Na situáciu na automobilovom trhu v Európskej únii (EÚ) sa možno pozerať s miernym optimizmom. Predaje totiž medziročne stúpajú – a to už piaty mesiac po sebe. Mimoriadne silný bol záver roku – v decembri 2022 sa registrácie nových áut v EÚ zvýšili o 12,8 percenta. Napriek tomuto pozitívnemu výsledku zaznamenali rast iba dva zo štyroch hlavných trhov v regióne.
Dva rozdielne polroky
Predaj áut sa v decembri extrémne rozbehol na najsilnejšom európskom trhu, teda v Nemecku, kde v medziročnom porovnaní stúpol o viac než 38 percent. Dobre sa autá predávali na sklonku roku aj v Taliansku, kde evidujú medziročný nárast o 21 percent. Francúzsky trh zostal v medziročnom porovnaní stabilný, pokles je na úrovni jednej desatiny percenta, no v Španielsku predaj áut v decembri výrazne – o vyše 14 percent – klesol.
Ani päť dobrých mesiacoch však nedokázalo úplne vykryť strmý prepad automobilového trhu v EÚ v prvej polovici uplynulého roku. Takže celkovo v roku 2022 trh s osobnými automobilmi v EÚ medziročne klesol o 4,6 percenta, čo znamená že sa v EÚ zaregistrovalo 9,3 milióna nových áut. To je najmenej od roku roku 1993, kedy sa predalo 9,2 milióna nových osobných áut.
Spomedzi štyroch najväčších trhov EÚ dokázalo v roku 2022 vykázať rast iba Nemecko, aj to minimálny – o 1,1 percenta. Vďačí za to najmä extrémne dobrému decembru. Ostatné tri trhy si viedli horšie ako v roku 2021, pričom najprudší pokles zaznamenalo Taliansko (-9,7 %), nasledované Francúzskom (-7,8 %) a Španielskom (-5,4 %).
Víťazi a porazení
Keďže máme za sebou rok 2022, vybrali sme do našej tabuľky 22 značiek, ktoré v ňom dokázali v EÚ predať najviac áut. A ukázali sa v nej zaujímavé veci. Volkswagen zostal neohrozeným európskym kráľom a zároveň jedinou značkou, ktorá dokázala v EÚ predať vyše milión áut. Napriek tomu predal približne o 73 000 menej áut, než pred rokom, čo predstavuje medziročný pokles na úrovni 7,2 percenta.
Z globálneho hľadiska Volkswagen zaznamenal najhoršie predajné výsledky za posledných desať rokov. Všetky štyri kľúčové značky koncernu – Volkswagen, Audi, Škoda a SEAT skončili z hľadiska celosvetového predaja v červených číslach, excelovala iba Cupra. Najhoršie dopadol SEAT s vyše 40-percentným medziročným poklesom predaja.
V našej tabuľke to so SEAT-om nevyzerá tak zle, ale to iba vďaka tomu, že z nám neznámych dôvodov európske združenie automobilových výrobcov ACEA, z ktorého dát vychádzame, zarátava predaje Cupry stále pod SEAT, hoci je to samostatná značka.
Čítajte viac Zlý rok koncernu VW: Katastrofálny Seat, slabá Škoda, len Cupra je na koniTento rok evidujeme aj nie častú zmenu v prvej trojke najsilnejších automobiliek v EÚ. Prenikla do nej totiž japonská Toyota, ktorá bola pred rokom štvrtá. Za seba odsunula Peugeot a Renault, medzoročne zvýšila svoj predaj takmer o deväť percent, čo značí vyše 635 000 predaných áut.
Najviac dokázala medziročne zvýšiť predaj v EÚ Dacia, takmer o 14 percent, respektíve o vyše 53 000 áut. Celkovo ich v roku 2022 predala v Európe 440 193 a stala sa deviatou najsilnejšou značkou v EÚ. Za sebou nechala aj také značky ako Kia a Hyundai a na ôsmu Škodu strácala necelých 22 000 áut.
Z celej našej 22-ky medziročne najviac klesol Jeep (o 18,5 percenta). Zlý rok však majú za sebou aj inak tradične silné francúzske značky Peugeot (- 14,5 %), Citroën (- 16,6 percenta) a Renault (- 15,2 percenta). Výrazne klesol (o 17,6 percenta) aj predaj FIAT-u. Jeep, FIAT, Citroën a Peugeot pritom všetky patria pod krídla koncernu Stellantis.
Čítajte viac COTY 2023: Európskym autom roka je Avenger. S Jeepom spoločného veľa nemáNiet sa preto čo diviť, že predajné výsledky koncernu Stellantis patria v medziročnom porovnaní predajov v EÚ k najhorším, pokles je na úrovni 14,1 percenta. Ďalším koncernom, ktorý rozhodne nemôže byť so svojimi predajmi v EÚ v roku 2022 spokojný, je Jaguar Land Rover s medziročným poklesom o 16,1 percenta, pričom predaj Jaguaru klesol takmer o tretinu.
Úspešní „pod čiarou“
Ak sa pozrieme na značky, ktoré sa nám do tabuľky nevošli, tak treba vyzdvihnúť Alfu Romeo, ktorá chytila druhý dych, medziročne zvýšila svoj predaj o vyše 27 percent, čo značí, že sa jej v EÚ podarilo predať takmer 30 000 áut.
Mimoriadne sa darilo aj francúzskej luxusnej značke DS, ktorej predaje medziročne narástli o vyše 15 percent a v EÚ predala 45 582 áut. Najviac – o 34 percent – vzrástol predal Alpine, ktorá však predáva autá v malom, v EÚ ich v roku 2022 dokázala umiestniť na trh necelé tri tisícky.
Toto je 22 najpredávanejších značiek v EÚ v roku 2022:
# | Značka | Predaj 2022 (ks) | Predaj 2021 (ks) | Medzir. rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 1 019 352 | 1 092 186 | -6,7 |
2. | Toyota | 635 533 | 583 339 | +8,9 |
3. | Peugeot | 556 591 | 649 428 | -14,3 |
4. | Renault | 541 493 | 638 221 | -15,2 |
5. | Mercedes | 529 222 | 515 262 | +2,7 |
6. | BMW | 503 781 | 534 136 | -5,7 |
7. | Audi | 475 801 | 451 694 | +5,3 |
8. | Škoda | 461 925 | 504 281 | -8,4 |
9. | Dacia | 440 193 | 386 958 | +13,8 |
10. | Kia | 429 483 | 400 112 | +7,3 |
11. | Hyundai | 420 097 | 428 299 | -1,9 |
12. | Ford | 380 380 | 389 421 | -2,3 |
13. | Fiat | 367 079 | 445 248 | -17,6 |
14. | Citroën | 340 962 | 409 006 | -16,6 |
15. | Opel/Vauxhall | 338 101 | 387 577 | -12,8 |
16. | Seat | 297 886 | 338 437 | -12,0 |
17. | Volvo | 191 445 | 212 084 | -9,7 |
18. | Nissan | 155 012 | 172 591 | -10,2 |
19. | Mini | 121 159 | 124 652 | -2,8 |
20. | Mazda | 108 213 | 121 821 | -11,2 |
21. | Jeep | 98 356 | 120 613 | -18,5 |
22. | Porsche | 62 218 | 58 164 | +7,0 |
Zdroj: ACEA |