Nedostatkom AdBlue nás už raz strašili. Strašia nás ním opäť?

Strašenie nedostatkom AdBlue je v súčasnosti skôr politickou hrou, než skutočným problémom. V budúcnosti sa ním však pri súčasných cenách plynu môže naozaj stať.

, 16.09.2022 16:00
adblue
Nedostatok AdBlue momentálne nie je problém, môže sa ním však stať.
debata (2)

Prvýkrát nás nedostatkom AdBlue strašili približne pred rokom – v polovici októbra 2021. Dôvod bol rovnaký ako teraz – nárast ceny zemného plynu. Vtedy najväčší výrobca AdBlue v Európe, ktorým je slovenské Duslo Šaľa, upozornil, že neprijíma objednávky od nových klientov a podľa jeho slov vtedy aj druhý najväčší výrobca AdBlue výrobu obmedzil a tretí dokonca úplne zastavil.

„Keď tieto roztoky na trhu nebudú, znamená to, že všetky motory kategórie od Euro 5 vyššie, ktoré musia AdBlue kupovať, tak veľmi pravdepodobne budú odstavené,“ vyhlásil vtedy šéf spoločnosti Duslo Šaľa Petr Bláha a upozornil, že nejde iba o osobné autá, ale aj o nákladné vozidlá a autobusy.

Tieto informácie vyvolali značnú paniku, ľudia aj spoločnosti sa začali predzásobovať a dočasne, rádovo niekoľko dní, syntetická močovina skutočne chýbala. Dopyt po AdBlue totiž skokovo vzrástol o 70 až 100 percent, dodávatelia na to neboli pripravení a ceny s nedostatkom syntetickej močoviny na pár dní niekoľkonásobne stúpli.

Ad Blue Čítajte viac Ad AdBlue: Nafúknutá bublina alebo skutočný problém?

„Obavy súvisiace s informáciami o obmedzovaní produkcie poprednými dodávateľmi AdBlue spôsobili paniku, ľudia začali nakupovať močovinu do zásoby. To jednak vyhnalo ceny ešte vyššie, jednak nárazovo spôsobilo nedostatok komodity na predajných miestach. Problém však spočíval predovšetkým v logistike. Dodávatelia jednoducho nestíhali čerpacie stanice zavážať," uviedol pre ČTK predseda Slovenskej asociácie LPG Ivan Indráček.

Teraz sa situácia opakuje, varovanie však prichádza z inej strany. Konkrétne z Nemecka. Tam totiž spoločnosť SKW, jeden z najväčších výrobcov hnojív a AdBlue v polovici augusta znížil výrobu AdBlue a v jednej zo svojich chemičiek ju dokonca úplne zastavil. Dôvodom je astronomické zvýšenie cien plynu a ďalších energií a nový energetický odvod zo zemného plynu, ktorý by mal začať platiť od októbra.

Hovorca spoločnosti pre Frankfurter Allgemeine Zeitung povedal, že výroba AdBlue jednoducho nie je zisková, pretože spoločnosť na nej aktuálne za mesiac stratí toľko, ako doteraz na ňom zarobila za rok. Inak povedané – špeciálny odvod v spojení s vysokou cenou plynu by znamenali, že SKW bude na výrobu AdBlue doplácať mesačne 30 miliónov eur. Preto vraj „aktuálne dopredáva svoje posledné zásoby AdBlue“.

adblue Čítajte viac Pozor! Chýbajúce AdBlue ničím nenahrádzajte, radí odborník

„Sme na suchu. Dopredávame naše zásoby, pretože už nevyrábame,“ povedal hovorca spoločnosti pre tlačovú agentúru Reuters. Na informácie už zareagoval aj nemecký Spolkový zväz nákladnej dopravy a logistiky (BGL).

„Žiadne AdBlue znamená žiadne nákladné autá. A keď nebudú nákladné autá, zastaví sa doprava tovaru v Nemecku,“ povedal jeho šéf Dirk Engelhardt pre nemecký denník Bild s tým, že problémy sa môžu objaviť už o dva týždne. Podľa Engelhardta sa cena AdBlue medzi januárom 2021 a koncom augusta 2022 takmer štvornásobne zvýšila a v septembri by vďaka spomínanému zvýšeniu odvodov stála 5 až 7-krát viac. Niektoré médiá dokonca informovali, že niekoľko predajcov AdBlue obmedzilo dodávky veľkým klientom.

SKW, BGL a dopravné spoločnosti preto naliehali na nemeckú vládu, aby začala v tejto veci konať. Nemecké ministerstvo hospodárstva sa však nedalo touto rétorikou vystrašiť a zahnať do kúta. Práve naopak. „Zatiaľ sa nám nepodarilo identifikovať reálny nedostatok AdBlue, ale sme naň pripravení a v prípade potreby prijmeme opatrenia, aby sme túto dôležitú látku mali v dostatočnom množstve,“ uviedol hovorca ministerstva.

Následne spoločnosť SKW prekvapivo oznámila, že vo svojom závode v Piesteritzi opätovne spustí výrobu, ak jej pomôže štát. SKW totiž očakáva, že ju vláda oslobodí od odvodov za plyn alebo jej poskytne inú finančnú kompenzáciu. A preto trochu „zatlačila na pílu“.

zväčšiť Vývoj ceny AdBlue za posledných 6 mesiacov. Foto: Heureka.sk
adblue Vývoj ceny AdBlue za posledných 6 mesiacov.

To veľmi pripomína aj situáciu u nás spred roku, keď z avizovanej „adbluekalypsy“ nebolo nič, po pár dňoch sa ceny vrátili do normálu a kúpiť ho nebol problém. O to, že sa s AdBlue nedeje zatiaľ nič dramatické, svedčí aj cenový graf za posledných šesť mesiacov, keď sa jeho cena na Slovensku (za 10 litrov) zvýšila približne o euro.

Spotreba AdBlue je približne liter na tisíc kilometrov a väčšina áut má nádrže, ktoré stačia na približne 7– až 10-tisíc kilometrov, takže netreba robiť žiadne extra zásoby a kupovať si desiatky litrov vopred. To by totiž naozaj mohlo spôsobiť jeho dočasný nedostatok a vyvolať paniku. A tá je v tejto komplikovanej situácii naozaj posledným, čo potrebujeme.

Na čo slúži adBlue

AdBlue, ktoré vzniká ako vedľajší produkt pri výrobe umelých hnojív, znižuje emisie oxidov dusíka vo výfukových plynoch. Všetky vozidlá používajúce AdBlue z výroby sú vybavené elektronickým systémom znemožňujúcim ich prevádzku bez tejto kvapaliny, čo znemožňuje obchádzanie emisných noriem. Spotreba pri jazde závisí od typu vozidla a tiež štýlu jazdy, u súčasných dieselových osobných áut je teraz v priemere okolo jedného litra na 1000 kilometrov.

2 debata chyba
Flowers
Články podľa značiek