Ikonický Boeing 747 povyše polstoročí definitívne končí. Posledné lietadlo zišlo z výrobných liniek začiatkom decembra a po sérií skúšobných letov bude na začiatku budúceho roku odovzdané novému majiteľovi. Tým bude nákladný dopravca Atlas Air, ktorý si začiatkom roku 2022 objednal štyri nákladné lietadlá 747–8.
Prvý let Boeingu 747 sa uskutočnil v roku 1969 a vtedy bol najväčším komerčným lietadlom na svete a prvým lietadlom s dvoma uličkami. Výroba prvého lietadla 747 trvala skoro 16 mesiacov, doteraz ich americká firma dokončila ďalších 1573. S výrobou skončila kvôli veľmi vysokým prevádzkovým nákladom, legendárnu 747-ku medzičasom vystriedali nové úspornejšie lietadlá.
Nezáujem, spôsobený aj spomínanými extrémnymi prevádzkovými nákladmi a ďalšími tragickými okolnosťami stojí za smutným koncom jedného z najluxusnejšie vybavených Boeingov 747, ktorý bude zošrotovaný takmer nový, nalietaných nemá ani 50 hodín.
Čítajte viac Boeing 777-9: Je taký veľký, že dostal sklápacie krídla!Ide o model s označením 747–8BBJ, ktorý si v roku 2010 objednal saudský korunný princ Sultan bin Abdulaziz Al Saud a jeho výroba (bez úpravy interiéru) stála vyše 400 miliónov dolárov. Interiér lietadla, do ktorého sa inak vojde vyše 500 cestujúcich bol kompletne vyrábaný na mieru a podľa požiadaviek sultána tak, aby slúžil iba jeho blízkym. Ibaže princ v roku 2011 zomrel a nikto z jeho rodiny o lietadlo – práve kvôli cene a vysokým prevádzkovým nákladom – nejavil záujem.
Boeing nevedel, čo s ním a ponúkol ho na predaj, no o takto obrovské súkromné lietadlo nemal záujem vôbec nikto – a to ani keď firma znížila jeho cenu na 95 miliónov dolárov. A tak lietadlo stálo celých 10 rokov odstavené na letisku vo švajčiarskom Bazileji. Odtiaľ sa po vlastnej ose temer nepoužité lietadlo presunulo na „cintorín lietadiel“ do púštneho Pinal Air Parku neďaleko Tucsonu. A tam bude rozobraté a zošrotované, celý proces začal tesne pred Vianocami. Časť dielov bude samozrejme recyklovaná.