Predaj jazdených áut aj v tejto komplikovanej dobe mierne rastie. Niet sa však čo diviť, pretože nové autá kvôli nedostatku komponentov stále chýbajú a navyše ich ceny výrazne rastú. Rastú, presnejšie donedávna rástli, však aj ceny jazdených áut. Tie podľa analýzy spoločnosti Aures Holdings najviac stúpli v Maďarsku, medziročne až o 26 percent, v Poľsku o 24 percent a na Slovensku približne o 22 percent. Pozitívne však je, že tento trend rastu cien sa zastavil a približne od apríla ceny jazdených áut stagnujú.
A keď sme už pri slovenskom trhu – podľa zmienenej analýzy je priemerný vek predávaných jazdených áut 10,6 roka a priemerný nájazd 171 000 kilometrov. V Česku je priemerný vek predávaných áut veľmi podobný – 10,4 roka, avšak kilometrový nájazd je nižší – 153 000 kilometrov. Asi neprekvapí, že z hľadiska veku sa najstaršie autá predávajú v Poľsku, v priemere majú 12,7 oka a 186 000 najazdených kilometrov. A ktoré autá sa v jednotlivých krajinách predávajú najlepšie? To ukazuje nasledujúca tabuľka:
Pokiaľ ide o jednotlivé značky, tak podľa predstaviteľov spoločnosti Aures Holdings v tomto roku výraznejšie stúpol záujem o jazdené autá značky Toyota a pri novších modeloch o Cupru, taký Formentor sa napríklad v autobazárom nestihne ani „ohriať“. Naopak, klesol o jazdené Dacie. Ak sa pozriete do vyššie uvedenej tabuľky, medzi desiatimi najpredávanejšími jazdenými autami na Slovensku a v Česku nie je ani jedna, v Poľsku si však Duster drží stále veľmi dobrú štvrtú priečku.
Vo všetkých krajinách klesla ponuka dieselových automobilov (v ČR o 8,3 %, na Slovensku o 2,3 %, v Poľsku o 10,0 %) a naopak rastie ponuka hybridov (v ČR o 21,9 %, na Slovensku o 7,7 %, v Poľsku o 15,0 %) a elektromobilov (v ČR nárast o 17,8 %, na Slovensku o 25,8 %, v Poľsku o 14 %). Napriek tomu je však predaj elektromobilov v autobazároch zatiaľ úplne zanedbateľný, ukazuje ho nižšie uvedená tabuľka. A len pre zaujímavosť, priemerná cena jazdeného elektromobilu v Česku je 800 000 českých korún (približne 32 600 eur), na Slovensku 36 000 eur.
Rebríček podľa pohonu
– | Česko | Poľsko | Slovensko |
---|---|---|---|
Benzín | 53,3 % | 70,7 % | 49,8 % |
Nafta | 46,4 % | 28,7 % | 49,7 % |
LPG | 0,07 % | 0,01 % | 0,14 % |
CNG | 0,01 % | – | 0,01 % |
Elektro | 0,11 % | 0,03 % | 0,13 % |
Hybrid | 0,04 % | 0,49 % | 0,31 % |
(Zdroj (dáta): AAA Auto)
Pokiaľ ide o karosérie, jednoznačne najžiadanejšie sú hatchbacky a po nich kombi, na treťom mieste sú SUV. Výnimkou je len Poľsko, kde sa SUV-ečka prepracovali dokonca na druhú pozíciu. V Česku na na Slovensku sú referencie podobné, Česi však viac obľubujú praktické rodinné veľkopriestorové MPV, zatiaľ čo Slováci dávajú pred nimi prednosť sedanom.
Rebríček podľa karosérie
– | Česká republika | Poľsko | Slovensko |
---|---|---|---|
1. | Hatchback – 26,7 % | Hatchback – 36,2 % | Hatchback – 30,3 % |
2. | Kombi – 26,4 % | SUV – 23,3 % | Kombi – 25,3 % |
3. | SUV – 23,4 % | Kombi – 17,4 % | SUV – 23,0 % |
4. | MPV – 9,8 % | Sedan/ – 11,8 % | Sedan – 8,3 % |
5. | Sedan – 6,8 % | MPV – 8,6 % | MPV – 7,3 % |
(Zdroj (dáta): AAA Auto)
Celkovo to vyzerá tak, že trh s jazdenými autami sa po dvoch turbulentných rokoch začína stabilizovať. Napriek inflácii blížiacej sa dvadsiatim percentám sa v Česku a aj na Slovensku ceny jazdených áut ustálili a už nevykazujú tendenciu výrazne rásť, čo bolo cítiť najmä v druhej polovici minulého roku a začiatkom roku 2022.
Čítajte viac Šéfka Aures Holdings: Ceny jazdených áut začínajú stagnovať, to je dobrý signálTaktiež sa ustálila aj celková ponuka hlavných inzertných agregátorov ojazdených vozidiel, ktorá sa v ČR pohybuje mesačne okolo 100 000 ojazdených áut, na Slovensku a v Maďarsku okolo 50 000 a v Poľsku 200 000. Na všetkých trh s výnimkou slovenského sa síce ponuka jazdených áut znížila, ale už len minimálne. Na Slovensku sa dokonca o tri percentá zvýšila.