Mahle: Nemci vyvinuli 'nezničiteľný' elektromotor

Elektromotory nedokážu poskytovať maximálny výkon dlhodobo. Nemecká novinka by to však mala zmeniť. Motoru Superior Continuous Torque E-motor totiž neustála záťaž na hrane maxima neprekáža. A v blízkej budúcnosti by sa mal zaobísť aj bez vzácnych surovín.

25.08.2022 14:00
debata (13)
Elektromotor Mahle, ktorý je schopný ponúkať... Foto: Mahle
Mahle - elektromotor SCT 2022 Elektromotor Mahle, ktorý je schopný ponúkať dlhodobo takmer maximálny výkon, môže byť menší a ľahší a tiež lacnejší.

Výrobcovia udávajú zväčša dva výkony elektromotorov. Jeden je maximálny a ten druhý menovitý. Druhý vyjadruje výkon, ktorý je elektromotor schopný dodávať dlhodobo. Ak by totiž motor pracoval dlhodobo s maximálnym výkonom, hrozilo by mu prehriatie a nakoniec kolaps. Uveďme príklad. Taký elektromotor v elektrickom skútri Ox Patagonia má síce maximálny výkon 11 kW, ale je tak zle chladený, že v skutočnosti dokáže dodávať permanentne len šesť kilowattov výkonu, teda iba 55 %. Oveľa lepšie je na to elektromotor EMCE od spoločnosti Energica, ktorý má maximálny výkon 126 kW a vďaka účinnému chladeniu ich vie bez obmedzení dodávať 110, čo predstavuje 87 %. Lenže nemecká spoločnosť Mahle, známy dodávateľ do automobilového priemyslu, chce ísť ešte ďalej.

Mahle - vstrekovaie vodíka Jet Ignition 2021 Čítajte viac Mahle vyvinulo vstrekovanie pre vodíkové motory. Majú budúcnosť?

Predstavuje elektromotor SCT (Superior Continuous Torque E-motor), ktorý povýši menovitý výkon až na 90 % toho maximálneho. Jeho tajomstvom je inovatívne chladenie olejom. Olej nasáva cez centrálny prívod a následne využíva odstredivú silu rotora na pumpovanie oleja okolo cievok statora. Toto odobraté teplo môže byť následne využité cez tepelný výmenník napríklad na vyhrievanie batérie alebo interiéru elektromobilu. Schopnosť využívať dlhodobo maximálny výkon vedie k tomu, že motor môže byť menší a ľahší ako ten, ktorý pracuje s výrazne nižším menovitým výkonom. Podľa Mahle je motor SCT vhodný aj pre nasadenie v nákladných autách či v poľnohospodár­skych strojoch.

Tajomstvo vysokého menovitého výkonu sa skrýva... Foto: Mahle
Mahle - elektromotor SCT 2022 Tajomstvo vysokého menovitého výkonu sa skrýva v mimoriadne účinnom chladení.

Menší a ľahší motor je tiež obrovskou výhodou z hľadiska nižšej materiálovej náročnosti. Jednoducho, na jeho výrobu potrebujete menej surovín. Tam ale Mahle nekončí. V súčasnosti síce pracuje motor SCT s permanentnými, teda prírodnými magnetmi, ale vo vývoji je už verzia s bezkontaktnou indukciou s budenými magnetmi. To znamená, že takýto motor by sa zaobišiel bez vzácnych surovín, ktorých cena neustále rastie s rastúcim dopytom po elektromobiloch. Mahle tvrdí, že aj táto verzia bude lacná a čo je najdôležitejšie, zbaví sa závislosti od dodávateľského reťazca, ktorý vedie zväčša priamo z Číny. Motor bez prírodných magnetov by bol len o čosi väčší.

Yasa - axialny elektromotor 2022 Čítajte viac Mercedes-Benz použije revolučné 'palacinkové' elektromotory

„Stavba veľkých elektromotorov, ktoré poskytujú krátkodobo vysoký výkon, je jednoduchá, no to , čo na trhu chýbalo, boli odolné a kompaktné elektromotory. Náš nový elektromotor SCT je odpoveďou, ” povedal Martin Berger, viceprezident pre výskum v spoločnosti Mahle. Motor SCT bude predstavený na IAA Transportation v Hannoveri tento rok v septembri a chvíľu potrvá, kým sa objaví v sériových elektromobiloch. Dlho to ale iste trvať nebude, pretože konkurencia na trhu s elektrickými autami rastie a žiaden z producentov si nedá ujsť príležitosť priniesť čosi nové. Navyše niečo, čo robí elektromobily ešte efektívnejšie, výkonnejšie a úspornejšie.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromotor #elektromobily #Mahle #elektromotory
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek