V posledných rokoch sa veľa píše o renesancii vesmírnej turistiky, ktorá by sa vďaka rôznym start-upom a inovatívnym spoločnostiam mohla stať cenovo dostupnejšou, aj keď samozrejme lacnou nikdy nebude.
K cenovo najdostupnejším technológiám patrí využitie špeciálnych výškových balónov. Len nedávno sme v tejto súvislosti písali o spoločnosti Space Perspective. Tá vyvíja kapsulu Neptune (je v nej aj bar), ktorá je pripojená k výškovému balónu, schopnému vystúpať do výšky približne 30 kilometrov.
Balón využíva obnoviteľný vodík a rýchlosť stúpania je len približne 16 km za hodinu. Takto sa na pozorovanie vesmíru môže vydať každý, kto je fyzicky schopný absolvovať let bežným lietadlom. Prvé komerčné lety sú naplánované už na rok 2024 a sú vypredané. Cena „stratosférickej letenky“ je 125-tisíc dolárov. Viac sme o projekte písali v tomto článku:
Podobný zámer pred pár dňami zverejnil aj japonský startup Iwaya Giken, ktorý na ňom pracuje už desať rokov. Ten chce spustiť komerčné lety na pozorovanie vesmíru, pričom „pasažieri nemusia byť miliardári, nemusia absolvovať intenzívny tréning ani ovládať cudzí jazyk.“
Samozrejme, ani v prípade tohto startupu nejde o nejakú low-costovú záležitosť. Prvé lety by mali stáť v prepočte necelých 170 000 eur, neskôr by však mali zlacnieť rádovo na desaťtisíce. Letenky si možno už objednať, prví „statoturisti“ by sa na dobrodružný let mali vydať už koncom tohto roku.
Peugeot 408 – auto, ktoré unikátnym spôsobom prepája špičkové technológie s inovatívnym a neopozeraným dizajnom. Nový inšpiratívny štýl karosérie „fastback" stelesňuje eleganciu a moderný prístup. Najnovšie technológie reprezentuje revolučná generácia rozhrania Peugeot-i-Cockpit®, 3D prístrojový panel s uhlopriečkou 10" a centrálny dotykový displej s 10-palcovou uhlopriečkou a vysokým rozlíšením. Slobodu voľbu predstavujú benzínový motor s výkonom 130 koní alebo plug-in hybridné verzie s výkonom až 225 koní. Onedlho bude dostupná aj čisto elektrická verzia.
Pre pozorovacie lety do vesmíru japonský start-up vyvinul vzduchotesnú dvojmiestnu kabínu a balón plnený héliom, schopný vystúpať až do výšky 25 kilometrov. Plastová valcová kabína s priemerom 1,5 metra má dve kreslá a v prednej a zadnej časti niekoľko okien, ktoré umožňujú panoramatický výhľad do okolia. Posádka sa dostane do výšky, v ktorej už možno pozorovať zakrivenie zemegule a vesmír.
Balón s priemerom 44 metrov by mal vyniesť pilota a pasažiera nad ostrovom Hokkaido za zhruba dve hodiny do stratosféry, kde by zostal hodinu a potom by zhruba hodinu klesal späť na Zem. Registrácia na let potrvá do konca augusta. Prvých päť vybraných pasažierov oznámia v októbri, pričom medzi jednotlivými letmi bude v závislosti od počasia približne týždňová prestávka.