Nemeckí politici: Zavedenie normy Euro 7 zdraží autá oveľa viac, než tvrdí EÚ

Vyzerá to tak, že o tom, aký bude mať vplyv norma Euro 7 na cenu áut nehovoria pravdu ani europolitici a ani automobiloví manažéri.

15.02.2023 16:00
Emisie výfukových plynov - meranie Foto:
Podľa novej normy Euro 7sa už nebudú merať len "emisie z výfuku", ale napríklad aj tie, pochádzajúce z bŕzd alebo pneumatík.
debata (18)

Európska komisia konečne po niekoľkonásobnom odklade koncom minulého roku predstavila návrh novej emisnej normy Euro 7, ktorá „strašila“ automobilky už vyše dvoch rokov, odkedy sa objavili prvé konkrétnejšie neoficiálne informácie o jej možnej podobe.

Hrozilo totiž, že vo svojej najprísnejšej podobe zavedie tak extrémne limity na výfukové splodiny, ktoré by fakticky znemožnili predaj áut so spaľovacími motormi. Automobilky by totiž museli využiť úplne nové a veľmi drahé technológie, ktoré by znamenali razantné navýšenie cien áut – a hlavne malých a nižšej strednej triedy. Podľa odhadov niektorých expertov by sa základná cena áut vo veľkosti Fabie vyšplhala až nad 20-tisíc eur, čo by už trh pravdepodobne nebol schopný akceptovať.

Zmeny, ktoré nová emisná norma Euro 7 prináša, napokon nie sú až tak drakonické (podrobnejšie sú rozpísané v infoboxe pod článkom), takže by sa mali na cene nových vozidiel podpísať len minimálne. To aspoň tvrdia predstavitelia Európskej komisie. Ich odhad je, že budú znamenať zvýšenie výrobných nákladov v porovnaní so súčasnosťou na úrovni 90 až 150 eur pri osobných a ľahkých úžitkových autách a približne 2 700 eur pri nákladných autách a autobusoch.

JATO Dynamics - emisie 2019 Čítajte viac 'Zabije' norma Euro 7 malé autá? Zdražejú o 5 000 eur

Reakcia automobiliek na seba nedala dlho čakať a za vyššie uvedený cenový odhad niektorí automobiloví manažéri europolitikov doslova vysmiali. Podľa nich totiž spôsobí extrémny nárast cien. Servítku si pred ústa nedával napríklad šéfa Volkswagenu Thomas Schäfer.

Ten povedal, že táto norma doslova „zabije“ malé autá. „Prispôsobiť malé autá na Euro 7 nemá zmysel, pretože to ich cenu zvýši o 3 000 až 5 000 eur alebo dokonca o viac. Potom sa malé auto stane nedostupné pre klientov tohto segmentu. Momentálne to náš tím vyhodnocuje a ak sa náš odhad potvrdí, okamžite končíme s investíciami do malých áut so spaľovacími motormi a budeme čo najrýchlejšie elektrifikovať,“ vyhlásil koncom minulého roku.

Vyzerá to tak, že obe strany nehovoria pravdu a tak trochu manipulujú verejnou mienkou. Tak, ako sa snažia europolitici verejnosť upokojiť a výsledky zavedenia emisnej normy Euro 7 na ceny áut bagatelizovať, manažéri automobiliek, pre ktorých táto norma predstavuje veľkú nepríjemnosť, ju zas doslova démonizujú a sumy nadsazujú do extrému.

Pneumatiky - pevné častice Čítajte viac Euro 7 straší už aj elektromobily. Ide o emisie z ich pneumatík

Až teraz sa ozvali experti, ktorí nie sú priamo na celej veci zainteresovaní, pretože pracujú v Nemecku pre spolkové ministerstvo dopravy. Ich cenový odhad preto asi bude realite najbližšie. Pravdou je, že aj podľa nich ceny áut kvôli požiadavkám novej emisnej normy vzrastú oveľa viac, než sa snažia tvrdiť europolitici, avšak oveľa menej, ako vyhlasuje napríklad vyššie zmienený šéf Volkswagenu.

Experti z nemeckého ministerstva určili dodatočné navýšenie výrobných nákladov na automobil strednej alebo vyššej triedy triedy do 400 eur (pri malých autách, ktoré sú horšie technologicky vybavené to môže byť výrazne viac, pozn. redakcie) a pri ľahkých úžitkových autách s naftovým pohonom to môže byť až 900 eur. Výrobná cena nákladných áut môže vzrásť kvôli nárokom novej emisnej normy až o 4 000 eur , pričom europoslanci hovorili o sume 2 700 eur. Informoval o tom napríklad web Automobiwoche.de.

Treba zdôrazniť, že vyššie uvedené sumy znamenajú navýšenie ceny áut len v dôsledku zavedenia novej emisnej normy a nezohľadňujú ďalšie faktory, akými sú rast cien energií, práce a niektorých kritických surovín, prípadná inflácia a podobne.

Osem dôležitých zmien, ktoré prináša nová emisná norma Euro 7

  1. Rozšíria sa jazdné podmienky, pri ktorých sa vykonávajú emisné testy. Testovať sa bude aj pri vysokých teplotách až do 45 °C a zvýši sa počet krátkych jázd typických pre každodenné dochádzanie.
  2. Sprísnia sa emisné limity pre nákladné autá a autobusy, súčasné, platné pre osobné a ľahké úžitkové autá budú platiť aj naďalej, avšak budú rovnaké bez ohľadu na palivo, ktoré vozidlo používa. Nové pravidlá stanovujú aj emisné limity pre predtým neregulované znečisťujúce látky, ako sú napríklad emisie oxidu dusného z ťažkých úžitkových vozidiel. Aby sme boli konkrétni: Pri osobných a dodávkových automobiloch sa za východiskový bod brali najprísnejšie z existujúcich limitov Euro 6 a aplikovali sa na všetky technológie. Napríklad limit NOx bol 60 mg/km pre benzínové autá a 80 mg/km pre naftu. Podľa štandardných pravidiel Euro 7 bude tento limit 60 mg/km bez ohľadu na technológiu. Pre nákladné autá a autobusy sú emisné limity stanovené nižšie, ako boli v predchádzajúcich normách Euro VI.
  3. Zavádzajú sa limity aj pre emisie z bŕzd a pneumatík. Norma Euro 7 bude prvou celoeurópskou normou, ktorá ide nad rámec regulácie emisií vychádzajúcich z výfukov. Stanovuje dodatočné limity a pravidlá pre emisie mikročastíc z bŕzd a mikroplastov z pneumatík. Tieto limity a pravidlá budú platiť pre všetky vozidlá, vrátane elektrických.
  4. Rozšírenie kontrolovaných splodín: V súčasnosti sú v rámci Euro 6/Euro VI kontrolované limity oxidov dusíka (NOx), oxidu uhlíka (CO), pevných častíc, uhľovodíkov, metánu a čpavku pri nákladných autách a autobusy. Okrem v súčasnosti regulovaných znečisťujúcich látok návrh rozširuje limity amoniaku (znečisťujúca látka s kľúčovou úlohou pri tvorbe mestského smogu) z nákladných áut a autobusov aj na osobné a ľahké úžitkové autá. Návrh upravuje aj limity pre formaldehyd (dráždivý, karcinogénny plyn) a oxid dusný pre nákladné autá a autobusy. Táto znečisťujúca látka je silným skleníkovým plynom, ktorý je po prvýkrát regulovaný normami Euro. Napokon, Euro 7 bude, ako sme už spomenuli vyššie, prvou normou na svete, ktorá bude regulovať najmenšie ultrajemné častice (do 10 nanometrov) a častice z bŕzd.
  5. Platné limity budú musieť autá spĺňať dlhšie. Všetky vozidlá budú musieť vyhovovať platným limitom dlhšie ako doteraz. V prípade osobných a ľahkých úžitkových vozidiel to bude po dosiahnutie nájazdu 200 000 kilometrov a 10 rokov veku. Tým sa zdvojnásobia aktuálne požiadavky (100 000 kilometrov a 5 rokov). Podobné zvýšenie bude platiť aj pre autobusy a nákladné autá.
  6. Zavádzajú sa pravidlá pre batérie elektromobilov. Nové pravidlá budú regulovať životnosť batérií inštalovaných v elektrických autách a dodávkach s cieľom zvýšiť dôveru spotrebiteľov v elektromobily. Zároveň sa obmedzí potreba meniť batérie v relatívne skorom období životného cyklu elektromobilu, čím sa obmedzí množstvo nových kritických surovín potrebných na výrobu batérií.
  7. Objektívnejšie kontroly. Nové pravidlá Euro 7 zabezpečia, aby sa s vozidlami nemanipulovalo nenáležitým spôsobom počas kontrol, úrady budú môcť jednoducho kontrolovať emisie pomocou zberu dát zo snímačov vo vnútri vozidla na meranie ich emisií počas celej životnosti vozidla.
  8. Dôležitý rok 2035: V roku 2035 sa na základe emisnej normy Euro 7 znížia emisie NOx z osobných a ľahkých úžitkových vozidiel o 35 % v porovnaní s Euro 6 a o 56 % v porovnaní s Euro VI platnej pre autobusy a nákladné autá. Množstvo uvoľňovaných pevných častíc z výfukov sa zníži o 13 % v prípade osobných a ľahkých úžitkových vozidiel a o 39 % v prípade autobusov a nákladných áut, množstvo mikročastíc, uvoľňovaných z bŕzd osobných automobilov sa znížia o 27 %.

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #emisné normy #emisná norma Euro 7 #zdražovanie áut
Články podľa značiek