Automobilový trh v Európe sa začína pomaly stabilizovať aj napriek tomu, že v porovnaní s posledným predkrízovým rokom sú predaje nových áut stále výrazne slabšie. V októbri 2022 registrácie nových osobných automobilov podľa údajov združenia ACEA medziročne opäť vzrástli. Konkrétne o 12,2 percenta, čo znamená, že v Európe sa predalo 745 855 nových áut.
Pozitívny trend
To je v porovnaní s rokom 2019 síce stále o takmer 290 000 áut menej, no dôležitejšie je, že v medziročnom porovnaní predaje stúpajú už štvrtý mesiac po sebe, takže by mohlo už o dlhodobejší „trend k lepšiemu“, nie o náhodné výkyvy.
Svedčí o tom aj fakt, že rástli všetky kľúčové trhy regiónu, pričom tri zo štyroch zaznamenali dvojciferný rast – Nemecko (+16,8 %), Taliansko (+14,6 %) a Španielsko (+11,7 %). Francúzsky trh zaznamenal síce menší, no stále slušný nárast na úrovni 5,5 percenta.
Čítajte viac Konečne! Predaj áut v októbri vzrástol. Toto je 15 slovenských bestsellerovA ako je na tom Slovensko v porovnaní so susedmi? Veľmi dobre. V porovnaní s októbrom 2021 totiž registrácie nových áut vzrástli v minulom mesiaci o vyše 30 percent, čo je jeden z najlepších výsledkov v celej Únii.
V susednom Maďarsku napríklad v októbri klesol medziročne predaj nových áut o 9,5 percenta, čo je vôbec najhorší výsledok v Únii. V Poľsku predaj viac menej stagnoval, medziročný nárast predstavuje 2,4 percenta, v Rakúsku takmer 9 percent. V Česku je trend podobný ako na Slovensku. Medziročný nárast registrácií je tam dvojciferný, dosiahol 28,5 percenta.
Aby sme sa však netešili predčasne – štyri kontinuálne mesiace rastu nedokázali vykryť straty za prvý polrok. Za prvých desať mesiacov sa v EÚ predalo o 8,1 percenta menej áut, než za rovnaké obdobie v roku 2021. Zo štyroch najväčších trhov v regióne zaznamenalo doteraz najprudší pokles Taliansko (-13,8 %), nasledované Francúzskom (-10,3 %), Španielskom (-5,8 %) a Nemeckom (-5,5 %).
Vôbec najväčší pokles predaja nových áut za prvých desať mesiacov evidujú v Dánsku, kde sa za prvých desať mesiacov trh v porovnaní s minulým rokom prepadol o 21,4 percenta. Naopak – najväčší medziročný nárast predaja nových áut zaznamenalo Bulharsko, konkrétne sa tam predaj zvýšil o 16,9 percenta.
Čítajte viac Toto je 15 najpredávanejších SUV na Slovensku. Všetky zdraželi!Na Slovensku sú predaje za prvých desať mesiacov o necelé dve percentá vyššie, než za rovnaké obdobie roku 2021. Oproti našim bezprostredným susedom sme na tom dobre, vo všetkých okolitých krajinách sú totiž v červených číslach. Z nich najvýraznejšie trh klesol – o 12,4 percenta – v Rakúsku.
Najpredávanejšie značky a modely
Pokiaľ ide o jednotlivé značky, tak v Európe dominuje aj napriek výraznému medziročnému poklesu Volkswagen, no na druhé miesto sa prepracovala Toyota, ktorá patrí v rámci prvej desiatky k trom značkám, ktoré skončili v čiernych číslach. Ďalšie dve sú Kia a Dacia, tie prvú desiatku uzatvárajú.
Všetky ostatné značky v Top 10 zatiaľ evidujú medziročný pokles predaja. Najväčší Renault, ktorý po kolapse ruského trhu a problémoch v rámci koalície s Nissanom aktuálne nemá najlepšie obdobie.
Z veľkoobjemových značiek, ktoré za prvých desať mesiacov predali v Európe viac ako 100-tisíc áut zaznamenal najväčší medziročný pokles predaja FIAT – až o 20,7 percenta. Naopak, najviac medziročne stúpol predaj značke Dacia – o 14,3 percenta.
Desať automobiliek, ktoré za desať mesiacov predali v EÚ najviac áut
– | Značka | Predaj 01–10/22 | Predaj 01–10/21 (ks) | Zmena (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 825 763 | 943 664 | –12,5 |
2. | Toyota | 524 279 | 490 430 | +6 |
3. | Peugeot | 467 282 | 548 155 | –14,8 |
4. | Renault | 432 141 | 523 917 | –17,5 |
5. | Mercedes-Benz | 420 561 | 423 008 | –0,6 |
6. | BMW | 406 023 | 454 159 | –10,6 |
7. | Škoda | 383 897 | 431 924 | –11,1 |
8. | Audi | 381 309 | 388 802 | –1,9 |
9. | KIA | 368 233 | 339 568 | +8,4 |
10. | Dacia | 353 786 | 309 435 | +14,3 |
Server Focus2Move už zverejnil aj rebríček najpredávanejších áut v Európe po prvých desiatich mesiacoch. V ňom zaznamenávajú kontinuálny pokles niekdajší „európski králi“ – modly Volkswagen Golf a Renault Clio. Aktuálne je Golf mimo stupeň víťazov – patrí mu 4. priečka a Clio kleslo až na siedmu.
Európskym predajom prekvapivo kraľuje francúzske auto – Peugeot 208, ktorého predaje pomerne nečakane v Európe doslova vystrelili – medziročne stúpol o 14. priečok. Zmena sa udiala aj na druhom mieste. Tento rok zväčša patrilo Sanderu, aktuálne sa naň prepracoval najúspešnejší Volkswagen – T-Roc.
Najpredávanejšie autá v Európe* za prvých 10 mesiacov
– | Model | Predaj 01–10/22 | Medziročná zmena (%) |
---|---|---|---|
1. | Peugeot 208 | 187 588 | +31,8 |
2. | VW T-Roc | 165 887 | 0 |
3. | Dacia Sandero | 162 247 | –6,7 |
4. | VW Golf | 154 114 | –22,1 |
5. | Hyundai Tucson | 151 958 | –3,2 |
6. | Toyota Corolla | 148 817 | –10,0 |
7. | Renault Clio | 147 733 | –23,2 |
8. | Opel Corsa | 146 114 | –10,8 |
9. | Dacia Duster | 142 537 | –1,6 |
10. | Toyota Yaris | 140 270 | –11,6 |
*_tieto údaje pochádzajú od agentúry Focus2Move, ktorá monitoruje predaje v 42 krajinách Európy, nielen v rámci EÚ