Syntetické palivá budú aj o dekádu 4-krát drahšie ako benzín a nafta

Umelý benzín či nafta nezachránia autá tak, ako ich poznáme dnes. Pre tie osobné nedávajú ekonomický zmysel.

12.04.2023 12:00
debata (10)
Aj keď vznikne priemysel na výrobu syntetických... Foto: carsforsale.com
Tankovanie - USA Aj keď vznikne priemysel na výrobu syntetických palív, stále budú drahšie ako benzín a nafta z ropy.

Nemecký tlak na výnimku pre syntetické palivá vyrábané zo „zeleného“ vodíka a uhlíka získaného z atmosféry zatriasol plánmi EÚ prejsť v roku 2035 na čisté elektromobily. Pritom umelý benzín či umelá nafta vlastne nič neriešia. Lobistická skupina Transport & Environment s odvolaním sa na prognózy odvetvia, uviedla, že v roku 2035 budú môcť uhlíkovo neutrálne palivá plne využívať iba dve percentá európskeho vozového parku. Potrvá totiž ešte roky, kým bude vybudovaný priemysel na výrobu dostatočného množstva syntetických palív. Podľa agentúry BloombergNEF je navyše výroba syntetických palív neefektívny a drahý proces.

Miroslav Mrzula - Slovnaft Čítajte viac Zachránia syntetické palivá spaľovacie motory? A koľko budú stáť? Aj na to odpovedá špičkový palivár

Dôvodom sú extrémne náklady. Bloomberg tvrdí, že výroba litra syntetickej nafty stojí dnes od 3,50 až po sedem dolárov, čo je približne štvor- až sedemnásobok ceny tradičnej nafty na európskom veľkoobchodnom trhu. Dokonca aj po rokoch zvyšovania výroby zostanú syntetické palivá pre osobné autá pravdepodobne štyrikrát drahšie ako benzín a nafta vyrobené z ropy. Naproti tomu technológia batérií zlacnie a urobí elektromobily dostupnejšie, napísal Al Bedwell z LMC Automotive. Prečo teda Nemecko vytvorilo pri schvaľovaní zákazu spaľovacích motorov takýto precedens?

Gerrit Marx - Iveco Čítajte viac Šéf Iveca: Syntetické palivá sú ‘šampanským‘ pre bohatých

Ako píše web Europe Autonews, nemecký automobilový priemysel strávil desaťročia zdokonaľovaním výroby kľukových hriadeľov, dieselových vstrekovačov a iných komponentov, ktoré pre elektromobily nie sú potrebné, a teraz je pod tlakom, aby prerobil svoje produkty a továrne s potenciálne zničujúcimi účinkami na zamestnanosť. Nanešťastie, VW, Porsche, Mercedes-Benz a BMW v predajoch elektrických áut ďaleko zaostávajú za Teslou. „E-palivá ponúkajú spôsob, ako získať aspoň nejaké ústupky od regulátorov, ale na nešťastie pre politikov sa nejavia ako záchrana pre pracovné miesta,“ napísal Bedwell z LMC.

ZDROJ: Europe Autonews

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #syntetické palivá
Články podľa značiek