Súčasná Lancia je len tieňom svojej niekdajšej slávy. Či skôr iba torzom v smrteľnom kŕči. Vyrába jediný model, mestský hatchback Ypsilon z roku 2011, a aj ten predáva len v Taliansku. Po vzniku koncernu Stellantis, ktorý zlúčil bývalé PSA a FCA a v jeho košiari sa ocitlo celkom 14 značiek, očakávali mnohí analytici veľké upratovanie. Práve Lancia sa zdala byť prvým kandidátom na „odstrel“. Nestalo sa. Šéf Stellantisu Carlos Tavares dal každej značke desaťročie na to, aby preukázala svoju životaschopnosť – aj Lancii. Prípravy na reinkarnáciu sú tak pod taktovkou nového šéfa Luca Napolitana a nového šéfdizajnéra Jeana-Pierra Plouého, v plnom prúde. Lancia to naznačila už vlani novým logom a štúdiou Pu+Ra Zero, ktorá však bola skôr sochou či umeleckým objektom než skutočným autom. To prichádza na rad až teraz.
Čítajte viac Lancia Pu+Ra Zero: ‘Zombie‘ medzi automobilkami ožívaLancia totiž odhalila koncept Pu-Ra HPE, ktorý má definovať smerovanie slávnej značky v najbližších desiatich rokoch, a to nielen dizajnom a štýlom, ale aj technologicky. Napriek futuristickému vzhľadu je Pu-Ra HPE plná odkazov na minulosť. Názov Pu-Ra má symbolizovať jednoduchosť a čistotu nového dizajnového jazyka. Vychádzať má zo základných geometrických foriem, akými sú kruh alebo trojuholník, pričom reflektuje svet moderného nábytku. Prívlastok HPE pochádza z histórie, no má odlišný obsah. Kým totiž v sedemdesiatych rokoch sa spájal s Lanciou Beta HPE (High Performance Estate), teraz definuje elektrickú éru – High Performance Electric. Zvláštny dvojdverový crossover má dozadu zvažujúce sa línie, pripomínajúce modely Aurelia a Flamina.
Dialóg minulosti a prítomnosti zachytáva Pu-Ra HPE aj v zadnej časti. Jej kruhové svetlá evokujú radikálnu Lanciu Startos. Medzi nimi sa vznáša nápis Lancia. Nezameniteľná je tiež predná maska s troma diódovými lúčmi, dosť vzdialená tradičnému erbu Lancie. Kým kruhová strecha odkazuje na svet architektúry, zadné okno sa odvoláva na spomínanú Lanciu Beta HPE so žalúziami. Kabína má vyvolávať pocit domova. Aj preto sa Lancia spojila so slávnou nábytkárskou firmou Cassina, kombinujúcou tradíciu s najmodernejšími trendmi. Tak napríklad sedadlá sú inšpirované kultovými kreslami Maralunga od Vica Magistrettiho. Motív kruhu vidieť nielen na koberci, ale aj na „konferenčných stolíkoch“ medzi sedadlami či prístrojovom paneli, ktorý tvorí sklenený kruh.
Väčšina materiálov použitých v kabíne je recyklovaných alebo recyklovateľných a vyrábaných pomocou trvalo udržateľných procesov. Sedadlá sú napríklad čalúnené okrovým zamatom s certifikáciou GreenGuard a vnútorné výplne dverí zas z materiálu Marm/more, ktorý obsahuje až 50 % mramorového prachu a recyklovanej látky. To všetko dobre ladí s bezemisnou povahou elektrického pohonu. K tomu však Lancia veľa neprezradila. Len toľko, že využíva modulárne komponenty skupiny Stellantis pripravené pre novú elektrickú generáciu Lancie Ypsilon. Batériu má byť možné dobiť za desať minút a vzhľadom na extrémne nízku spotrebu energie, len 10 kWh na 100 km, má byť Pu-Ra HPE schopná prejsť na jedno nabitie až 700 km. Z toho možno odvodiť kapacitu batérie 70 kWh.
S dojazdom pomáha špičková aerodynamika samotného telesa karosérie aj mnohé detaily, ako napríklad digitálne spätné zrkadlá či hladký podvozok. Nízky valivý odpor zabezpečujú špeciálne pneumatiky Goodyear s jedinečným dezénom a aerodynamicky optimalizovanými bočnicami. Inováciou, ktorú zažijú zákazníci už zakrátko v sériových modeloch Lancie, bude nové inteligentné rozhranie S.A.L.A., ktoré spojí funkcie zvuku, klimatizácie a osvetlenia. Vďaka jednoduchému dotyku tlačidla tak bude možné vykúzliť v kabíne rôznu atmosféru, presnejšie jeden z troch palubných režimov. K slovu príde aj umelá inteligencia, ktorá vďaka technológii Stellantis Chameleon upraví prostredie aj na základe nálady vodiča či vonkajšieho prostredia.
Čítajte viac Lancia Ypsilon: Nehynúce talianske mini je po ďalšej modernizáciiOd roku 2024 do roku 2028 by mali prísť na svet tri nové modely Lancie. Všetko sa to začne v roku 2024 novou generáciu Lancie Ypsilon. V čase, keď bude mať tá stará na konte neuveriteľných 13 rokov. Predstaví sa v hybridnej aj v čisto elektrickej verzii. V roku 2026 bude nasledovať príchod vlajkovej lode. Nič také ako limuzínu ale nečakajte. Sedany ani kombi už nie sú v kurze. Na vlne sa vezú SUV, a tak aj vrcholový model Lancie zamieri týmto smerom. V súčasnosti novinku nazývajú Aurelia, ale najväčšou bombou bude nepochybne Lancia Delta, ktorá sa má ukázať v roku 2028. A bude nepochybne elektrická, pretože od roku 2026 bude Lancia čistou elektromobilkou.