Nemecký tlak na výnimku pre syntetické palivá vyrábané zo „zeleného“ vodíka a uhlíka získaného z atmosféry zatriasol plánmi EÚ prejsť v roku 2035 na čisté elektromobily. Pritom umelý benzín či umelá nafta vlastne nič neriešia. Lobistická skupina Transport & Environment s odvolaním sa na prognózy odvetvia, uviedla, že v roku 2035 budú môcť uhlíkovo neutrálne palivá plne využívať iba dve percentá európskeho vozového parku. Potrvá totiž ešte roky, kým bude vybudovaný priemysel na výrobu dostatočného množstva syntetických palív. Podľa agentúry BloombergNEF je navyše výroba syntetických palív neefektívny a drahý proces.
Čítajte viac Zachránia syntetické palivá spaľovacie motory? A koľko budú stáť? Aj na to odpovedá špičkový palivárDôvodom sú extrémne náklady. Bloomberg tvrdí, že výroba litra syntetickej nafty stojí dnes od 3,50 až po sedem dolárov, čo je približne štvor- až sedemnásobok ceny tradičnej nafty na európskom veľkoobchodnom trhu. Dokonca aj po rokoch zvyšovania výroby zostanú syntetické palivá pre osobné autá pravdepodobne štyrikrát drahšie ako benzín a nafta vyrobené z ropy. Naproti tomu technológia batérií zlacnie a urobí elektromobily dostupnejšie, napísal Al Bedwell z LMC Automotive. Prečo teda Nemecko vytvorilo pri schvaľovaní zákazu spaľovacích motorov takýto precedens?
Čítajte viac Šéf Iveca: Syntetické palivá sú ‘šampanským‘ pre bohatýchAko píše web Europe Autonews, nemecký automobilový priemysel strávil desaťročia zdokonaľovaním výroby kľukových hriadeľov, dieselových vstrekovačov a iných komponentov, ktoré pre elektromobily nie sú potrebné, a teraz je pod tlakom, aby prerobil svoje produkty a továrne s potenciálne zničujúcimi účinkami na zamestnanosť. Nanešťastie, VW, Porsche, Mercedes-Benz a BMW v predajoch elektrických áut ďaleko zaostávajú za Teslou. „E-palivá ponúkajú spôsob, ako získať aspoň nejaké ústupky od regulátorov, ale na nešťastie pre politikov sa nejavia ako záchrana pre pracovné miesta,“ napísal Bedwell z LMC.
ZDROJ: Europe Autonews