O tom, že stratégia koncernu VW zatiaľ príliš nefunguje, sme v našom komentári písali už v lete. Koncern Volkswagen sa totiž ocitol v nie celkom závideniahodnej pozícii. Na mnohých strategických trhoch predaj jeho značiek dlhodobo klesal a elektromobily, na ktoré vsadil temer všetko, sa zatiaľ nechytili tak, ako by potreboval.
Ak chce koncern „chytiť druhý dych“, musí sa stať opäť značkou, ktorá nepovažuje spaľovacie autá za menejcenné, mal by prehodnotiť svoje rozhodnutie utlmiť vývoj spaľovacích motorov, kde má obrovské know-how, klientom poskytnúť nové modely, ktoré nebudú prinášať len kozmetické vylepšenia, alebo dokonca „downgrade“, neredukovať nezmysleným spôsobom vlastné portfólio a popritom rozumným spôsobom rozširovať ponuku elektrických áut. Pretože ak tak neurobí, čakajú ho podľa nás naozaj ťažké časy. Na nižšie uvedenom odkaze nájdete komentár v plnom znení:
Čítajte viac Volkswagen stojí na križovatke. Pôjde ďalej slepou cestou?Koncoročné výsledky koncernu naznačujú, že sme sa nemýlili. Všetky štyri jeho hlavné značky – Volkswagen, Audi, Škoda a SEAT totiž skončili minulý rok v červených číslach. Najhoršie dopadol SEAT s vyše 40-percentným medziročným poklesom predaja. Doťahuje sa naň dokonca Cupra, ktorá v uplynulom roku predala len približne o 80-tisíc áut menej a svoje predaje medziročne takmer zdvojnásobila. Niektorí analytici už opatrne naznačujú, že SEAT pred sebou už nemá dlhý život a zastúpiť by ho mala od neho odvodená a osamostatnená Cupra.
Pokiaľ ide o konkrétne čísla, tak koncern Volkswagen mal v roku 2022 najnižšie tržby za posledných desať rokov, hlavnými dôvodmi boli podľa jeho predstaviteľov COVID, vojna na Ukrajina a s nimi súvisiace narušenie dodávateľsko-odberateľských reťazcov. Aj kvôli tomu klesol dopyt v minulom roku o 7 percent na 8,3 milióna vozidiel.
Treba však povedať, že minulý rok bol pre koncern ako na hojdačke. Prvý polrok skončil katastroficky – s 25-percentným medziročným poklesom predaja, v druhom však stratu čiastočne vymazal a zaznamenal 12-percentný nárast predaja.
Aj keď samotní predstavitelia koncernu naznačujú, že rok 2023 bude ešte náročnejší, než bol ten minulý, tak s opatrnosťou si dovolíme predpovedať, že Volkswagen už v červených číslach neskončí. Pomôcť by mala aj zmena v jeho vedení, keď nekriticky na elektromobily orientovaného a konfliktného Herberta Diessa nahradil v polovici uplynulého roku umiernenejší Oliver Blume, ktorý dovtedy šéfoval značke Porsche.
Úspešnosť jednotlivých značiek koncernu VW v roku 2022:
Značka | Predaj 2022 (ks) | Medzir. zmena (%) |
---|---|---|
VW | 4 563 300 | –7 |
Audi | 1 614 200 | –4 |
Škoda | 731 300 | –17 |
Porsche | 309 900 | +3 |
Seat | 232 700 | –41 |
Cupra | 152 900 | +93 |
Bentley | 15 174 | +4 |
Lamborghini | 9 233 | +10 |
Pre Volkswagen je pozitívne, že si udržal pozíciu najväčšieho európskeho výrobcu elektrických vozidiel a zaznamenal celosvetový nárast predaja elektromobilov o 26 percent, najvýraznejší bol v Číne.
Predaj elektromobilov koncernu VW v roku 2022:
Model | predaj 2022 |
---|---|
VW ID4/ID5 | 193 200 |
VW ID3 | 76 600 |
Škoda Enyaq iV (vr. kupé) | 53 700 |
Audi Q4 E-tron (vr. Sportbacku) | 52 800 |
VW ID6 | 37 400 |
Porsche Taycan (vr. Turisma) | 34 800 |
Cupra Born | 31 400 |
Cieľom koncernu je dosiahnuť v roku 2023 11– percentný podiel elektromobilov na predaji koncernových áut, čo je odrazový mostík k dlhodobému cieľu do roku 2030, ktorým je, aby každé druhé predané auto vyrobené koncernom bolo čistý elektromobilom.