Toyota má najpokročilejší model ľudského tela. Havaruje za vás

Ešte predtým, než dôjde ku crashtestom s figurínami, testujú automobilky funkčnosť bezpečnostných systémov pomocou digitálnych modelov. Ten najnovší od Toyoty zohľadňuje aj zmeny návykov vodičov, ktorí používajú asistenčné systémy.

18.04.2023 12:00
debata
Tento digitálny model ľudského tela je... Foto: Toyota
Toyota - digitálny model tela THUMS Tento digitálny model ľudského tela je výsledkom 27 rokov vývoja.

Toyota už 23 rokov používa softvér THUMS (Total Human Model for Safety), ktorý umožňuje dôkladne študovať vplyv rôznych typov kolízií na zranenia vodičov, cestujúcich a chodcov rôzneho pohlavia, veku či typu postavy. Práce na tomto softvéri začala Toyota v roku 1997. THUMS je dnes považovaný za vôbec najpokročilejší virtuálny model ľudského tela na svete. Analyzuje typ a závažnosť zranení, ktoré utrpel vodič a cestujúci počas simulácie dopravných nehôd. Výsledky sú oveľa detailnejšie ako fyzické nárazové testy.

Technológia dôkladne preskúma vplyv rôznych typov kolízií na jednotlivé orgány a časti tela vodiča a pasažierov s prihliadnutím na mieru svalového napätia a polohu tela tesne pred zrážkou. Počítačová simulácia dokáže analyzovať rôzne scenáre nehôd na cestách, skrátiť čas testovania bezpečnosti auta a znižovať náklady. Najnovšia, siedma generácia THUMS ide ešte ďalej. Zohľadňuje dokonca aj zmeny polohy vodiča na sedadle pri používaní asistenčných systémov na úrovni SAE 3.

Toyota-Yaris Cross Čítajte viac Štyri Toyoty v rebríčku. Top 15 SUV a crossoverov na Slovensku v roku 2023

Sú to systémy, ktoré dokážu udržiavať správny odstup od vozidiel vpredu, zvládnu vyhýbací manéver, udržia vás v jazdnom prúde alebo dokonca prevezmú riadenie na vybraných úsekoch ciest. Špecialisti Toyoty si totiž všimli, že keď auto preberie tieto úlohy, vodič zaujme za volantom uvoľnenejšiu polohu. Zmena pozície tela následne ovplyvní fungovanie bezpečnostných pásov a airbagov. Priame účinky možného preťaženia a nárazov tiež často nezodpovedajú scenárom v testoch výrobcov.

Modely ľudského tela najnovšej generácie THUMS ešte presnejšie reprodukujú vzhľad a fyzické vlastnosti všetkých dôležitých častí tela a orgánov. Systém tiež analyzuje, ako ľudia reagujú v núdzovej situácii, alebo keď bezpečnostné systémy aktivujú automatické ovládanie bŕzd a volantu. Sympatické je, že od roku 2021 poskytla Toyota všetkým záujemcom bezplatný prístup k softvéru THUMS, vďaka čomu môžu jeho výhody využiť nielen výrobcovia áut, ale aj spoločnosti, ktoré nemajú často nič spoločné s automobilovým priemyslom.

Koji Sato (vľavo) a  Akio Toyoda Čítajte viac Nový šéf Toyoty: Vodík chceme ako rovnocennú alternatívu elektriny

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #bezpečnosť #bezpečnosť áut
Články podľa značiek