Syntetické palivá sú dobré. Ale len pre bohatých

Predstava, že umelo vyrábané syntetické palivá zachránia spaľovacie motory v rozsahu, ako ich dnes poznáme, je fikcia. Úžitok z nich budú mať len prémioví výrobcovia. Aj to za predpokladu, že uhlíkovo neutrálnych palív bude dostatok. Vo veľkom ich zatiaľ nik nevyrába.

29.03.2023 16:00
debata (30)
Výnimka pre spaľovacie motory používajúce... Foto: Porsche
Porsche 911 Výnimka pre spaľovacie motory používajúce syntetické palivo prišla vhod luxusným značkám, akými sú Porsche, Ferrari alebo Lamborghini.

Európska komisia podľahla tlaku Nemecka, Talianska a niektorých ďalších európskych krajín, aby dohoda o zákaze spaľovacích motorov od roku 2035 obsahovala výnimku pre autá s motormi spaľujúcimi uhlíkovo neutrálne palivá. Sú to uhľovodíkové palivá vyrobené zo „zeleného“ vodíka a CO2 získaného z atmosféry. Uhlíková neutralita spočíva v tom, že pri ich spaľovaní vnikne len toľko CO2, koľko bolo spotrebovaného pri výrobe. Predstava, že by tieto palivá mohli zachrániť automobilový priemysel pred prechodom k čisto elektrickým autám, je však naivná.

Tieto palivá nik zatiaľ vo veľkom nevyrába. Prvý komerčný závod na svete bol otvorený v Čile v roku 2021 s podporou Porsche, ktorého cieľom je vyrábať 550 miliónov litrov ročne. Medzi ďalšie plánované závody patrí nórsky Norsk e-Fuel, ktorý má začať vyrábať v roku 2024 so zameraním na letecké palivo. Takže je zrejmé, že ak sa syntetické palivá presadia, tak to bude v tých sektoroch dopravy, ktoré sa ťažko dekarbonizujú – napríklad v spomínanej leteckej alebo nákladnej a lodnej doprave, ktoré sa ešte roky nebudú môcť spoľahnúť na batériový pohon.

Mercedes-Benz - syntetické palivá Čítajte viac Smrť spaľovacích motorov sa odkladá. Tankovať však budeme ultra drahé palivo

Navyše sú syntetické palivá minimálne dvakrát drahšie ako tie vyrobené z fosílnych zdrojov. A aj keď časom teoreticky zlacnejú, nikdy ich nebude dostatočné množstvo, aby zachránili milióny áut so spaľovacími motormi alebo aby sa automobilkám oplatilo investovať popri elektromobiloch ďalšie prostriedky do vývoja áut na benzín alebo naftu. Pre koho budú teda uhlíkovo neutrálne palivá vlastne dobré? Pre automobilové značky, ktoré majú celkom inú klientelu ako tie mainstreamové. Napríklad tie, ktoré budú chcieť stoj čo stoj zachovať svoje burácajúce 8– alebo 12-valce.

Mercedes-Benz - syntetické palivá Čítajte viac Nemecko tlačí na syntetické palivá. Batérie nemôžu byť jediným riešením

Šéf Ferrari Benedetto Vigna na konferencii Reuters Newsmaker povedal, že výnimka pre syntetické palivá je pre Ferrari veľmi zaujímavá, pretože umožní so spaľovacími motormi prekročiť rok 2035“. Ani Ferrari sa však nevyhýba elektrifikácii. Prvý čistý elektromobil predstaví už v roku 2025 a do konca dekády má byť až 80 % jeho modelov elektrifikovaných. A podobne je to s Porsche, ktoré plánuje pomocou e-palív zachrániť kultový model 911. „Dohoda o e-palivách pomôže nízkoobjemovým modelom, ako je Porsche 911. Syntetický benzín vnímame ako užitočný doplnok pre špeciálne aplikácie,“ uviedlo Porsche.

Mercedes-Benz - syntetické palivá Čítajte viac Únia sa mýli: Spaľovacie motory nie sú problém, je ním palivo

Kto z vás si ale plánuje kúpiť Porsche, Ferrari, Lamborghini alebo Bugatti so spaľovacím motorom a tankovať dvakrát drahšie palivo? Čo teda znamenajú syntetické palivá pre budúcnosť? „Nie je to záchranné lano pre segment lacných áut. A ani východisko pre automobilový priemysel. Výrobcovia teraz stoja pred dilemou, či zachovať vývojové a výrobné kapacity spaľovacích áut, aby vyhoveli zákazníkom, ktorí odmietajú akýkoľvek typ elektromobilov a sú ochotní zaplatiť vyššiu cenu za e-palivá, alebo prejsť k čistým elektromobilom,“ napísal analytik Steve Young v stĺpčeku pre Automotive News Europe.

Koenigsegg - Prekat Čítajte viac Koenigsegg vyvíja palivo budúcnosti. Vulcanol bude zo sopiek!

Jednoducho, uhlíkovo neutrálne palivá nezmenia smerovanie, ktorým sa autopriemysel uberá už roky. Navyše majú aj množstvo nevýhod. Kritici zdôrazňujú, že výroba e-palív je veľmi drahá a energeticky náročná. Podľa časopisu Nature Climate Change používanie e-palív v spaľovacom motore vyžaduje päťkrát viac obnoviteľnej elektriny ako prevádzka plne elektrického vozidla. Je to logické. Ak už máte zelenú elektrinu, je ju jednoduchšie vložiť rovno do batérie elektromobilu s 90% účinnosťou motora a premeniť ju na pohyb, ako ju použiť na výrobu umelých palív a spáliť v motore so maximálne 40 % účinnosťou.

Každý liter e-paliva si vyžaduje 25 kWh zelenej energie, na ktorú by elektromobil prešiel viac ako 100 km. Na jeden liter syntetického benzínu však prejde auto so spaľovacím motorom pri priemernej spotrebe siedmich litrov len 14 km. Dokonca aj zástancovia syntetických palív tvrdia, že Európa nebude mať dostatok voľnej zelenej energie na výrobu uhlíkovo neutrálnych palív a bude ju musieť nakupovať z iných regiónov. Nič dobré v zmysle lacných áut nás teda nečaká. Podľa Steve Younga sú už karty dávno rozdané. Z obchodného hľadiska dáva zmysel už len orientácia na čisto elektrické autá po roku 2035. Tie na syntetické palivo budú len hračkami pre bohatých.

© Autorské práva vyhradené

30 debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #Ferrari #syntetické palivá
Články podľa značiek