V prípade mnohých elektromobilov neexistuje spôsob, ako opraviť alebo posúdiť mieru poškodenia batérie po nehodách. To núti poisťovne odpisovať aj autá, ktoré majú najazdených len niekoľko tisíc kilometrov. Výsledkom je prudký rast poistného a poklesu ziskov poisťovní. „Poškodenia batérií elektromobilov predstavujú len niekoľko percent z poistných udalostí vozidiel v Nemecku, ale vyžiadajú si až osem percent nákladov na vyrovnanie škôd, uviedla poisťovňa Allianz. Navyše sa poškodené batérie hromadia na smetiskách, keďže v tomto smere neexistuje funkčný recyklačný reťazec.
Batérie elektromobilov sa neopravujú
„Elektromobily si kupujeme z dôvodov trvalej udržateľnosti,“ povedal Matthew Avery, riaditeľ výskumu Thatcham Research. „Lenže elektrické autá nie sú veľmi udržateľné, ak musíte po menšej kolízii zahodiť celú batériu.“ Akumulátory môžu stáť desiatky tisíc eur, pričom často predstavujú až 50 percent ceny elektromobilu, takže ich výmena je zväčša neekonomická. Podľa Bankrate aj malá nehoda elektromobilu, ktorá vedie k poškodeniu batérie, znamená jej výmenu, pričom náklady na opravu presiahnu 15 000 dolárov. Tak napríklad náhradná batéria pre Teslu Model 3 za 43 000 dolárov môže stáť až 20 000 dolárov.
Čítajte viac Indonézske peklo: Toto je odvrátená tvár elektromobilityZúfalú situáciu má na svedomí aj prístup niektorých výrobcov elektromobilov. Kým totiž taký Ford či General Motors uviedli, že uľahčujú opravu batérií tým, že sú ľahko demontovateľné a rozoberateľné, čo umožňuje výmenu len poškodených článkov, Tesla zvolila pre model Y celkom opačný smer. Takzvaná štrukturálna batéria, ktorá je integrálnou súčasťou architektúry vozidla, má podľa odborníkov „nulovú opraviteľnosť“, keďže články 4680 sú vlepené priamo do paketu. Tesle to síce umožnilo znížiť výrobné náklady, ale riskuje, že tieto náklady ostanú nakoniec na pleciach spotrebiteľov a poisťovní. A už sa to deje. Poistné pre elektromobily je asi o 27 % vyššie v porovnaní s poistným konvenčných áut.
Elektromobily tvoria len zlomok vozidiel na cestách, ale trend ich odpisovania po malých nehodách rastie, uvádza agentúra Reuters. Týka sa to nielen Tesly, ale aj modelov značiek Nissan, Hyundai, Stellantis, BMW, Renault a ďalších. Navyše je tu veľký problém s nedostatkom informácií o konštrukcii batérií zo strany výrobcov. Poisťovne potom nedokážu posúdiť, či je batéria opraviteľná, alebo nie. Často môžu byť samotné články v poriadku, ale bez možnosti diagnostiky neostáva nič iné, ako autá poslať na vrakovisko. Poisťovne nepodstúpia riziko opravy batérie, pretože neskôr môžu čeliť súdnym sporom, ak dôjde pri opravenom elektromobile napríklad k požiaru.
Tisíce použiteľných článkov „hnije“ v kontajneroch
Pokiaľ Tesla a ďalší výrobcovia automobilov nevyrobia ľahšie opraviteľné batérie a neposkytnú tretím stranám prístup k údajom o batériových článkoch, už aj tak vysoké poistné bude naďalej rásť. Pretože bude rásť aj podiel elektromobilov na trhu a počet prípadov malých poškodení bez možnosti opravy, uviedli poisťovne. To veru nie je ekologické. „Ak vyhodíte elektromobil s pár tisíc kilometrami, stratili ste takmer všetky výhody, pokiaľ ide o emisie CO2,“ povedal Christoph Lauterwasser, riaditeľ technologického centra Allianz. Narážal na to, že výroba elektromobilu emituje oveľa viac CO2 ako výroba bežných áut, čo znamená, že musia prejsť tisíce kilometrov na to, aby tieto emisie kompenzovali.
Čítajte viac Holanďania zatvárajú elektromobilom garáže. Boja sa požiaruNeexistujúci systém recyklácie batérií problém ešte zhoršuje. Tak napríklad spoločnosť Synetiq z Doncasteru skladuje odpísané elektromobily v samostatnom priestore, aby sa predišlo riziku požiaru. Batérie následne demontuje a uloží ich do kontajnerov. Michael Hill, prevádzkový šéf Synetiq, odhadol, že najmenej 95 percent článkov v stovkách akumulátorov z elektromobilov, a v tisíckach akumulátorov z hybridov, ktoré firma uskladňuje, je nepoškodených a bolo by ich možné znova použiť. To sa však nedeje. Príležitosti sa tak chopili menšie firmy, ktoré sa zameriavajú na opravy batérií.
ZDROJ: autonews.com
Čo hovoria výrobcovia automobilov o opraviteľnosti ich akumulátorov
Ford uviedol, že zjednodušil proces opravy batériového modulu a vyvinul jednoduchý spôsob výmeny, ak je vonkajší povrch poškodený.
General Motors uviedol, že jeho nové batérie Ultium sú navrhnuté tak, aby sa dali opraviť na úrovni modulu, čo je „výrazne lacnejšie ako výmena celej batérie“. Umožňuje tiež prístup tretím stranám k údajom o batérii.
Nissan uviedol, že jednotlivé moduly v jeho elektromobiloch sa dajú vymeniť. Údaje o batériách však poskytuje len svojej sieti autorizovaných predajcov a servisov.
Renault uviedol, že moduly v jeho elektromobiloch možno opraviť v špeciálne určených „batériových centrách“, ale neodpovedal na otázku týkajúcu sa prístupu tretích strán k údajom.
Stellantis uviedol, že neopravuje batérie po nehodách, počas ktorých sa aktivujú airbagy, a dodal, že údaje o batériách považuje za súkromné vlastníctvo výrobcu.