Astron Aerospace: Nový 'Wankel' zvládol testy

Má 160 koní, takmer nulové emisie, váži len 16 kg a nespôsobuje žiadne vibrácie. Mohol by revolučný rotačný agregát Omega 1 zachrániť spaľovacie motory? Otázkou je, či neprichádza s krížikom po funuse.

06.09.2022 16:00
debata (11)
Kompaktné rozmery a modulárna konštrukcia... Foto: Astron
Astron Aerospace - motor Omega 1 Kompaktné rozmery a modulárna konštrukcia umožňujú používať viacero jednotiek vedľa seba a tým zdvojnásobiť alebo strojnásobiť výkon.

Zdá sa, že spaľovacie motory to majú spočítané. Budúcnosť patrí elektromobilom. O to neuveriteľnejšie sa zdá, že v časoch, keď automobilky investujú už len do inovácie súčasnej a asi poslednej generácie motorov na benzín a naftu, je tu spoločnosť, ktorá predstavuje zásadnú spaľovaciu novinku. Americká firma Astron Aerospace má totiž v talóne rotačný motor Omega 1. Diskusiu rozprúdil už začiatkom roka a teraz prichádzajú ďalšie správy, ktoré informujú, že k zázračným parametrom pridáva enormnú spoľahlivosť a je schopný spaľovať prakticky akékoľvek palivo. Hoci hovoríme o rotačnom motore, s tým Wankelovým si ho nemýľte. Jeho konštrukcia je zásadne odlišná.

Brembo Sensify - 2022 Čítajte viac Brembo: Revolučné brzdy Sensify fungujú. Je to najväčší zlom od ABS

Astron Aearospace totiž v motore Omega 1 rozdelil štvortaktný cyklus medzi dve nezávislé komory, medzi ktorými sa nachádza predkomôrka. Agregát má celkom štyri rotory umiestnené v pároch na dvoch primárnych hriadeľoch prepojených ozubenými kolesami. Tie sa otáčajú protismerne. Predné rotory sa starajú o fázu sania a kompresie, kým zadné o expanziu a výfuk. Aby to celé fungovalo a medzi komorami mohlo dochádzať k prúdeniu vzduchu, zmesi a spálených plynov, nachádza sa medzi nimi rotačný ventil. Konštrukcia je neuveriteľne kompaktná a jednoduchá. Motor nemá viac komponentov ako jednovalcový motor malej záhradnej kosačky.

Celý motor má porovnateľný počet komponentov... Foto: Astron
Astron Aerospace - motor Omega 1 Celý motor má porovnateľný počet komponentov ako malý jednovalcový agregát záhradnej kosačky.
Astron Aerospace - motor Omega 1
Astron Aerospace - motor Omega 1
+7Astron Aerospace - motor Omega 1

Astron Aerospace tvrdí, že motor má vysokú účinnosť, pretože nemá žiadne súčiastky s vratným pohybom, a takmer zanedbateľné straty trením či čerpacie straty. Nemá tiež takmer žiadne sekundárne straty, ktoré by vyplývali z pohonu podporných systémov, ako je pohon ventilovej sústavy, vyvažovacích hriadeľov či chladiaceho kvapalinového okruhu. Motor je chladený vzduchom. Mazanie vyžadujú len synchronizačné prevody a ložiská. Z toho dôvodu nedochádza ani ku kontaminácii spaľovacej komory olejom. Astron tvrdí, že motor nemá problém ani s netesnosťou rotora, pretože spaľovanie je také rýchle, že niet dosť času na úniky. V podstate nemá tesnenia.

Rheinmetall - plastové pružiny Čítajte viac Rheinmetall: Revolučné pružiny z plastu idú do výroby. Sú až o 75 % ľahšie!

Omega 1 má mať absolútne lineárny charakter chodu a bez vibrácií. V súčasnej podobe váži len 15,9 kg. Poskytuje výkon 162 koní, teda 119 kW, a krútiaci moment 231 Nm, čo je priam neuveriteľné. Len na porovnanie, konvenčný preplňovaný trojvalec s objem jedného litra dnes váži 97 kg a má výkon 120 koní, teda si 88 kW. Vzhľadom na kompaktné rozmery a modulárnu konštrukciu je možné použiť aj dve jednotky vedľa seba, čo znamená zdvojnásobenie týchto charakteristík. Rozsah pracovných otáčok je od voľnobežných 1 000 za minútu až po 25 000. Vysoká účinnosť plynie aj z núteného preplňovania pod tlakom 200 až 300 psi.

Nezvyčajný rotačný motor Omega 1 má celkom... Foto: Astron
Astron Aerospace - motor Omega 1 Nezvyčajný rotačný motor Omega 1 má celkom štyri rotory umiestnené v pároch na dvoch primárnych hriadeľoch, ktoré sú prepojené ozubenými kolesami.

Pre zaujímavosť, klasické motory pracujú s prepĺňacím tlakom len šesť až maximálne 35 psi. Kompresor je pritom neoddeliteľnou súčasťou spaľovacieho procesu. Výkon alebo krútiaci moment možno regulovať nielen množstvom vstreknutého paliva, ale aj počtom vstrekov. K expanzii môže dochádzať pri každej otáčke rotora, ale pokojne aj pri každej piatej, desiatej či päťdesiatej. Funkcia „skip fire“, teda preskočenie zážihu, tak trochu pripomína deaktiváciu niekoľkých valcov v klasický piestových motoroch. Keď sa zmenia podmienky a je potrebný vyšší výkon, počet vstrekov sa zvýši. Nárast je okamžitý, bez typickej turbodiery.

Palivový článok  bez platiny Čítajte viac Vedci ukázali revolučný palivový článok. Má vodík predsa len šancu?

Minimálna je aj zotrvačnosť motora. Hoci Omega 1 beží hladko, podobne ako turbínové motory, je neporovnateľne tichší. Astron sľubuje aj nízke výrobné náklady, vzhľadom na malý počet komponentov a životnosť do generálnej opravy má byť výrazne vyššia ako 160 000 km. Spoločnosť Astron Space sa síce venuje najmä svetu lietadiel, ale konštatuje, že Omega 1 má široké spektrum využitia. Rovnako dobre môže fungovať v lodiach, autách, aj v úlohe generátora pri výrobe energie alebo predlžovača dojazdu. Motoru dokonca svedčia náročné podmienky ako prašné prostredie či vysoké nadmorské výšky.

Vynálezca Matthew Riley má v súvislosti s novinkou prihlásených množstvo patentov. Otázkou ostáva už len to, či Omega 1 neprichádza s krížikom po funuse a či bude o revolučný agregát ešte záujem v automobilovom či leteckom priemysle. Zatiaľ nebola ohlásená žiadna spolupráca s niektorou z renomovaných automobiliek. Prvé motory by mali smerovať pre potreby amerického ministerstva obrany, s ktorým Astron Aerospace nadviazal partnerstvo. Ak sa motor osvedčí v leteckom priemysle a ak ide politikom naozaj o emisie a nielen o hru na ekológiu, mohol by motor Omega 1 ešte zmeniť budúcnosť.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Astron Aerospace #rotačný motor #Omega 1
Články podľa značiek