Škodu 1000 MB vyrábala mladoboleslavská automobilka od roku 1964 až do roku 1969, keď ju nahradila inovovaná Škoda 100. V čase vzniku išlo o veľmi moderné auto. A bolo revolúciou aj pre samotnú automobilku. Tisícka mala totiž motor vzadu, podobne ako dobový Renault 8, a ešte k tomu celohliníkový blok motora. Bola to tiež prvá Škoda so samonosnou karosériou a nezávislým zavesením všetkých kolies.
Táto koncepcia ale nakoniec voviedla Škodu do slepej uličky. Konkurencia totiž zakrátko od motora vzadu upustila a presedlala na modernejší predný náhon. Nešťastný „lejaut“ Škode zabránil, aby prišla s ďalšími karosárskymi verziami, napríklad s praktickým kombi. Kupé MBX bolo dokonca „prepadákom“. A keďže socialistický režim nemal peniaze na spustenie výroby kompletne vyvinutých nových modelov Škoda 720 a 760, musela si Škoda so základmi tisícky vystačiť až do príchodu Favorita koncom osemdesiatych rokov.
Napriek tomu bola Škoda 1000 MB hodnotená pozitívne, dokonca aj v západných médiách. Bola priestranná, lacná a mala až dva batožinové priestory. Zakrátko obsadila československé cesty. Veď z nej vyrobili 443 156 kusov, pričom časť z nich zamierilo na export. Napríklad aj do Bulharska, tak ako náš exemplár. A spomedzi ponúk, ktoré nájdete na rôznych veteránskych portáloch, je naozaj výnimočný. Najmä pôvodnosťou. Toto auto nebolo totiž nikdy reštaurované a po celý čas malo len jedného majiteľa.
Na odometri má číslicu 78 245 km, čo nie je na auto, vyrobené v roku 1967, naozaj veľa. Ročne to vychádza iba na necelých 1 400 km. Ako nové sa dostalo do Bulharska a to k majiteľovi, ktorý ho musel doslova milovať. Predávajúci tvrdí, že táto Škoda bola celých 56 rokov garážovaná vo vykurovanej garáži. Koženkové poťahy sedadiel sú ako nové, keďže na sedadlách boli vždy poťahy. Auto nemá žiadnu hrdzu a jeho pôvodný belasý lak je stále lesklý, čo potvrdzujú aj fotografie, hoci predajca priznáva, že pred fotením auto neumyl. Všetky hlavné komponenty sú pôvodné, žiaden nebol menený ani reštaurovaný.
Chrómové nárazníky a puklice žiaria ako nové. K dispozícii sú aj náhradné diely. Nie je to ale úplne lacná hračka. Vozidlo ponúka Bulhar v on-line aukcii vo Veľkej Británii. Cena sa vyšplhala na 12 600 libier, čo je 14 300 eur. Nemusí to byť ale zlá voľba, ak máte slabosť na „embéčky“. Navyše ide o prvú sériu s nádherným zadným panoramatickým oknom a parkovačkami na zadných stĺpikoch. O tieto prvky tisícka prišla po modernizácii v roku 1968, rok pred nástupom Škody 100. Pripomeňme, že vzadu uložený 4-valec má výkon 44 koní a spolupracuje so 4-stupňovou manuálnou prevodovkou.