Predplatné na "extra" funkcie v autách. Tento nový nešvár chcú v USA zakázať

Ste ochotní platiť 17 eur mesačne za vyhrievané sedadlá, alebo 7 eur mesačne za automatické prepínanie diaľkových svetiel? Možno budete musieť.

19.12.2022 16:00
Internet of Things 22 Foto:
Aktualizácie na diaľku umožňujú automobilkám niektoré funkcie zamykať a odomykať. Chcú to samozrejme speňažiť.
debata (20)

Automobilky v súčasnosti potrebujú miliardy na financovanie prechodu na elektromobilitu a hľadajú rôzne spôsoby, ako získať peniaze. Ideálne od zákazníkov. Aj preto v súčasnosti radikálne stúpajú ceny nových áut. A nielen to. Automobilky chcú, aby si zákazníci kupovali drahšie autá, na ktorých majú vyššiu maržu a preto cenovo najdostupnejšie modely, na ktorých však zarábajú len minimálne, postupne – s rôznymi odôvodneniami – sťahujú z ponuky.

Ani to im však nestačí. Technologický vývoj pokročil natoľko, že softvér v aute môže byť aktualizovaný na diaľku úplne rovnako, ako keď si robíte aktualizáciu svojho smartfónu. A odtiaľ bol už len krôčik k nápadu, využiť tieto aktualizácie na zamykanie, respektíve odomykanie niektorých funkcií. Ak ich budete chcieť využívať, automobilka vám to umožní – ale iba za predplatné. Takto vám konkrétnu funkciu nepredá raz pri kúpe auta, ale mnohokrát. Zaplatíte za ňu každý mesiac (alebo rok) a ak nie, automobilka vám ju na diaľku vypne.

Na tomto koncepte sa dajú zarobiť miliardy. Napríklad podľa amerického koncernu General Motors by segment so softvérom a predajom predplatených služieb mohol spoločnosti do konca roku 2030 vyniesť zhruba 25 miliárd dolárov. Stellantis odhaduje, že by jej „predplatné“ mohlo v uvedenom časovom horizonte vyniesť okolo 23 miliárd dolárov.

Infotainment - test Čítajte viac Automobilky majú plán, ako z nás dostať viac peňazí. Už funguje

To, čo na tomto systéme nie je v poriadku, je fakt, že takéto funkcie sú už v aute predinštalované aj s potrebným hardvérom, takže raz ich zaplatíte už pri kúpe auta a následne za ne budete pravidelne platiť každý mesiac aj napriek tomu, že automobilky už na ich prevádzkovanie nemusia vynaložiť ani euro. A to je podľa nás dosť nefér prístup.

Chcete príklad? BMW v rámci programu Function on Demand bude sprístupňovať aj niektoré bežné funkcie len za predplatné. Aby sme boli konkrétni – v lete napríklad tento systém predstavilo pre zákazníkov v Južnej Kórei. Tam mala možnosť vyhrievania sedadiel stáť v prepočte 17 eur mesačne, 170 eur ročne, 300 eur na tri roky alebo 420 za „neobmedzenú“ aktiváciu. Asistent diaľkových svetiel mal stáť 7 eur mesačne, 80 eur ročne, 115 eur na tri roky alebo 170 eur za neobmedzenú aktiváciu. Mercedes chce za poplatok pri niektorých modeloch ponúknuť zvýšenie výkonu, Tesla alebo GM takto spoplatňujú systémy pre čiastočne autonómnu jazdu.

Nepripomína vám to trochu vydieranie? Podobný názor majú aj zákonodarci v New Jersey, ktorí chcú podobné praktiky automobiliek zakázať, respektíve zásadne obmedziť. A čo si pod tým treba predstaviť?

Konkrétne senátori Paul Moriarty a Joe Danielsen chcú zakázať, aby si automobilky účtovali dodatočné poplatky za služby, pri ktorých je všetok potrebný hardvér nainštalovaný v aute už pri jeho kúpe a automobilkám nevznikajú ich aktiváciou žiadne ďalšie dodatočné náklady. Výnimkou by boli teda služby, ako navigácia, kde je využívaný licenčný softvér a aktualizované mapy predstavujú náklady „navyše“. Taktiež by bolo možné spoplatniť služby satelitného rádia alebo hotspotu.

Nám tento nápad pripadá dobrý. Model predplatného, pokiaľ by nebol automobilkami prvoplánovo zneužívaný, dáva zmysel pri individualizácii auta a upgrade niektorých funkcií, určite však nie základných. Na predplatné pri streamovacích službách sme si zvykli a napríklad aj tento text píše autor pomocou softvéru, ktorý si mesačne prenajíma. Musí sa tak však diať v rozumnej miere a určite nie spôsobom „najprv zaplaťte za funkciu pri kúpe auta a potom si ju navyše prenajímajte cez pravidelné poplatky“.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #predplatné na funkcie áut #aktualizácie na diaľku #Function on Demand
Články podľa značiek