Škoda: Euro 7 môže ‘zabiť‘ nielen Fabiu, ale aj Scalu s Kamiqom

"Euro 7 je v podstate šialený nástroj, ktorý nám zabráni vyrábať a homologizovať súčasné, najmä malé, autá," tvrdí šéf škodováckych odborov Jaroslav Povšík.

16.03.2023 16:00
Skoda-Kamiq-2020-1600-96 Foto:
Skutočne budú musieť kvôli prísnej emisnej norme skončiť Škoda Kamiq, Scala a Fabia?
debata (6)

O tom, že pripravovaná emisná norma Euro 7 môže spôsobiť tak výrazné zdraženie malých áut, že sa už v podstate ani neoplatia vyrábať, sme písali už niekoľkokrát. Návrh novej normy síce nezvyšuje emisné normy NOx, ale zavádza ich meranie pri studenom štarte, čo sa doteraz nerobilo a limity normy budú autá musieť spĺňať nie päť, ale desať rokov.

To znamená, že v nových autách budú musieť byť použité napríklad účinnejšie vyhrievané katalyzátory s dodatočným zdrojom tepla a vyšším obsahom vzácnych kovov, technológie znižujúce emisie z bŕzd a pneumatík (pričom ešte nie je ani jasné, ako sa budú vlastne merať) a úpravami budú musieť prejsť aj motory.

Podľa koncernu Volkswagen to v konečnom dôsledku zdraží malé auto, akým je napríklad Volkswagen Polo, približne o 5 000 eur. A to už zákazníci budú akceptovať len veľmi ťažko.

JATO Dynamics - emisie 2019 Čítajte viac 'Zabije' norma Euro 7 malé autá? Zdražejú o 5 000 eur

Aj preto sa v magazíne Škodovácký odborář k tejto téme veľmi ostro vyjadril aj šéf tamojších odborov Jaroslav Povšík. Ten doslova povedal: „Chystaná norma Euro 7 je v podstate šialený nástroj, ktorý nám zabráni vyrábať a homologovať súčasné, najmä malé, autá. V našom prípade ide napríklad o Kamiq, Scalu a Fabiu.“ Doplnil, že vplyv to bude mať aj na vývoj a homologizácie ďalších komponentov dôležitých pre prevádzku automobilov, ako sú pneumatiky, brzdy, ale napríklad aj chladivo do klimatizácií.

Povšík hovorí, že zamestnanci v Škode sa pri takýchto opatreniach právom pýtajú, prečo sa rovnako prísne nerieši aj medzinárodná letecká a lodná doprava, ktoré sú obrovskými producentami emisií.

Carlos Tavares Čítajte viac Šéf Stellantisu: Návrh emisnej normy Euro 7 nedáva zmysel

Proti chystanej norme Euro 7 sa otvorene postavili takmer všetky európske automobilky a aj mnohé štáty, vrátane Česka a Nemecka. Podľa nich nebude mať automobilový priemysel dosť času na zavedenie požiadaviek normy a zároveň to bude stáť ďalšie investície, ktoré by výrobcovia mohli využiť na efektívnejší prechod k bezemisným technológiám.

Ku kritikom normy Euro 7 sa aktuálne pridalo aj Slovensko. Ministerstvo dopravy bude žiadať odloženie účinnosti nariadenia o tri roky, a to na rok 2028. Pred niekoľkými dňami o tom informoval dočasne poverený minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

„Automobilový priemysel signalizuje, že do roku 2025 nebude pripravený aplikovať túto normu, zároveň to zásadným spôsobom tento priemysel zasiahne,“ uviedol Doležal. Dodal, že ministerstvo dopravy pripraví pozíciu ako odborný garant, následne ju však musí schváliť Národná rada, aby ju mohol potom prezentovať v Rade ministrov.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda Auto #Fabia #emisná norma Euro 7 #Jaroslav Povšík #Kamiq #Scala
Články podľa značiek