Ako sa hovorí “keď vtáčka lapajú, pekne mu spievajú“. A platí to aj pri elektromobiloch. V uplynulých rokoch, keď k nim bolo treba prilákať záujemcov, jednotlivé štáty sa predháňali v sľubovaných výhodách, vrátane rôznych daňových úľav, zliav na parkovnom, cenovo zvýhodnenom odbere energie a podobne.
Teraz, keď už vo väčšine krajín tento systém zafungoval a predaje elektromobilov vzrástli (Slovensko patrí samozrejme k výnimkám, elektromobily sú politikmi absolútne ignorované), jednotlivé krajiny výhody jednu pod druhej škrtajú. Len v poslednom období tak spravilo napríklad Švédsko, ktoré koncom uplynulého roku doslova zo dňa na deň zastavilo dotovanie elektrických áut, začiatkom tohto roku obmedzilo niektoré dotácie dokonca aj Nórsko, považované za raj elektromobilov, dotácie na elektrické autá postupne znižuje aj Nemecko, v tomto roku s nimi zrejme úplne skončí.
Čítajte viac V Nórsku skolaboval predaj áut. Raj elektromobilov o ne zrazu nemá záujemPodobný trend badať aj v zámorí. Aktuálne napríklad Texas zavádza pre elektromobily novú daň. Hovorilo sa o nej už v roku 2021 a odvtedy návrh zákona prešiel niekoľkými výraznými zmenami. Ak by niekto hovoril, že ide o výnimku, tak podobnému kroku pristúpilo už viac než desať ďalších amerických štátov, v poslednej dobe napríklad Georgia, Michigan alebo Ohio.
Logika novej dane je jednoduchá – aj majitelia elektromobilov jazdia po cestách, využívajú ich infraštruktúru, preto by mali na ich obnovu prispievať rovnako, ako majitelia spaľovacích áut. Konkrétne by malo ísť o sumu 200 amerických dolárov ročne, ktorú budú musieť platiť majitelia elektromobilov (s výnimkami elektrických vozíkov, mopedov, motocyklov a podobne), vybrané prostriedky sa účelovo použijú na obnovu cestnej infraštruktúry.
Čítajte viac Poistenie elektromobilov zdražie na dvojnásobok. Dôvod asi tušíteZástupcovia združení na podporu elektromobility proti tejto dani protestujú, pretože „obmedzí dostupnosť elektrických áut a v Texase a spomalí sa znižovanie znečistenia ovzdušia“. Faktom je, že elektrické autá sú oproti porovnateľným spaľovacím výrazne ťažšie, prispievajú preto k rýchlejšej degradácii ciest, po ktorých jazdia a ich majitelia by sa mali prinajmenšom kolegiálne s ostatnými vodičmi spolupodieľať na ich obnove.