Výrobcovia udávajú zväčša dva výkony elektromotorov. Jeden je maximálny a ten druhý menovitý. Druhý vyjadruje výkon, ktorý je elektromotor schopný dodávať dlhodobo. Ak by totiž motor pracoval dlhodobo s maximálnym výkonom, hrozilo by mu prehriatie a nakoniec kolaps. Uveďme príklad. Taký elektromotor v elektrickom skútri Ox Patagonia má síce maximálny výkon 11 kW, ale je tak zle chladený, že v skutočnosti dokáže dodávať permanentne len šesť kilowattov výkonu, teda iba 55 %. Oveľa lepšie je na to elektromotor EMCE od spoločnosti Energica, ktorý má maximálny výkon 126 kW a vďaka účinnému chladeniu ich vie bez obmedzení dodávať 110, čo predstavuje 87 %. Lenže nemecká spoločnosť Mahle, známy dodávateľ do automobilového priemyslu, chce ísť ešte ďalej.
Čítajte viac Mahle vyvinulo vstrekovanie pre vodíkové motory. Majú budúcnosť?Predstavuje elektromotor SCT (Superior Continuous Torque E-motor), ktorý povýši menovitý výkon až na 90 % toho maximálneho. Jeho tajomstvom je inovatívne chladenie olejom. Olej nasáva cez centrálny prívod a následne využíva odstredivú silu rotora na pumpovanie oleja okolo cievok statora. Toto odobraté teplo môže byť následne využité cez tepelný výmenník napríklad na vyhrievanie batérie alebo interiéru elektromobilu. Schopnosť využívať dlhodobo maximálny výkon vedie k tomu, že motor môže byť menší a ľahší ako ten, ktorý pracuje s výrazne nižším menovitým výkonom. Podľa Mahle je motor SCT vhodný aj pre nasadenie v nákladných autách či v poľnohospodárskych strojoch.
Menší a ľahší motor je tiež obrovskou výhodou z hľadiska nižšej materiálovej náročnosti. Jednoducho, na jeho výrobu potrebujete menej surovín. Tam ale Mahle nekončí. V súčasnosti síce pracuje motor SCT s permanentnými, teda prírodnými magnetmi, ale vo vývoji je už verzia s bezkontaktnou indukciou s budenými magnetmi. To znamená, že takýto motor by sa zaobišiel bez vzácnych surovín, ktorých cena neustále rastie s rastúcim dopytom po elektromobiloch. Mahle tvrdí, že aj táto verzia bude lacná a čo je najdôležitejšie, zbaví sa závislosti od dodávateľského reťazca, ktorý vedie zväčša priamo z Číny. Motor bez prírodných magnetov by bol len o čosi väčší.
Čítajte viac Mercedes-Benz použije revolučné 'palacinkové' elektromotory„Stavba veľkých elektromotorov, ktoré poskytujú krátkodobo vysoký výkon, je jednoduchá, no to , čo na trhu chýbalo, boli odolné a kompaktné elektromotory. Náš nový elektromotor SCT je odpoveďou, ” povedal Martin Berger, viceprezident pre výskum v spoločnosti Mahle. Motor SCT bude predstavený na IAA Transportation v Hannoveri tento rok v septembri a chvíľu potrvá, kým sa objaví v sériových elektromobiloch. Dlho to ale iste trvať nebude, pretože konkurencia na trhu s elektrickými autami rastie a žiaden z producentov si nedá ujsť príležitosť priniesť čosi nové. Navyše niečo, čo robí elektromobily ešte efektívnejšie, výkonnejšie a úspornejšie.