V marci 2023 sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) zaregistrovalo 8 852 nových osobných automobilov. Medziročne registrácie nových osobných vozidiel narástli o 18,41 percenta. Rovnako dôležité sú aj ďalšie dva fakty.
Prvým je, že rast predaja je dostatočne kontinuálny, aby sme mohli hovoriť o tom, že automobilový trh sa zotavuje. Konkrétne to znamená, že predaje nových áut rastú na Slovensku v medziročnom porovnaní bez prestávky už šesť mesiacov.
Druhým je to, že predaje niektorých značiek dosiahli úroveň rekordného roku 2019. „Máme za sebou povzbudivý výsledok v registráciách nových osobných vozidiel. Na konci prvého štvrťroku sa podarilo takmer všetkým značkám zvýšiť predaj a dosiahnuť registrácie nových vozidiel v poslednom mesiaci štvrťroku na predpandemickej úrovni.“ Zhodnotil výsledok za marec a prvý štvrťrok 2023 výkonný viceprezident ZAP SR Pavol Prepiak.
Kvôli absolútnej ignorácii štátu a chýbajúcej podpore však naďalej stagnuje predaj elektromobilov, pri ktorých patríme k najhorším krajinám v rámci celej EÚ. Za tri mesiace sa ich predalo necelých štyristo. V našich končinách o nich veľa rozpráva najmä Volkswagen a Škoda, no zatiaľ platí, že kde sa dvaja bijú, tretí je kráľom. V tomto prípade je to prekvapivo Mercedes-Benz, ktorý za tri mesiace predal 65 čisto elektrických áut a momentálne je v ich predaji na Slovensku lídrom.
Kým sa dostaneme k výsledkom za prvé tri mesiace, pozrime sa krátko na marec. V treťom tohtoročnom mesiaci sa výrazne zvýšil predaj „škodoviek“. Napríklad z Octavie sa predalo za tento jediný mesiac 436 kusov, z Kamiqu a Scaly sa zhodne predalo približne 300 kusov, z Karoqu takmer 250. Octavia, Scala aj Kamiq sa pritom dostali v marci do prvej päťky.
Netreba však za tým hľadať nejaký zázrak, Na tieto modely boli takmer celý minulý rok kvôli nedostatku komponentov a ďalším problémom neúmerne dlhé čakacie doby a vysoký dopyt. Teraz sa vďaka zlepšeným dodávkam možno začnú „normalizovať“ a dostupnosť áut sa najmä pri Octavii zlepší.
Čítajte viac Veľký prehľad: Toto je 50 najpredávanejších áut v Európe za 1. kvartál. Víťaz prekvapíZaujímavejšie sú však výsledky za prvý kvartál, teda január až marec tohto roku. Do rebríčku 15 najpredávanejších áut na Slovensku sa nedostalo žiadne francúzske a ani nemecké auto. Teda ani jeden Peugeot, Citroën, Renault, Volkswagen alebo Opel. A to už o niečom svedčí. Dokonca v top 15 je to, s výnimkou Dacie Duster na 10. mieste, výlučne súboj Škody s ázijskými výrobcami.
Konkrétne je v prvej pätnástke zastúpených šesť „škodoviek“ (Octavia, Kamiq, Scala, Fabia, Karoq a Kodiaq), päť kórejských áut (Hyundai i30, i20, Tucson, Kia Ceed a Kia Sportage) a tri Toyoty (Yaris Cross, Corolla a Corolla Cross).
Česť európskych automobiliek háji jediný model – už spomenutá rumunská Dacia Duser. Viac už ukazuje nasledujúca tabuľka 15 najpredávanejších áut na Slovensku aj s medziročným porovnaním a základnými cenami.