Dotykové obrazovky v autách nie sú bezpečné. Dokázalo to už niekoľko nezávislých štúdií. Lenže klasických tlačidiel v kabínach moderných áut rapídne ubúda. Nepáči sa to ani šéfdizajnérovi značky Hyundai Hakovi Soo Ha. Nedávno sa na túto tému rozhovoril pre Carscoop počas kanadského medzinárodného autosalónu. Ha sa prihovára za vhodný kompromis. Aj preto pred dvoma rokmi prišla automobilka pod jeho vedením s retrokonceptom Pony z roku 2021, ktorý bol elektrickou konverziou pôvodného hatchbacku z roku 1980. Okrem elektrifikácie sa doň ale dostalo aj množstvo iných moderných technológií, ktoré poznáme z modelov Ioniq, napríklad parametrické svetlá a podobne.
Čítajte viac Hyundai ukázal ‘krabí‘ Ioniq 5. Dokáže skutočné divy„Keď sme navrhovali autonómne autá pre výstavu CES v Las Vegas a odstránili z nich volant, odstránili sme z nich vlastne to, čo robí auto autom a skončili s čímsi, čo vyzeralo ako dom na kolesách. Preto som chcel do našich interiérov a dizajnu našich áut všeobecne vniesť viac automobilového vzrušenia a zmiešať digitálny a analógový svet,“ povedal Ha. Podľa neho sa musia dizajnéri síce zaujímať aj o to, čo je nové, ale nesmie to byť jediné kritérium ich práce. „Musíte brať do úvahy ľudský faktor, ergonómiu a bezpečnosť,“ vysvetlil. „Ľudia sú vo svojej podstate konzervatívni, takže ak niečo radikálne zmeníte, budú zmätení a v krízovej situácii môžu spanikáriť,“ dodal.
To ale neznamená, že Ha neuznáva pokrok. Podľa neho je Hyundai absolútne otvorený novým technológiám, ale podmienkou je, aby boli užívateľsky bezproblémové a bezpečné. Uvidíme, ako to v budúcnosti Hyundai zvládne. Zatiaľ ide totiž digitalizácia presne opačným smerom. A platí to nielen pre zložité, neprehľadné a ťažko ovládateľné dotykové rozhrania, ale aj o technológiách autonómneho riadenia. Je naozaj čas, aby sa do interiérov vrátilo viac klasického hardvéru a zdravého rozumu. Z tohto pohľadu si Hyundai zaslúži pochvalu, pretože na rozdiel od mnohých konkurentov celkom nepodľahol trendu opulentných displejov, ktoré sa pomaly nezmestia do áut.