Renault patrí k priekopníkom elektromobility a tiež k automobilkám, ktoré chcú prejsť na úplnú elektrifikáciu v Európe už v roku 2030. Teda o päť rokov skôr, než začne platiť zákaz predaja áut so spaľovacím motorom. Je tu však problém. Plán počítal s tým, že ceny elektromobilov budú postupne klesať. Najmä vďaka úsporám z objemu výroby. Niektorí optimisti sa domnievali, že elektromobily by mali dosiahnuť cenovú paritu s konvenčnými autami už v roku 2025. Teraz sa však ukazuje, že to tak nebude. O dorovnaní cien pochybuje aj sám šéf Renaultu Luca de Meo. Na túto tému sa vyjadril na autosalóne v Paríži.
Čítajte viac Renault 4Ever Trophy: Návrat legendy je na dosah. Tento koncept mieri na linky„Nevidím, že by sa ceny elektromobilov približovali k cenám klasických áut,“ povedal de Meo. Dôvodom sú drahé batérie. Podľa de Mea automobilový priemysel pred ôsmimi rokmi predpokladal, že do piatich rokov klesne cena za 1 kWh kapacity batérie na 100 eur. Dnes sú tri roky po termíne, ale ceny sú stále vyššie. „Renault nasmerujeme na elektrickú cestu, ale v konečnom dôsledku to bude trh a zákazníci, ktorí sa rozhodnú, či elektrickú technológiu akceptujú,“ povedal de Meo. Automobilka uvedie v roku 2024 na trh nový elektrický Renault 5 a o rok neskôr elektrický Renault 4, teda dve ikony z minulosti. Šéf Renaultu nás však vystríha pred očakávaním nízkych cien.
Čítajte viac Prvá hybridná Dacia je za rohom. Na lacné auto to však už nevyzeráPlatforma pre tieto menšie elektrické autá bude síce asi o 30 až 35 % lacnejšia ako platforma väčšieho elektrického Mégane E-Tech, no napriek tomu zostane podľa de Mea cena týchto elektromobilov podstatne vyššia ako cena podobne veľkých aut so spaľovacím motorom. „Môžeme prísť s lepšou a lacnejšou chémiou batérií a lepšou výkonovou elektronikou, ale tieto úspory budú vymazané, keď sa cena kobaltu zdvojnásobí v priebehu šiestich mesiacov,“ povedal de Meo s tým, že suroviny predstavujú až 80 % nákladov na výrobu batérie. Podľa neho by mohlo byť cestou prispôsobenie kapacity batérie potrebám zákazníkov.
Čítajte viac Dacia Manifesto: Tento koncept nie je len fikciou„Z environmentálneho hľadiska je mať vo vozidle batérie s kapacitou 150 či 200 kWh jednoducho ekologický nezmysel,“ povedal de Meo. Navrhuje zlepšiť nabíjaciu infraštruktúru, ktorá by umožnila výrobcom znížiť veľkosť batérie a tým aj cenu nových elektromobilov. Jednoducho by ste si nabíjali svoj elektromobil častejšie a ušetrili na batériách. Práve krátky dojazd je však už dnes jednou z najkritizovanejších nevýhod elektrických áut. No a pustiť sa opačnou cestou, teda jeho skracovaním, by mohlo mnohých potenciálnych zákazníkov od elektrickej technológie odradiť.