Kráľom je VW! Toto je 22 najpredávanejších značiek v EÚ v roku 2022

Tri značky, ktoré medziročne zaznamenali najväčší "zošup" sú Jeep, FIAT a Citroën. Naopak, tromi premiantmi sú Dacia, Toyota a Kia.

19.01.2023 06:00
auta, pr Foto:
Predaj nových áut v EÚ medziročne klesol o 4,6 percenta.
debata (6)

Na situáciu na automobilovom trhu v Európskej únii (EÚ) sa možno pozerať s miernym optimizmom. Predaje totiž medziročne stúpajú – a to už piaty mesiac po sebe. Mimoriadne silný bol záver roku – v decembri 2022 sa registrácie nových áut v EÚ zvýšili o 12,8 percenta. Napriek tomuto pozitívnemu výsledku zaznamenali rast iba dva zo štyroch hlavných trhov v regióne.

Dva rozdielne polroky

Predaj áut sa v decembri extrémne rozbehol na najsilnejšom európskom trhu, teda v Nemecku, kde v medziročnom porovnaní stúpol o viac než 38 percent. Dobre sa autá predávali na sklonku roku aj v Taliansku, kde evidujú medziročný nárast o 21 percent. Francúzsky trh zostal v medziročnom porovnaní stabilný, pokles je na úrovni jednej desatiny percenta, no v Španielsku predaj áut v decembri výrazne – o vyše 14 percent – klesol.

Ani päť dobrých mesiacoch však nedokázalo úplne vykryť strmý prepad automobilového trhu v EÚ v prvej polovici uplynulého roku. Takže celkovo v roku 2022 trh s osobnými automobilmi v EÚ medziročne klesol o 4,6 percenta, čo znamená že sa v EÚ zaregistrovalo 9,3 milióna nových áut. To je najmenej od roku roku 1993, kedy sa predalo 9,2 milióna nových osobných áut.

zväčšiť Predaj áut v EÚ v roku 2022 podľa jednotlivých... Foto: ACEA
acea2022 Predaj áut v EÚ v roku 2022 podľa jednotlivých mesiacov a v porovnaní s rokom 2021.

Spomedzi štyroch najväčších trhov EÚ dokázalo v roku 2022 vykázať rast iba Nemecko, aj to minimálny – o 1,1 percenta. Vďačí za to najmä extrémne dobrému decembru. Ostatné tri trhy si viedli horšie ako v roku 2021, pričom najprudší pokles zaznamenalo Taliansko (-9,7 %), nasledované Francúzskom (-7,8 %) a Španielskom (-5,4 %).

Víťazi a porazení

Keďže máme za sebou rok 2022, vybrali sme do našej tabuľky 22 značiek, ktoré v ňom dokázali v EÚ predať najviac áut. A ukázali sa v nej zaujímavé veci. Volkswagen zostal neohrozeným európskym kráľom a zároveň jedinou značkou, ktorá dokázala v EÚ predať vyše milión áut. Napriek tomu predal približne o 73 000 menej áut, než pred rokom, čo predstavuje medziročný pokles na úrovni 7,2 percenta.

Z globálneho hľadiska Volkswagen zaznamenal najhoršie predajné výsledky za posledných desať rokov. Všetky štyri kľúčové značky koncernu – Volkswagen, Audi, Škoda a SEAT skončili z hľadiska celosvetového predaja v červených číslach, excelovala iba Cupra. Najhoršie dopadol SEAT s vyše 40-percentným medziročným poklesom predaja.

V našej tabuľke to so SEAT-om nevyzerá tak zle, ale to iba vďaka tomu, že z nám neznámych dôvodov európske združenie automobilových výrobcov ACEA, z ktorého dát vychádzame, zarátava predaje Cupry stále pod SEAT, hoci je to samostatná značka.

Volkswagen, VW, predaj áut Čítajte viac Zlý rok koncernu VW: Katastrofálny Seat, slabá Škoda, len Cupra je na koni

Tento rok evidujeme aj nie častú zmenu v prvej trojke najsilnejších automobiliek v EÚ. Prenikla do nej totiž japonská Toyota, ktorá bola pred rokom štvrtá. Za seba odsunula Peugeot a Renault, medzoročne zvýšila svoj predaj takmer o deväť percent, čo značí vyše 635 000 preda­ných áut.

Najviac dokázala medziročne zvýšiť predaj v EÚ Dacia, takmer o 14 percent, respektíve o vyše 53 000 áut. Celkovo ich v roku 2022 predala v Európe 440 193 a stala sa deviatou najsilnejšou značkou v EÚ. Za sebou nechala aj také značky ako Kia a Hyundai a na ôsmu Škodu strácala necelých 22 000 áut.

Z celej našej 22-ky medziročne najviac klesol Jeep (o 18,5 percenta). Zlý rok však majú za sebou aj inak tradične silné francúzske značky Peugeot (- 14,5 %), Citroën (- 16,6 percenta) a Renault (- 15,2 percenta). Výrazne klesol (o 17,6 percenta) aj predaj FIAT-u. Jeep, FIAT, Citroën a Peugeot pritom všetky patria pod krídla koncernu Stellantis.

COTY - 2023 Čítajte viac COTY 2023: Európskym autom roka je Avenger. S Jeepom spoločného veľa nemá

Niet sa preto čo diviť, že predajné výsledky koncernu Stellantis patria v medziročnom porovnaní predajov v EÚ k najhorším, pokles je na úrovni 14,1 percenta. Ďalším koncernom, ktorý rozhodne nemôže byť so svojimi predajmi v EÚ v roku 2022 spokojný, je Jaguar Land Rover s medziročným poklesom o 16,1 percenta, pričom predaj Jaguaru klesol takmer o tretinu.

Úspešní „pod čiarou“

Ak sa pozrieme na značky, ktoré sa nám do tabuľky nevošli, tak treba vyzdvihnúť Alfu Romeo, ktorá chytila druhý dych, medziročne zvýšila svoj predaj o vyše 27 percent, čo značí, že sa jej v EÚ podarilo predať takmer 30 000 áut.

Mimoriadne sa darilo aj francúzskej luxusnej značke DS, ktorej predaje medziročne narástli o vyše 15 percent a v EÚ predala 45 582 áut. Najviac – o 34 percent – vzrástol predal Alpine, ktorá však predáva autá v malom, v EÚ ich v roku 2022 dokázala umiestniť na trh necelé tri tisícky.

Toto je 22 najpredáva­nejších značiek v EÚ v roku 2022:

# Značka Predaj 2022 (ks) Predaj 2021 (ks) Medzir. rozdiel (%)
1. Volkswagen 1 019 352 1 092 186 -6,7
2. Toyota 635 533 583 339 +8,9
3. Peugeot 556 591 649 428 -14,3
4. Renault 541 493 638 221 -15,2
5. Mercedes 529 222 515 262 +2,7
6. BMW 503 781 534 136 -5,7
7. Audi 475 801 451 694 +5,3
8. Škoda 461 925 504 281 -8,4
9. Dacia 440 193 386 958 +13,8
10. Kia 429 483 400 112 +7,3
11. Hyundai 420 097 428 299 -1,9
12. Ford 380 380 389 421 -2,3
13. Fiat 367 079 445 248 -17,6
14. Citroën 340 962 409 006 -16,6
15. Opel/Vauxhall 338 101 387 577 -12,8
16. Seat 297 886 338 437 -12,0
17. Volvo 191 445 212 084 -9,7
18. Nissan 155 012 172 591 -10,2
19. Mini 121 159 124 652 -2,8
20. Mazda 108 213 121 821 -11,2
21. Jeep 98 356 120 613 -18,5
22. Porsche 62 218 58 164 +7,0
  Zdroj: ACEA      

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #najpredávanejšie autá #predaj áut v Európe #TOP 10 áut #najpredávanejšie značky
Články podľa značiek