Aféra pokračuje: Stellantis varuje pred 'krvavými' airbagmi

Chybné airbagy Takata už spôsobili smrť vyše trom desiatkam ľudí. O troch nových tragických prípadoch informoval koncern Stellantis.

09.11.2022 14:00
takataimage1
So spoločnosťou Takata sa súdili aj mnohí vážne zranení pasažieri z áut, ktorí utrpeli zranenia "airbagovými šrapnelmi".
debata

Škandál smrtiacich airbagov japonskej spoločnosti Takata spôsobil najväčšiu zvolávaciu akciu v histórii automobilového priemyslu. Na výmenu bezpečnostných vankúšov, ktoré mohli nečakane explodovať a vymrštiť do tváre vodiča kovové úlomky, sa muselo globálne dostaviť do servisov už viac ako 120 miliónov áut na celom svete a zahynuli kvôli nim viac než tri desiatky osôb.

Smutné na tom je , že manažment spoločnosti Takata o probléme so vzduchovými vankúšmi vedel už od roku 2002. No zľahčoval ho, respektíve sa ho snažil riešiť interne. Aj keď škandál začiatkom druhej dekády tohto storočia prepukol naplno, spoločnosť stále tvrdila, že ide len o marginálny problém, ktorý nikomu nespôsobil žiadnu vážnejšiu ujmu.

K zmene v postoji japonského výrobcu airbagov prišlo až v roku 2015, keď jeho závažnosť oficiálne priznal aj prezident spoločnosti Shigehisa Takada. Ten sa za zlyhanie v tejto kauze verejne ospravedlnil a Takata zaň napokon prijala plnú zodpovednosť. Bohužiaľ neskoro, o dva roky neskôr firma, ktorá bola svojho času svetovou dvojkou vo výrobe airbagov, definitívne skrachovala.

Takata - airbag NADI 5-AT Čítajte viac Airbagy Takata zabíjajú ďalej. Do servisov musí ísť 6 miliónov áut

Ich vadné airbagy však zabíjali ďalej a do servisov kvôli nim musia každoročne státisíce áut. Len v USA doteraz išlo o takmer 70 miliónov. Registrovaných bolo vyše 30 úmrtí (väčšina v USA) a vyše 400 zranených. Neustále sa však objavujú ďalšie a ďalšie správy o podozrivých sériách airbagov.

Napríklad v roku 2020 musel koncern GM odštartovať „zvolávačku“ na 5,9 milióna pikapov, v roku 2021 Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA oznámil, že začal vyšetrovanie ďalších 30 miliónov áut, ktoré majú na palube potenciálne nebezpečné airbagy. Má ísť o 1 384 rôznych typov vozidiel modelových rokov 2001 až 2019, ktoré zišli z montážnych liniek dvadsiatich rôznych automobiliek. Týka sa to napríklad značiek Honda, Ford, Toyota, GM, Nissan, Subaru, Tesla, Ferrari, Mazda, Mercedes-Benz, Chrysler, Porsche, Jaguar či Land Rover.

Tento rok musí ísť do servisov ďalších takmer 300 000 modelov značiek Dodge a Chrysler. Konkrétne ide o modely Dodge Magnum, Dodge Challenger, Charger a sedany Chrysler 300, vyrobené v rokoch 2005 až 2010. Situácia je tak vážna, že koncern Stellantis, pod ktorý uvedené značky patria, dokonca vyzval majiteľov týchto áut, aby s nimi prestali jazdiť.

BMW - airbagy Takata Čítajte viac Škandál smrtiacich airbagov nekončí. Podozrivých je ďalších 30 miliónov

Koncern zároveň potvrdil dva nové prípady úmrtia po explózii nafukovacích systémov airbagov a má podozrenie, že z rovnakého dôvodu došlo aj k tretiemu úmrtiu. Všetky prípady sa odohrali v USA v uplynulých siedmich mesiacoch a stali sa vo vozidlách z roku 2010, uviedla spoločnosť.

Stellantis sa problém s airbagmi snaží riešiť už od roku 2015. Problém je však s majiteľmi, ktorí „zvolávačkyy“ často ignorujú aj napriek tomu, že ide o bezplatnú opravu. „Neopravené airbagy Takata sú čoraz nebezpečnejšie, pretože riziko výbuchu stúpa so starnutím vozidiel,“ uviedla vo vyhlásení Ann Carlsonová z amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA).

Ten umožňuje vodičom po zadaní VIN čísla skontrolovať, či sa na ich auto nevzťahuje zvolávacia akcia a Stellantis uviedol, že ktorýkoľvek zo zákazníkov, ktorý si nie je istý, či nemá chybný airbag, môže zavolať na zverejnené telefónne číslo a koncern jeho auto preverí.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Takata #Stellantis #vadné airbagy
Články podľa značiek