Mazda prezradila viac o ‘zázračnom‘ dieseli 3,3 e-Skyactiv D. Je neuveriteľný

Na prvý pohľad ide o čistú provokáciu. V čase, keď automobilky rušia jeden naftový motor za druhým, prichádza Mazda so 6-valcovým naftovým agregátom s objemom 3,3 litra! Lenže on dokáže splniť aj normu Euro 7.

17.02.2023 16:00
debata (29)
Radový naftový 6-valec 3,3 e-Skyactiv D udivuje... Foto: Mazda
Mazda - motor e-Skyactiv D Radový naftový 6-valec 3,3 e-Skyactiv D udivuje obrovským objemom. Ten je tu však preto, aby Mazda dokázala lepšie regulovať proces spaľovania chudobnej zmesi.

Mazda nepodlieha trendom. Riadi sa zdravým rozumom. V čase, keď vládol downsizing a svet ovládli preplňované 3-valce, ostala verná atmosférickým dvojlitrom. A okrem toho vyvinula revolučný motor 2,0 Skyactiv-X, ktorému sa hovorí aj „diesel na benzín“. To preto, lebo využíva homogénne spaľovanie. A teraz šokuje svet úplne novým naftovým motorom. Ide o radový 6-valec. Akoby si nevšimla, čo sa deje vo svete okolo nej. Vyvíjať totiž dnes nový diesel sa zdá byť priam samovraždou. A ešte k tomu so zdvihovým objemom 3,3 litra, ktorý sa spája skôr so svetom off-roadov, či úžitkových áut než s kompaktnou Mazdou CX-60, pod ktorej kapotu to má namierené.

Mazda 2 - 2023 Čítajte viac Mazda 2: Nová generácia? Ani náhodou. Len ďalší facelit

Lenže japonská automobilka vie dobre, čo robí. Všetko na tomto motore je podriadené efektivite. Takže dokáže splniť aj pripravovanú emisnú normu Euro 7! Netešte sa však na dynamický zážitok z jazdy. Naftová novinka má v slabšej verzii výkon len 147 kW a v tej silnejšej 186 kW. Zvlášť menej výkonná modifikácia sa zdá vzhľadom na objem totálnym zlyhaním. Veď takýto výkon dosahujú bez problémov dvojlitrové naftové 4-valce či starý diesel Mazdy s objemom 2,2 litra. Opak je však pravdou. Aj veľký objem má totiž korene vo vysokej tepelnej účinnosti nad 40 %, ktorá je dosahovaná dlhší čas. A na druhej strane tu máme masívny krútiaci moment 450 Nm už pri 1 400 otáčkach za minútu, ktorý by menší motor nezvládol.

Nový agregát má premiéru v SUV CX-60 e-Skyactiv... Foto: Mazda
Mazda - motor e-Skyactiv D Nový agregát má premiéru v SUV CX-60 e-Skyactiv D200 v slabšej verzii (147 kW) a zadným náhonom.

Tajomstvo sa skrýva v špecifickom procese horenia DCPPCI (Distribution Controlled Partially Premixed Compression Ignition), inšpirovaný technológiou benzínového motora Skyactiv-X. Kvôli nemu vyvinula Mazda celkom nový tvar piestov aj spaľovacej komory. V nej je zmes nafty a vzduchu rozdelená do dvoch zón, čo umožňuje spaľovať chudobnú zmes. Okrem toho Mazda použila priame vstrekovanie pod tlakom až 2 500 barov. Dávka je rozdelená na dve fázy s odlišnou dĺžkou. „Vytvorili sme natoľko chudobnú, a pritom homogénnu zmes, že ju dokážeme spáliť rýchlejšie a presne vtedy, keď to potrebujeme,“ povedal Heiko Strietzel, šéf vývoja motorov v európskej centrále Mazdy.

Mazda CX-90 - 2023 Čítajte viac Mazda CX-90: Nová vlajková loď je najsilnejším modelom značky

Okrem toho je motor spojený so 48 V mild-hybridným systémom. Štartér generátor s výkonom 12,4 kW a krútiacim momentom 154 Nm je umiestnený priamo v novej 8-stupňovej automatickej prevodovke s elektronicky riadenou lamelovou mokrou spojkou. Spolupracuje s malou li-ion batériou, ktorá má kapacitu len 0,33 kWh. To je tiež nezvyčajné, ale Heiko Strietzel tvrdí, že to stačí. „Ide o kompaktnosť a efektivitu,“ dodal. Výsledkom kombinácie týchto technológií má byť neuveriteľne nízka spotreba paliva. Slabšia verzia CX-60 e-SkyActiv D200 si má na 100 km jazdy vypýtať len päť litrov nafty. Pritom zrýchli na stovku za 8,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 212 km/h, čo nie je zlé. Mazde tiež nový motor pomôže znížiť jej flotilové emisie v Európe a prežiť nástup Euro 7.

Mazda - motor e-Skyactiv D
Mazda - motor e-Skyactiv D
+5Mazda - motor e-Skyactiv D

© Autorské práva vyhradené

29 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #Skyactiv
Články podľa značiek