V marci 2023 sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) zaregistrovalo 8 852 nových osobných automobilov. Medziročne registrácie nových osobných vozidiel narástli o 18,41 percenta. Rovnako dôležité sú aj ďalšie dva fakty.
Prvým je, že rast predaja je dostatočne kontinuálny, aby sme mohli hovoriť o tom, že automobilový trh sa zotavuje. Konkrétne to znamená, že predaje nových áut rastú na Slovensku v medziročnom porovnaní bez prestávky už šesť mesiacov.
Druhým je to, že predaje niektorých značiek dosiahli úroveň rekordného roku 2019. „Máme za sebou povzbudivý výsledok v registráciách nových osobných vozidiel. Na konci prvého štvrťroku sa podarilo takmer všetkým značkám zvýšiť predaj a dosiahnuť registrácie nových vozidiel v poslednom mesiaci štvrťroku na predpandemickej úrovni.“ Zhodnotil výsledok za marec a prvý štvrťrok 2023 výkonný viceprezident ZAP SR Pavol Prepiak.
Kvôli absolútnej ignorácii štátu a chýbajúcej podpore však naďalej stagnuje predaj elektromobilov, pri ktorých patríme k najhorším krajinám v rámci celej EÚ. Za tri mesiace sa ich predalo necelých štyristo. V našich končinách o nich veľa rozpráva najmä Volkswagen a Škoda, no zatiaľ platí, že kde sa dvaja bijú, tretí je kráľom. V tomto prípade je to prekvapivo Mercedes-Benz, ktorý za tri mesiace predal 65 čisto elektrických áut a momentálne je v ich predaji na Slovensku lídrom.
Kým sa dostaneme k výsledkom za prvé tri mesiace, pozrime sa krátko na marec. V treťom tohtoročnom mesiaci sa výrazne zvýšil predaj „škodoviek“. Napríklad z Octavie sa predalo za tento jediný mesiac 436 kusov, z Kamiqu a Scaly sa zhodne predalo približne 300 kusov, z Karoqu takmer 250. Octavia, Scala aj Kamiq sa pritom dostali v marci do prvej päťky.
Netreba však za tým hľadať nejaký zázrak, Na tieto modely boli takmer celý minulý rok kvôli nedostatku komponentov a ďalším problémom neúmerne dlhé čakacie doby a vysoký dopyt. Teraz sa vďaka zlepšeným dodávkam možno začnú „normalizovať“ a dostupnosť áut sa najmä pri Octavii zlepší.

Zaujímavejšie sú však výsledky za prvý kvartál, teda január až marec tohto roku. Do rebríčku 15 najpredávanejších áut na Slovensku sa nedostalo žiadne francúzske a ani nemecké auto. Teda ani jeden Peugeot, Citroën, Renault, Volkswagen alebo Opel. A to už o niečom svedčí. Dokonca v top 15 je to, s výnimkou Dacie Duster na 10. mieste, výlučne súboj Škody s ázijskými výrobcami.
Konkrétne je v prvej pätnástke zastúpených šesť „škodoviek“ (Octavia, Kamiq, Scala, Fabia, Karoq a Kodiaq), päť kórejských áut (Hyundai i30, i20, Tucson, Kia Ceed a Kia Sportage) a tri Toyoty (Yaris Cross, Corolla a Corolla Cross).
Česť európskych automobiliek háji jediný model – už spomenutá rumunská Dacia Duser. Viac už ukazuje nasledujúca tabuľka 15 najpredávanejších áut na Slovensku aj s medziročným porovnaním a základnými cenami.