V kategórii nových osobných vozidiel M1 dosiahli registrácie nových vozidiel podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu 78 841 vozidiel, čím medziročne vzrástli o 4,15%. Vzhľadom na celkové predaje nových áut v EÚ, kde väčšina trhov skončila v červených číslach, to možno považovať za veľmi dobrý výsledok. Asi neprekvapuje, že aj naďalej doslova „valcujú“ slovenský trh SUV a crossovery. Predalo sa ich 39 668 kusov, čo je trhový podiel 50,3 percenta. Takže prakticky každé druhé nové predané osobné auto na Slovensku bolo v uplynulom roku SUV alebo crossover.
Čítajte viac Kráľom je VW! Toto je 22 najpredávanejších značiek v EÚ v roku 2022Pokiaľ ide o celkové čísla, tak lídrom na Slovensku zostala značka Škoda s celkovým predajom takmer 14 000 áut a výrazným náskokom pred trojicou ázijských značiek Hyundai, Kia a Toyota. Škoda je zároveň jedinou značkou s ročným predajom nad 10 000 áut, druhému Hyundaiu k dosiahnutiu tejto hranice chýbalo len 739 áut.
10 značiek, ktoré v roku 2022 predali na Slovensku najviac áut
(do tabuľky sme zaradili len značky s ročným predajom nad 100 kusov)
Značka | Predaj 2022 (ks) | Trh. Podiel | Predaj 2021 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
ŠKODA | 13 850 | 17,57% | 15 359 | –9,82% |
HYUNDAI | 9 261 | 11,75% | 8 150 | 13,63% |
KIA | 8 931 | 11,33% | 7 718 | 15,72% |
TOYOTA | 8 283 | 10,51% | 6 057 | 36,75% |
VOLKSWAGEN | 6 890 | 8,74% | 7 053 | –2,31% |
DACIA | 3 728 | 4,73% | 2 741 | 36,01% |
PEUGEOT | 3 359 | 4,26% | 3 955 | –15,07% |
MERCEDES-BENZ | 2 631 | 3,34% | 2 598 | 1,27% |
OPEL | 2 255 | 2,86% | 2 402 | –6,12% |
BMW | 2 244 | 2,85% | 2 329 | –3,65% |
Dáta: ZAP SR
Slovensko nie je výnimkou v tom, že aj keď predaje áut sú v posledných troch rokoch kvôli kríze slabšie, darí sa luxusným značkám. V roku 2022 u nás najviac rástol predaj francúzskej exkluzívnej značky DS a, na rozdiel od globálneho predaja, bola s medziročným nárastom na úrovni takmer 65 percent úspešná aj značka Lexus. To je pomerne zaujímavé, pretože v rámci predajov v EÚ Lexus medziročne výrazne – o vyše 15 percent – klesol.
Určitou anomáliou je aj SEAT, ktorý medziročne v rámci celej EÚ klesol dramaticky, až o vyše 40 percent, no na Slovensku dokázal svoj predaj zvýšiť oproti roku 2021 takmer o rovnakú hodnotu, o akú v EÚ klesol. A to sme ešte nespomenuli Cupru, ktorá „je na koni“ v celej EÚ a aj na Slovensku sa stala druhou najrýchlejšie rastúcou značkou, pričom medziročne svoje predaje zvýšila o vyše 100 percent.
Čítajte viac Kórejci pred Škodou. Toto je 15 najpredávanejších áut na Slovensku za rok 2022Vyzerá to tak, že po viacerých neúspešných pokusoch sa na Slovensku konečne podarilo etablovať aj kórejskej značke SsangYong ktorá sa s medziročným predajom takmer tisíc áut a nárastom skoro o 60 percent stala štvrtou najrýchlejšie rastúcou značkou na Slovensku.
10 značiek, ktoré na Slovensku v roku 2022 najrýchlejšie rástli
(do tabuľky sme zaradili len značky s ročným predajom nad 100 kusov)
Značka | Predaj 2022 (ks) | Predaj 2021 | Rozdiel |
---|---|---|---|
DS | 232 | 83 | 179,52% |
CUPRA | 314 | 146 | 115,07% |
LEXUS | 401 | 244 | 64,34% |
SSANG YONG | 954 | 604 | 57,95% |
SEAT | 1 332 | 960 | 38,75% |
TOYOTA | 8 283 | 6 057 | 36,75% |
DACIA | 3 728 | 2 741 | 36,01% |
FORD | 1 197 | 903 | 32,56% |
FIAT | 627 | 532 | 17,86% |
AUDI | 1 217 | 1 041 | 16,91% |
Dáta: ZAP SR
Nižšie uvedená tabuľka ukazuje, ktoré značky na Slovensku medziročne najviac klesli a v podstate kopíruje trend v EÚ. V rámci Únie majú zlý rok za sebou aj inak tradične silné francúzske značky Peugeot (- 14,5 %), Citroën (- 16,6 percenta) a Renault (- 15,2 percenta). Všetky tri sú na tom na Slovensku podobne.
Najviac medziročne klesol na Slovensku predaj Mitsubishi, čo je značka, ktorá chcela najprv európsky trh opustiť, potom si to rozmyslela, no aktuálne v EÚ nemá prakticky čo predávať a Slovensko nie je výnimkou. Zaujímavé je, že aj keď sa hovorí o veľkej kríze európskych automobiliek, tak tri, ktoré na Slovensku medziročne klesli najviac, sú japonské – už zmienené Mitsubishi, ktoré dopĺňajú Subaru a Suzuki.
10 značiek, ktorých predaj na Slovensku v roku 2022 klesol najviac
(do tabuľky sme zaradili len značky s ročným predajom nad 100 kusov)
Značka | Predaj 2022 (ks) | Predaj 2021 | Rozdiel |
---|---|---|---|
MITSUBISHI | 116 | 431 | –73,09% |
SUBARU | 211 | 329 | –35,87% |
SUZUKI | 1 577 | 2 223 | –29,06% |
CITROEN | 2 220 | 2 860 | –22,38% |
MINI | 110 | 136 | –19,12% |
PEUGEOT | 3 359 | 3 955 | –15,07% |
RENAULT | 1 747 | 1 981 | –11,81% |
ŠKODA | 13 850 | 15 359 | –9,82% |
OPEL | 2 255 | 2 402 | –6,12% |
BMW | 2 244 | 2 329 | –3,65% |
Dáta: ZAP SR