Ani šéf Renaultu neverí na lacné elektromobily. Dôvodom sú batérie

Lacných elektromobilov alebo aspoň elektromobilov, ktoré by sa cenou blížili k autám so spaľovacím motorom, sa tak skoro nedočkáme. O cenovej parite pochybuje aj šéf Renaultu Luca de Meo. A to sa práve Renault vrhá do elektrickej éry doslova po hlave. Rýchlejšie, než je nevyhnutné.

20.10.2022 14:00
debata (1)
Luca De Meo, šéf Renaultu, je zástanca... Foto: Renault
Luca de Meo - Paríž 2022 Luca De Meo, šéf Renaultu, je zástanca elektromobility, ale znižovanie cien elektrických áut nesľubuje.

Renault patrí k priekopníkom elektromobility a tiež k automobilkám, ktoré chcú prejsť na úplnú elektrifikáciu v Európe už v roku 2030. Teda o päť rokov skôr, než začne platiť zákaz predaja áut so spaľovacím motorom. Je tu však problém. Plán počítal s tým, že ceny elektromobilov budú postupne klesať. Najmä vďaka úsporám z objemu výroby. Niektorí optimisti sa domnievali, že elektromobily by mali dosiahnuť cenovú paritu s konvenčnými autami už v roku 2025. Teraz sa však ukazuje, že to tak nebude. O dorovnaní cien pochybuje aj sám šéf Renaultu Luca de Meo. Na túto tému sa vyjadril na autosalóne v Paríži.

Renault 4Ever Trophy Concept - 2022 Čítajte viac Renault 4Ever Trophy: Návrat legendy je na dosah. Tento koncept mieri na linky

„Nevidím, že by sa ceny elektromobilov približovali k cenám klasických áut,“ povedal de Meo. Dôvodom sú drahé batérie. Podľa de Mea automobilový priemysel pred ôsmimi rokmi predpokladal, že do piatich rokov klesne cena za 1 kWh kapacity batérie na 100 eur. Dnes sú tri roky po termíne, ale ceny sú stále vyššie. „Renault nasmerujeme na elektrickú cestu, ale v konečnom dôsledku to bude trh a zákazníci, ktorí sa rozhodnú, či elektrickú technológiu akceptujú,“ povedal de Meo. Automobilka uvedie v roku 2024 na trh nový elektrický Renault 5 a o rok neskôr elektrický Renault 4, teda dve ikony z minulosti. Šéf Renaultu nás však vystríha pred očakávaním nízkych cien.

Renault - hybridná technológi E-Tech Čítajte viac Prvá hybridná Dacia je za rohom. Na lacné auto to však už nevyzerá

Platforma pre tieto menšie elektrické autá bude síce asi o 30 až 35 % lacnejšia ako platforma väčšieho elektrického Mégane E-Tech, no napriek tomu zostane podľa de Mea cena týchto elektromobilov podstatne vyššia ako cena podobne veľkých aut so spaľovacím motorom. „Môžeme prísť s lepšou a lacnejšou chémiou batérií a lepšou výkonovou elektronikou, ale tieto úspory budú vymazané, keď sa cena kobaltu zdvojnásobí v priebehu šiestich mesiacov,“ povedal de Meo s tým, že suroviny predstavujú až 80 % nákladov na výrobu batérie. Podľa neho by mohlo byť cestou prispôsobenie kapacity batérie potrebám zákazníkov.

Dacia Manifesto Concept - 2022 Čítajte viac Dacia Manifesto: Tento koncept nie je len fikciou

„Z environmen­tálneho hľadiska je mať vo vozidle batérie s kapacitou 150 či 200 kWh jednoducho ekologický nezmysel,“ povedal de Meo. Navrhuje zlepšiť nabíjaciu infraštruktúru, ktorá by umožnila výrobcom znížiť veľkosť batérie a tým aj cenu nových elektromobilov. Jednoducho by ste si nabíjali svoj elektromobil častejšie a ušetrili na batériách. Práve krátky dojazd je však už dnes jednou z najkritizova­nejších nevýhod elektrických áut. No a pustiť sa opačnou cestou, teda jeho skracovaním, by mohlo mnohých potenciálnych zákazníkov od elektrickej technológie odradiť.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #elektromobily #Luca de Meo #ceny elektromobilov
Články podľa značiek