí, ktoré by mali značke VW prinavrátiť dôveru, ktorú zvláštnou politikou u svojich fanúšikov postupne stratil.

Musí sa stať opäť značkou, ktorá nepovažuje spaľovacie autá za menejcenné, mal by prehodnotiť svoje rozhodnutie utlmiť vývoj spaľovacích motorov, kde má obrovské know-how, klientom poskytnúť nové modely, ktoré nebudú prinášať len kozmetické vylepšenia, alebo dokonca „downgrade“, neredukovať nezmysleným spôsobom vlastné portfólio a popritom rozumným spôsobom rozširovať ponuku elektrických áut. Pretože ak tak neurobí, čakajú ho podľa nás naozaj ťažké časy.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 11 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Volkswagen #elektromobily #VW Golf #Herbert Diess #Thomas Schäfer
Články podľa značiek