Technológiu autonómneho riadenia čakajú ešte dlhé roky vývoja. V niektorých situáciách sa však autopiloty už dostávajú k slovu. Napríklad na vybraných úsekoch ciest. Samozrejme, len v krajinách, kde to umožňuje legislatíva. Úroveň autonómneho riadenia SAE 3 preberá úplnú kontrolu nad riadením ale s podmienkou, že vodič prevezme riadenie vždy, keď to bude nevyhnutné. A tu je jeden z kameňov úrazu. Prechod z autonómnej jazdy na manuálne riadenie a naopak, nie je vôbec jednoduchý. Ako dôkaz môžeme uviesť mnohé nehody Tesly so systémom Full Self-Driving, pri ktorých bolo riadenie odovzdané vodičovi príliš neskoro na to, aby na nebezpečnú situáciu mohol zareagovať včas.
Presne tomu sa snaží vyhnúť švédske Volvo, ktoré uvedie vo svojom revolučnom elektrickom SUV EX90, nový systém autonómnej jazdy Ride Pilot. Je preň dôležité, aby bol prechod medzi režimami intuitívny a transparentný. A zvolilo zaujímavú cestu. Vodič bude jasne informovaný o stave, v ktorom sa vozidlo nachádza pomocou použitia odlišnej farebnej schémy virtuálneho prístrojového panela. V režime, keď budú asistenčné systémy vodiča len podporovať, ako napríklad adaptívny tempomat či udržiavanie v jazdnom prúde, budú symboly jazdných prúdov sfarbené nazeleno. Ako náhle vodič deleguje riadenie na systém Ride Pilot, zmenia sa na akvamarínovú (tyrkysovú). Okrem toho sa na vrchnej časti obrazovky zjaví tyrkysový pás.
Čítajte viac Volvo EX90: Nástupca XC90 bude najbezpečnejšie auto v histórii značkyTo má zaistiť absolútne bezpečné prechody medzi asistovanou a autonómnou jazdou. „Je to všetko o poskytovaní správnych informácií v správnom čase,“ uviedol Thomas Stovicek, vedúci užívateľskej skúsenosti spoločnosti Volvo. „Keďže auto tiež rozumie svojmu okoliu a vám lepšie ako kedykoľvek predtým, môžeme ešte viac znížiť zmätok, rozptýlenie a preťaženie vodiča informáciami.“ Poukázal tým nielen na Ride Pilot, ale aj nový dotykový infotainment, ktorý bude poskytovať informácie a funkcie v kontexte. Ak bude chladno, na obrazovke sa objavia prioritne funkcie vyhrievania sedadiel alebo rozmrazenia okien. Ak budete telefonovať, prednosť dostanú ikony komunikácie. Keď budete sami, zjavia sa funkcie multimédií.
Ride Pilot bude k dispozícii ako príplatkový systém vo Volve EX90, ktoré sa predstaví 9. novembra a začne vyrábať koncom tohto roka v americkom závode Volva neďaleko Charlestonu v Južnej Karolíne. Systém bude dostupný najprv Kalifornii, až neskôr ho Volvo uvedie na ďalšie trhy s potrebnou legislatívou. Dovtedy musí ešte Ride Pilot schváliť samotná automobilka na základe testov, ktoré prebiehajú vo Švédsku ale aj iných štátoch Európy, ale aj príslušné úrady. Prví zákazníci by sa mali k novému Volvu EX90 dostať začiatkom budúceho roka. Očakáva sa, že elektrické SUV bude mať dojazd 500 až 600 km na jedno nabitie. Volvo novinkou zaútočí na konkurenčnú Teslu X alebo BMW iX.
Čítajte viac Volvo na Slovensku: 5 technických zaujímavostí, spojených s plánovanou výrobou elektroáut