Európska asociácia výrobcov áut ACEA zverejnila výsledky predajov áut v EÚ podľa typu pohonu za tretí štvrťrok 2022. Zdá sa, že dotácie a rôzne stimuly na podporu predajov elektrických áut naozaj fungujú. A to na úkor ostatných pohonov vrátane plug-in hybridov. Od júla do konca septembra sa v Európe predalo 259 449 čistých elektromobilov, čo predstavuje nárast až o 22 % v medziročnom porovnaní. Vďaka tomu si elektromobily odhryzli z celkového koláča 11,9 % podiel. Plug-in hybridy za nimi výrazne zaostávajú. To napriek tomu, že aj na ne sa vo viacerých krajinách vzťahujú dotácie. Ich predaj spadol na 184 450 kusov, čo predstavuje podiel 8,5 %, no zároveň medziročný pokles o 6 %.
Čítajte viac Elektromobily spustili 'kobaltovú horúčku'. Budú batérie z dna oceánu?Darilo sa však hybridom. Tých bolo v treťom štvrťroku zaregistrovaných 492 011 kusov, takže si polepšili o 6,9 % a ich podiel vzrástol na 22,6 %. Tento údaj je ale trochu zavádzajúci, pretože medzi hybridy sa počítajú aj mild-hybridy s výkonnejším štartérom generátorom. Táto technológia sa pritom rozšírila do veľkého spektra áut, pričom vie ušetriť len približne 4 % paliva, oveľa menej ako full-hybridy. Mild-hybridy, ktoré nie sú schopné čisto elektrického pohonu ani na krátke vzdialenosti, by mali patriť skôr do kategórie benzínových áut. To by však len posilnilo ich pozíciu, pretože práve benzínové motory kraľujú štatistikám z pohľadu objemu predaja aj podielu.
Čítajte viac Ako 'nezabiť' elektromobil v zime? Tu je 10 rádOd júla do konca septembra bolo zaregistrovaných 823 360 kusov áut s benzínovým motorom, čo znamená 39,3 % podiel. To napriek tomu, že medziročne sa ich predalo o 3,3 % menej. Ak by sme k však nim pripočítali benzínové mild-hybridy, možno by sme mohli hovoriť aj o raste. Samozrejme, s dieslami to ide dolu vodou. V treťom štvrťroku sa ich predalo len 360 596 kusov, o 4,7 % menej v medziročnom porovnaní, a ich podiel klesol na dlhoročné minimum – 16,5 percenta. Ostatné typy pohonov predstavujú zanedbateľný podiel. Predaje áut na zemný plyn (CNG) padli o 52,4 % a na LPG o 9,5 %.
Čítajte viac Ani šéf Renaultu neverí na lacné elektromobily. Dôvodom sú batérieKeď to zhrnieme, najpopulárnejším typom pohonu v Európe je stále ten benzínový, za ktorým nasleduje hybridný a dieselový pred elektromobilmi a plug-in hybridmi. Nabíjateľné autá to teda napriek rastu nemajú ešte stále vyhraté. Spolu predstavujú len 20,4-percentný podiel. To napriek masívnej podpore predaja. Aj preto sa niektoré automobilky obávajú budúcnosti, najmä zákazu predaj áut so spaľovacím motorom od roku 2035. ACEA sa síce nadchýna, že nejaký typ elektrifikácie má dnes už 37,8 % nových áut, no na druhej strane má až 88,1 % stále spaľovací motor.
Predaj podľa typu pohonu
Typ pohonu | 7. – 9. 2022 (ks) | Podiel (%) | vs. 7. – 9. 2021 (%) |
---|---|---|---|
1. Benzínový | 823 360 | 39,3 % | – 3,3 % |
2. Hybridný | 492 001 | 22,6 % | + 6 % |
3. Dieselový | 360 596 | 16,5 % | – 1 % |
4. Elektrický | 259 449 | 11,9 % | + 22 % |
5. Plug-in hybridný | 184 450 | 8,5 % | – 6 % |
6. Ostatné | 55 418 | – | – |