Už v januári sa objavili prvé náznaky, že obnovenie ruskej značky Moskvič neprebieha tak, ako si vláda predstavovala. Ruská automobilka spustila výrobu, respektíve montáž čínskych modelov JAC JS4 a iEVS4 pod značkou Moskvič 23. novembra 2022. A to v „znárodnenej“ továrni Renaultu. Predaj modelu 3 odštartoval Moskvič 21. decembra. Do konca roka malo zísť z montážnych liniek 600 vozidiel, pričom v polovici januára odovzdal moskovský primátor Sergej Sobjanin exemplár s poradovým číslom 2 000 jednému zo zákazníkov. Rozhodne to ale neznamenalo, že by sa všetky vyrobené Moskviče predali. To ani náhodou. Do konca roka bolo oficiálne zaregistrovaných len šesť kusov a do konca januára 35.
Čítajte viac Moskvič krachuje už na začiatku. Predaje sú tragickéAj február naplno ukazuje, že projekt sa nestretol s očakávanou odozvou. Predaje v druhom mesiaci roka síce ruská analytická agentúra Avtostat prezentuje ako 100-percentný nárast registrácií, ale bavíme sa o 57 kusoch. Z toho bolo sedem elektrických. Najviac zákazníkov našiel Moskvič v Moskve (20 ks), Petrohrade (10 ks), moskovskej oblasti (7 ks), po dva sa predali v Krasnodare, Sverdlovsku a Rostove a po jednom v ďalších siedmich regiónoch. To je tragická bilancia na automobilku, ktorá chce tento rok vyrobiť 50 000 áut a 100 000 kusov v roku 2024. Zároveň má rásť podiel komponentov vyrobených v Rusku. Celý výrobný cyklus so zváraním a s lakovaním karosérie je naplánovaný na rok 2024.
V budúcnosti chce Moskvič rozšíriť ponuku až na štyri crossovery a jeden sedan na báze modelov Sehol X6, JAC J7, JAC S7 a spomínaných JAC JS4 a JAC iEVS4. O tri roky by mali prísť na rad dokonca autorsky vyvinuté modely na novej platforme, a to s pomocou technického partnera – spoločnosti Kamaz. Bez zákazníkov to bude ale ťažké. Vyrábať autá na sklad je nezmysel. Dôvod, prečo sa Moskvičom nedarí, nepoznáme, veď ostatné čínske produkty sa v Rusku predávajú ako na bežiacom páse, dokonca aj originálne modely značky JAC.
Čítajte viac Moskvič už začal hru na automobilku. Z liniek zišli prvé čínske autáNa súčasné ruské pomery je Moskvič cenovo relatívne dostupný. Základný model 3 stojí 1 197 000 rubľov (16 808 eur). Navyše môžu zýkazníci počítať so zľavami až 200 000 rubľov (1 710 eur). Otvorená je tiež predajná sieť v jedenástich veľkých mestách. Zdá sa, že problémom bude v samotnej značke, ktorú sami Rusi poslali do histórie v roku 2000. Práve vtedy skončila výroba Moskvičov postsovietskej éry. Nič na tom nezmení ani prianie vlády, ktorá chce Moskvičom dokázať, že Rusko si poradí bez západných automobiliek. Pripomeňme, že ešte vo februári minulého roka schádzali z tých istých liniek moskovského závodu nesmierne úspešné modely Renault Kaptur, Renault Duster či Arkana.