Gerrit Marx patrí v oblasti dekarbonizácie dopravy pomocou elektromobilov ku skeptikom. Ani sa netreba čudovať, pretože je šéfom gigantu na výrobu nákladných áut Iveco. A tento sektor sa dekarbonizuje naozaj ťažko. Už v polovici marca sa Marx pre Bloomberg vyjadril k snahám EÚ, ktorá má v pláne po zákaze predaja osobných áut so spaľovacími motormi, zakázať postupne aj predaj klasických kamiónov s naftovým motorom. To by znamenalo prechod na batériové kamióny alebo kamióny s palivovými článkami na vodík. „Toto batériové šialenstvo nás nedovedie k nášmu cieľu,“ povedal Marx. Podľa neho vysoká hmotnosť batérií, okolo piatich ton, znižuje užitočné zaťaženie vozidiel, čo znamená, že odvezú menej nákladu, a na druhej strane sú tu obrovské problémy s nabíjacou infraštruktúrou.
Čítajte viac Syntetické palivá sú dobré. Ale len pre bohatýchPo tom, čo sa Nemecku a Taliansku podarilo presadiť výnimku pre autá spaľujúce uhlíkovo neutrálne, takzvané syntetické palivá, si opäť pozval novinárov. A nedával si servítku pred ústa. Na adresu EÚ sa vyjadril, že politický tlak na drahé elektromobily nepovedie k hromadnému odklonu od súčasnej technológie spaľovacích motorov, ale bude mať presne opačný výsledok. Donúti Európanov a prevádzkovateľov vozových parkov, aby ostali pri starých vozidlách. „Zmeníme Európu na Kubu, kde vidíte na cestách len staré autá. Obyčajní ľudia si drahé elektromobily nebudú môcť dovoliť,“ povedal Marx. Rovnako kritický bol k emisnej norme Euro 7, ktorú považuje za neefektívnu, aj k syntetickým palivám, ktoré podľa neho nie sú riešením.
Čítajte viac Porsche to myslí s umelými palivami vážne. Liter chce vyrábať len za dva doláreUhlíkovo neutrálne palivá, ktoré sa majú vyrábať zo zeleného vodíka a CO2 získaného z atmosféry označil za „šampanské“ pre bohatých. „Môžu prísť vhod majiteľom Porsche a Ferrari, ale pre masy nič nezmenia. „Pokiaľ máte Ferrari alebo ak jazdíte s Porsche raz za víkend, bude vám jedno, či bude liter syntetického benzínu stáť päť alebo osem eur, ale palivo budúcnosti to rozhodne nie je, povedal Marx. Obavu má aj z toho, že prechod k e-palivám vytvorí novú závislosť Európy od problematických regiónov, teda presný opak sebestačnosti, ktorú chce Európa dosiahnuť. V tomto prípade závislosť od Blízkeho východu. "Hádajte, kto sa chce stať jednotkou v výrobe syntetických palív?,“ pýta sa Marx. A rovno odpovedá, že Saudská Arábia. „Len nahradzujeme jeden energetický zdroj za druhý, ale z rovnakého regiónu,“ dodal.